Laga generatorkåpa.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Generatorkåpan fick ta mycket stryk och sprack således. Verkar svårt/dyrt att få tag på en ny innom en snar framtid. Skulle det funka fint att kleta på bra med nån kemisk metall (heter det så)? Är det ok vid bankörningar att ha löst det på så sätt?

Ja!
(bra svar va??)

Kemisk metall är standardlösningen på dina problem och det ska säkert gå bra. Jag hade iofs låtit bli plastic paddings variant och tagit någon av de dyrare mindre förpackningarna som verkar vara betydligt mer förtroendeingivande.

ERIKSSON bör kunna hjälpa oss med lämpligt fabrikat men jag ska höra mig för om tips....

en liten brasklapp bara, jag försökte laga en kåpa förra året med både kemiskmetall och svets, inget lyckades, testa i god tid innan du ska köra nått viktigt. (om det är så att det är hål och tränger ut olja vill säga)
vid lagning med kemisk metall så är det viktigt att det är rent, aceton eller contact-cleaner.
och så ska du ha epoxy från insidan.

Se upp med att få epoxy på o-ringar eller dylikt bara!!

Kopplingsarmen på R1´an sitter ju allt annat än bra till, men efter rengöring i form av Dremmel multi (se till så fyllnadsmaterialet "låser/får grepp" både på in och utsidan) och påkletning av PP´s kemiska metall höll det för ytterligare en vurpa! Dessutom är det lättslipat så den kåpan såg som ny ut efter lite lack!

Kemisk-metall av märket plastikpadding brukar funka om du har ett djävligt bra rengörinngsmedel, o gör rent noga!
Annars så kan du ju alltid svetsa!!!

Tidigare postades denna länk i ett liknande sammanhang.

http://home.swipnet.se/~w-61973/

Jag vet inget om det annat än det som står på hemsidan. En händig kollega på jobbet var skeptisk till om det var något vidare bra. Ett alternativ är det i alla fall. Jag vill minnas att någon här på forumet (kan det ha varit Anders Brink????) uttalade sig positivt om det.

Svetsning forestaeller jag mig skulle ga ganska daligt da kapan aer av magnesium. Aer magnesium svetsbart?
Kommer testa med kemisk metall. Resultat borde komma i slutet av veckan...

Don Quixote skrev:
Svetsning forestaeller jag mig skulle ga ganska daligt da kapan aer av magnesium. Aer magnesium svetsbart?
Kommer testa med kemisk metall. Resultat borde komma i slutet av veckan...

Nästan all metall går att svetsa så länge man gör rätt. Det är det här med att göra rätt som an vara krångligare...

Kan ju bara flika in lite med ett par visdomsord....

Om du kommer till en bana och din "provisoriska" lagning inte håller måttet och du spiller ut en massa olja, akta dig då för gänget med stången, tjäran och fjädrarna. Skulle någon ha oturen att gå omkull i din olja, så ta gärna tjäran och fjädrarna, för han med repet och galgen är definitivt mycket argare!!

Varför hålla på och bonnmecka? Varför inte göra en ordentlig reparation? Du kanske sparar någon tusenlapp just nu, men vad händer ifall skiten inte håller och du får olja på bakdäcket? Förmodligen kostar en krash mer än en kåpa.

/Micke

Chrille skrev:
Ja!
(bra svar va??)

Kemisk metall är standardlösningen på dina problem och det ska säkert gå bra. Jag hade iofs låtit bli plastic paddings variant och tagit någon av de dyrare mindre förpackningarna som verkar vara betydligt mer förtroendeingivande.

ERIKSSON bör kunna hjälpa oss med lämpligt fabrikat men jag ska höra mig för om tips....

håller med, köp ny kåpa

ERIKSSON skrev:
Kemisk-metall av märket plastikpadding brukar funka om du har ett djävligt bra rengörinngsmedel, o gör rent noga!
Annars så kan du ju alltid svetsa!!!
Dremmel multi ÄR ett bra rengöringsmedel ;)

Teddy skrev:
Tidigare postades denna länk i ett liknande sammanhang.

http://home.swipnet.se/~w-61973/

Jag vet inget om det annat än det som står på hemsidan. En händig kollega på jobbet var skeptisk till om det var något vidare bra. Ett alternativ är det i alla fall. Jag vill minnas att någon här på forumet (kan det ha varit Anders Brink????) uttalade sig positivt om det.
Brink "svetsade" min crossfälg med det. Inte lika snyggt som en svetsning enligt honom, men däremot starkare!! Funkat kanon hittills.

EazyLiving skrev:
Kan ju bara flika in lite med ett par visdomsord....

Om du kommer till en bana och din "provisoriska" lagning inte håller måttet och du spiller ut en massa olja, akta dig då för gänget med stången, tjäran och fjädrarna. Skulle någon ha oturen att gå omkull i din olja, så ta gärna tjäran och fjädrarna, för han med repet och galgen är definitivt mycket argare!!

