Laga hjulen( fälgarna? )Är det möjligt?

WeHlee

Medlem
Gick med
7 Apr 2018
Hoj
Cbr600fa -11fa. Wr250r-08
Tjena grabbar, va med om min första mc krasch igår, jag mår helt okej förutom en stukad axel/arm och stolthet?nu undrar ja om någon här vet om en sån här fälg kan räddas eller är de nya som gäller? Isåfall finns de något bra ställe att köpa mc fälgar/hjul på?

Bifogat

• 20220708_215149.jpg
    20220708_215149.jpg
    1.6 MB · Visningar: 55
  • 20220708_215128.jpg
    20220708_215128.jpg
    1.8 MB · Visningar: 55
Kolla med Intera, de har hjälpt mig en gång för många år sedan.
De finns här:

Om de inte kan så kanske de vet vem man kan vända sig till.

Vad är det för hoj? Om det är en äldre hoj kan det vara ide att leta efter en beggad fälg i stället.

Mvh,
Ingvar

Kolla med Intera, de har hjälpt mig en gång för många år sedan.
De finns här:

Om de inte kan så kanske de vet vem man kan vända sig till.

Vad är det för hoj? Om det är en äldre hoj kan det vara ide att leta efter en beggad fälg i stället.

Mvh,
Ingvar
Okej tack för tipset? är en cbr600f 2012 ,har kikat och finns ju lite beggat på ebay om de skulle vara oräddbart. Så jäkla sur start på en mc semester ?

Tur att det gick bra ändå!

Börja med att kolla vilka andra hojar som har en fälg som passar din hoj, lägg sedan ut annonser i diverse race-forum på Facebook så ska du nog få tag på en extrafälg relativt snabbt. Till en Honda 600 av den årsmodellen borde det kryllar av fälgar :)

Tur att det gick bra ändå!

Börja med att kolla vilka andra hojar som har en fälg som passar din hoj, lägg sedan ut annonser i diverse race-forum på Facebook så ska du nog få tag på en extrafälg relativt snabbt. Till en Honda 600 av den årsmodellen borde det kryllar av fälgar :)
Dum fråga, men vart kan man kolla vilka andra fälgar som passar? Där man kan se mått osv? ?

17" 5,5" 3 ekerad. Finns hur många som helst. 1000 spänn o uppåt.
Ebay tysk landet då har du fälgen på tisdag onsdag nästa vecka.

Dum fråga, men vart kan man kolla vilka andra fälgar som passar? Där man kan se mått osv? ?
Man får ringa runt, höra sig för, finns alltid någon som nördat in sig ordentligt som vet. Racingsidorna på FB är hetaste tipset.

Man kan gå in på partzilla.com och leta upp sin modell och sedan klicka sig in på sprängskisserna.
Nu vet jag inte om detta är din modell med nere till höger ser du de tre andra modellerna som har samma reservdelsnummer för bakhjulet.

image.png

Det GÅR att laga men det är inte prisvärt då de fälgarna du har är så vanliga och billiga. Du kan säkert köpa dem direkt från valfri svensk MC-demontering.

Till min Cbr1000rr finns det hundratals bakfälgar till salu på ebay till bra priser, fram däremot är det värre. Är väl oftast framfälgen som tar stryk när hojar åker till skrot. Kinagrejer finns men iallafall jag är lite skeptisk till såna grejer på hojen.

5-6 tusen på ebay inkl. frakt för båda. hemma om 10 dagar.

laga befintliga , svetsa, svarva & lackera kostar troligtvis samma pengar

Är det både bak och fram? Vad hände?
Det är både fram och bak, åkte bakom en långtradare, som sov lite på jobbet så mitt på vägen kommer de en refug som delar körbanan ca 4m och då måste man svänga lite för att inte köra in i den, men han drog i hörnet på den varav 3 st kantsten flögloss och bakom kom jag och körde rakt på en så flög av rakt upp när hojen hoppade över den och slog en volt och landa uppåner framför hojen, sen gled jag o hojen vidare ner i diket??

Det GÅR att laga men det är inte prisvärt då de fälgarna du har är så vanliga och billiga. Du kan säkert köpa dem direkt från valfri svensk MC-demontering.
Är ju inte inte en cbr600rr utan f som såldes 2011-13 så nog inte fult så vanliga tyvärr ?

Det är både fram och bak, åkte bakom en långtradare, som sov lite på jobbet så mitt på vägen kommer de en refug som delar körbanan ca 4m och då måste man svänga lite för att inte köra in i den, men han drog i hörnet på den varav 3 st kantsten flögloss och bakom kom jag och körde rakt på en så flög av rakt upp när hojen hoppade över den och slog en volt och landa uppåner framför hojen, sen gled jag o hojen vidare ner i diket??

Tar inte lastbilens försäkring din skada det borde väl vara han som är orsaken till olyckan?

Tja om han hade stannat så kanske man hade kunnat haft den diskussionen ??

Jag kan inte så mycket om hur det fungerar. Men det räknas väll som smitning vad säger polisen om det? Finns det inte någon försäkring som täcker upp för dig? Trafikförsäkringsföreningen?
Har du hel/halv/Trafikförsäkring?

Hoppas att allt löser sig för dig

Lite off topic.

Börja med att kontakta polis och försäkringsbolaget du har, jag vet inte hur sånt här med smitning funkar men jag skulle börja där.

Du har ju inget att förlora på det, har du helförsäkring borde det ju gå bra även om du får betala självrisken. Det värsta kan väl vara att dom anse att du skulle kunnat väja undan de flygande stenarna men det låter ju lite långsökt eller att en halv/trafikförsäkring inte täcker smitningen. Kan ju inte vara unikt att då en olycka sker att ena parten smiter, troligtvis oftare nu än förr.

