laga kilspår svänghjul

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Har följande skador på kilspåret i svänghjulet till en Aprilia RSV -02:

http://picasaweb.google.se/gnuffel/ScuffyFlywheel#

Skadorna kommer från den kraftiga retardationen som blir när vevaxel och balansaxel krockar och tvärstannar vid 7k rpm, men kilen bara böjer sig utan att gå av.

Man värmer centrum till runt +300C när man ska demontera svänghjulet från motorn, och metallen känns mjuk att fila i. Visst borde det vara svetsbart? Min fundering är att lägga i lite material med gassvets med litet munstycke, och sen fila upp formen på nytt. Jag har ju en rak kant att gå efter så jag inte får tändpunkten fel.

Kilen är inte designad för att ta någon belastning, den ska endast vara ett riktmärke om var svänghjulet ska sitta. Belastningen ska tas upp av friktionen mellan konan på Svhjul och vevaxel.

Säkerligen så är det svetsbart, men då måste du även mäta upp så det inte slagit sig och/eller ändrat form på konan.

Måste du lägga i material?
Det räcker inte med att putsa lite med filen och sedan dra fast med ny kil och med någon låsning på konan.

Kilen är inte designad för att ta någon belastning, den ska endast vara ett riktmärke om var svänghjulet ska sitta. Belastningen ska tas upp av friktionen mellan konan på Svhjul och vevaxel.

Säkerligen så är det svetsbart, men då måste du även mäta upp så det inte slagit sig och/eller ändrat form på konan.

Måste du lägga i material?
Det räcker inte med att putsa lite med filen och sedan dra fast med ny kil och med någon låsning på konan.

Jobbiga blir ju att veta vilken sida glappet drar sig åt när jag ska dra fast svänghjulet. Gör ju en hel del på tändpunkten om inte annat om jag får det fel.

Jobbiga blir ju att veta vilken sida glappet drar sig åt när jag ska dra fast svänghjulet. Gör ju en hel del på tändpunkten om inte annat om jag får det fel.

Sitter vevaxelgivarens tandskiva verkligen på generatorsvänghjulet?

Startmotorkopplingen behöver ingen kil alls om du får rätt passform på prylarna. När sånt där har hänt måste du slipa in ytorna mot varandra. Använd finaste sortens ventilslippasta och var noggrann med rengöringen innan montering. Noll fett/olja/låsning, ytorna ska vara rena och metalltorra. Mutterpicka och Locatite 271 Red på gängorna. Vid nästa demontering MÅSTE du värma upp skruven för att få loss den.

Startmotorkopplingen behöver ingen kil alls om du får rätt passform på prylarna. När sånt där har hänt måste du slipa in ytorna mot varandra. Använd finaste sortens ventilslippasta och var noggrann med rengöringen innan montering. Noll fett/olja/låsning, ytorna ska vara rena och metalltorra. Mutterpicka och Locatite 271 Red på gängorna. Vid nästa demontering MÅSTE du värma upp skruven för att få loss den.

Faktum är att enligt manualsen sitter det med Loctite 648 som väl är ännu jävligare? ;)

Sitter vevaxelgivarens tandskiva verkligen på generatorsvänghjulet?

Japp, den som ger tändpunkten. Den som berättar vilken av cylindrarna som är i TDC sitter på främre cylinderns avgaskam.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...