Varför hålla på och bonnmecka? Varför inte göra en ordentlig reparation? Du kanske sparar någon tusenlapp just nu, men vad händer ifall skiten inte håller och du får olja på bakdäcket? Förmodligen kostar en krash mer än en kåpa.

/Micke
Bonnmecka är ju det bästa vi bönder har!! Ta inte det ifrån oss...
Inte skvätte väl jag någe olja på dig i somras, trots bonnmeckning?? (lite grus i ögonen bara kanske ;) )

Det måste ha varit olja du skvätte, eller så är japanska chassin helt värdelösa. För när jag försökte hänga på dig så sladdade det något kopiöst och jag blev ju svintrött redan under sightingvarvet!!

Ska försöka hålla nere på fulölen, lägga mig tidigt och se till att vara före dig, så kanske jag orkar 3-4 varv i bra tempo utan att det sladdar hela tiden... Visst ja... Du skulle ju åka "fjollmoppe" i år. Synd. Nu får jag ju aldrig chansen att köra ifrån dig på lika vilkor!! :D

Bonnmecka ÄR ju för bönder. Vi är väl Roadracingproffs, racinglegender under vår egen tid och har väl ingen harv bakom hojen? Då tycker jag att man ska försöka vara seriös i sin lagning och tänka på följderna av vad en dålig lagning med plastic padding kan få för konsekvenser för egen del, men framför allt för andra. Hur glad skulle du bli om du krashar på någons olja och sen får reda på att han lagat blocket med mjukost och Kalle Anka plåster?? :(

/Micke

Quitte skrev:
Dremmel multi ÄR ett bra rengöringsmedel ;)

Brink "svetsade" min crossfälg med det. Inte lika snyggt som en svetsning enligt honom, men däremot starkare!! Funkat kanon hittills.

Bonnmecka är ju det bästa vi bönder har!! Ta inte det ifrån oss...
Inte skvätte väl jag någe olja på dig i somras, trots bonnmeckning?? (lite grus i ögonen bara kanske ;) )

EazyLiving skrev:

Bonnmecka ÄR ju för bönder. Vi är väl Roadracingproffs, racinglegender under vår egen tid och har väl ingen harv bakom hojen? Då tycker jag att man ska försöka vara seriös i sin lagning och tänka på följderna av vad en dålig lagning med plastic padding kan få för konsekvenser för egen del, men framför allt för andra. Hur glad skulle du bli om du krashar på någons olja och sen får reda på att han lagat blocket med mjukost och Kalle Anka plåster?? :(

/Micke

I ditt fall sitter väl harven på hojen :rolleyes: :D

Håller med för övrigt, svetsa hos en riktigt kunnig svetsare eller köp en ny kåpa, plastic padding och kemisk metall lagar man inget med, förutom en bromspedal :rolleyes:

EazyLiving skrev:
Det måste ha varit olja du skvätte, eller så är japanska chassin helt värdelösa. För när jag försökte hänga på dig så sladdade det något kopiöst och jag blev ju svintrött redan under sightingvarvet!!

Ska försöka hålla nere på fulölen, lägga mig tidigt och se till att vara före dig, så kanske jag orkar 3-4 varv i bra tempo utan att det sladdar hela tiden... Visst ja... Du skulle ju åka "fjollmoppe" i år. Synd. Nu får jag ju aldrig chansen att köra ifrån dig på lika vilkor!! :D

/Micke
Jag kände någon förr som försökte slå sig in i världseliten mha en "fjollmoppe", sen gick han över till storjävlamotorn och då gick det bättre!! Innebär inte det att "fjollmoppe" måste vara svårare än SBK?
NÄ, MER PENGAR ÅT RR-FOLKET, så de kan köra vilka klasser de vill! :tummenupp

EazyLiving skrev:

/Micke [/B]

Haha... Mm, jag ser din poaeng och har taenkt i samma banor! Jag kan forsaekra att lagningen kommer testas rigoroest innan jag slaepper ut den bonnmeckade kapan pa bana! Sen om nagon har nan bra laenk till ett staelle daer man kan koepa en ny till ett vettigt pris mottager jag tacksamt denna. En av dom storsta anledningarna till lagningsforsoket aer att jag vill se att hojen gaar innan jag lackar kapor, najar bultar osv osv. Med en stor portion otur tog motorn illa upp av krashen och det kan vara skont att fa reda pa nu isf...

Don Quixote skrev:
Haha... Mm, jag ser din poaeng och har taenkt i samma banor! Jag kan forsaekra att lagningen kommer testas rigoroest innan jag slaepper ut den bonnmeckade kapan pa bana! Sen om nagon har nan bra laenk till ett staelle daer man kan koepa en ny till ett vettigt pris mottager jag tacksamt denna. En av dom storsta anledningarna till lagningsforsoket aer att jag vill se att hojen gaar innan jag lackar kapor, najar bultar osv osv. Med en stor portion otur tog motorn illa upp av krashen och det kan vara skont att fa reda pa nu isf...

Har du kollat med KK-Racing? Jag hörde snack om att de skulle ta in motorkåpor i höstas men jag vet inte....

*/ ?>
Nyheter
Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back