Har du vittnen till olyckan, misstänker att det kan vara bra att ha. Även foton på hur det såg ut med stenarna på olycksplatsen lär ju vara bra att ha. Dock förstår jag att detta kan vara lät att glömma i chocken efter att gått omkull.

Du kan ju ändå kolla efter fälgar för risken finns kanske att försäkringsbolaget löser in hojen, vid inlösen kan du kanske deala och få en kontantreglering och få pengar och fixa hojen själv. Ta inte första bästa bud om det inte är bra, jag lyckades få 2000 kr mer och fick behålla hojen mot första budet som var 2000 kr mindre och inlösen av hojen då jag kraschade med att ringa ett samtal till försäkringsbolaget och tala lite med dom.

Kom ihåg att få dokumenterat dina personskador hos läkare även om du inte känner nåt nu så du har papper på det vid eventuella framtida besvär. Hur gick det med kläder, hjälm och skydd? Du bör har rätt att få ersättning för dessa på trafikförsäkringen och även för utgifter för läkarbesök, sjukresa och eventuell förlorad arbetsinkomst vid sjukskrivning, läkarbesök. Stukad axel, arm låter ju ut som sjukskrivning om du har ett fysiskt jobb, ta det då via trafikförsäkringen om du skulle vara sjukskriven nu. Du kan även sjukskriva dig på semestern men tror det krävs läkarintyg.

Måste säga att Svedea var bra på att upplysa om vad han hade rätt till då en vurpa gjorde att jag var sjukskriven i 178 dagar i streck, var för några år sen ute för en bilolycka av lindrig typ men nu vet jag hade haft rätt till mycket mer på trafikförsäkringen men det upplyste aldrig Trygg Hansa mig om.

Lite utanför ämnet fälgar, men det är lätt att glömma att man har rätt till en hel del på försäkringen som man betalar år efter år så varför inte utnyttja den då.

Hoppas det löser sig bra för dig och tur att du klarade in hyfsat bra.

Jag kan inte så mycket om hur det fungerar. Men det räknas väll som smitning vad säger polisen om det? Finns det inte någon försäkring som täcker upp för dig? Trafikförsäkringsföreningen?
Har du hel/halv/Trafikförsäkring?

Hoppas att allt löser sig för dig
Har tyvärr halvförsäkring så blir att laga själv om ja vill åka den nå mer? men skyddskläder får jag ersättning för iallafall? tyvärr vet ja bara att de va en lastbil sen låg ja i diket och hade fullt upp med att förstå vad som hänt och ha panik över att hojen låg i delar framför mig i diket. Tog någon minut innan en husbil stanna för att hjälpa mig, så blir nog ganska lönlöst att polisanmäla en lastbil ja inte vet något om?

Lite off topic.

Börja med att kontakta polis och försäkringsbolaget du har, jag vet inte hur sånt här med smitning funkar men jag skulle börja där.

Du har ju inget att förlora på det, har du helförsäkring borde det ju gå bra även om du får betala självrisken. Det värsta kan väl vara att dom anse att du skulle kunnat väja undan de flygande stenarna men det låter ju lite långsökt eller att en halv/trafikförsäkring inte täcker smitningen. Kan ju inte vara unikt att då en olycka sker att ena parten smiter, troligtvis oftare nu än förr.

Har du vittnen till olyckan, misstänker att det kan vara bra att ha. Även foton på hur det såg ut med stenarna på olycksplatsen lär ju vara bra att ha. Dock förstår jag att detta kan vara lät att glömma i chocken efter att gått omkull.

Du kan ju ändå kolla efter fälgar för risken finns kanske att försäkringsbolaget löser in hojen, vid inlösen kan du kanske deala och få en kontantreglering och få pengar och fixa hojen själv. Ta inte första bästa bud om det inte är bra, jag lyckades få 2000 kr mer och fick behålla hojen mot första budet som var 2000 kr mindre och inlösen av hojen då jag kraschade med att ringa ett samtal till försäkringsbolaget och tala lite med dom.

Kom ihåg att få dokumenterat dina personskador hos läkare även om du inte känner nåt nu så du har papper på det vid eventuella framtida besvär. Hur gick det med kläder, hjälm och skydd? Du bör har rätt att få ersättning för dessa på trafikförsäkringen och även för utgifter för läkarbesök, sjukresa och eventuell förlorad arbetsinkomst vid sjukskrivning, läkarbesök. Stukad axel, arm låter ju ut som sjukskrivning om du har ett fysiskt jobb, ta det då via trafikförsäkringen om du skulle vara sjukskriven nu. Du kan även sjukskriva dig på semestern men tror det krävs läkarintyg.

Måste säga att Svedea var bra på att upplysa om vad han hade rätt till då en vurpa gjorde att jag var sjukskriven i 178 dagar i streck, var för några år sen ute för en bilolycka av lindrig typ men nu vet jag hade haft rätt till mycket mer på trafikförsäkringen men det upplyste aldrig Trygg Hansa mig om.

Lite utanför ämnet fälgar, men det är lätt att glömma att man har rätt till en hel del på försäkringen som man betalar år efter år så varför inte utnyttja den då.

Hoppas det löser sig bra för dig och tur att du klarade in hyfsat bra.
Tack för tipsen, har vart på sjukhuset och röntga osv, ska ringa svedea imorgon för att se vad man har rätt till, reseersättning, förloradinkomst osv.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT