Laga FJR1300 efter att ha vurpat

Så här såg skadan ut på robotklipparen ut förresten.
Här snackar vi värsta skadan på den mest belastade punkten på hela klipparen... ?
Fick senare veta att man kunde köpa nytt chassi till rimliga pengar lol ?
 

Bifogat

  • A1D7ED97-FDDA-46DB-B3E4-BE7D6AC5ECAE.jpeg
    A1D7ED97-FDDA-46DB-B3E4-BE7D6AC5ECAE.jpeg
    4 MB · Visningar: 25
  • A67B888A-774F-43DA-B2D1-4EE753A8B460.jpeg
    A67B888A-774F-43DA-B2D1-4EE753A8B460.jpeg
    3.4 MB · Visningar: 25
Hur kan det vara ett problem att köpa riktig 2k lack? Bara i Borås finns ett par olika ställen som säljer riktig lack i originalkulör både till spruta och sprayburk med härdare i, har själv lackat racern med dessa grejer.
 

Bifogat

  • DSC_2852.JPG
    DSC_2852.JPG
    5.9 MB · Visningar: 21
Såg detta från China-land...

 
Nu är jag igång! Fick köpa lack från Lackman ändå till slut och det löste sig med org.nummer.
5AvJFhv.jpg

YpMafkV.jpg


Sandar med 240-papper nu, går sen upp till 450 och sen 800 slipduk som jag köpte hos Lackman.
Tycker ni att jag ska gå ännu grövre än 240? Det är som ni ser några små repor som inte går bort. Har i för sig inte slipat så länge, ska fortsätta sandpappra och se om det blir ännu bättre.
 
Hej
Nu är "nya" motorkåpan på plats
NWoTnli.jpg


Sen märkte jag att reporna i packboxen var alldeles för djupa, så jag köpte finspackel på Biltema och gav mig på att spackla lite. Det var första gången och vet inte riktigt om jag gjort helt rätt

BguLRBy.jpg
I5EeD1L.jpg

Jag tror att jag tog alldeles för mycket spackel, jag skulle nog ha riktat in mig på att bara fylla dom små reporna en och en. Jag tänkte att jag spacklar "hela skadan" för att det är väl lätt att slipa bort sen.
Nu har jag sandpapprat i flera timmar och det är svårt att få det snyggt.
Vet inte riktigt hur mycket jag ska slipa ner spacklet?
 
Hej
Nu är "nya" motorkåpan på plats
NWoTnli.jpg


Sen märkte jag att reporna i packboxen var alldeles för djupa, så jag köpte finspackel på Biltema och gav mig på att spackla lite. Det var första gången och vet inte riktigt om jag gjort helt rätt

BguLRBy.jpg
I5EeD1L.jpg

Jag tror att jag tog alldeles för mycket spackel, jag skulle nog ha riktat in mig på att bara fylla dom små reporna en och en. Jag tänkte att jag spacklar "hela skadan" för att det är väl lätt att slipa bort sen.
Nu har jag sandpapprat i flera timmar och det är svårt att få det snyggt.
Vet inte riktigt hur mycket jag ska slipa ner spacklet?
Slipa ner så det är en jämn och fin yta med bra flyt i linjerna, lacka över det och glöm bort att det finns där.
 
Använd en slipkloss när du slipar så blir det jämnare från start. Ännu hellre en slipmaskin, eventuellt. Finspackel brukar vara ganska lättslipat. Slipa tills du i princip bara har spackel kvar i reporna.
 
Har själv råkat ut för vurpa och lagning pga halvförsäkring med en R1 -98. Får väl trösta sig med att man sparat in pengar på att inte ha helförsäkring och att man även slipper självrisk. Kinakåpor är ju ett alternativ om det finns. Har blivit riktigt bra i passform och lack, dock inte lika flexibla/samma plastkvalitet som original.

Originalgrejer går att beställa från tex Lelles MC eller Mascot Motor. Mascot motor är proffs på Yamaha.

I förra länken syns inte priser för allt. Kolla i så fall in eller beställ här lika gärna.

Kollade lite och en toppkåpa till din hoj går på 1300 kr. Jag köpte en bakkåpa till min R1 för 5000 och den säljs inte längre. Kåporna som hade mindre skador på min hoj lämnade jag till en lackerare.

Lycka till!
 
Här är förresten en perfekt instruktionsvideo för att laga plast.
Endast teknik för att laga, inte spackla och lacka.

 
Hej igen kära cyklister, dags för en uppdatering.

Jag börjar se ljuset i tunneln, hojen är startad med ny olja och kylarvätska och den verkar gå bra. Sidoboxen är lackad samt backspegeln. Två av kåporna blev bara skadade på stället där ett klistermärke sitter. Och tursamt nog verkar dessa dekaler säljas https://motor-stickers.com/yamaha-fjr-1300-06-2008 så jag har lagt en order där. Antagligen kan jag klistra på dem och därmed dölja skadorna.

Den sista kåpan som jag beställde begagnad hade två små sprickor, jag lämnade in dom för plastsvetsning här i Göteborg och nu ska jag bara lacka den. Sen ska allting på och sen är det bara att gasa igen.

Tyvärr märkte jag att resultatet av klarlacken var väldigt konstigt. Klarlacken blev liksom bubblig och spraystrålen var väldigt ojämn. Tänkte att det skulle vara så, men efter lite googling verkar det som att jag inte är ensam. Läser man review på Amazon så är det flera som fått exakt samma problem som mig: https://www.amazon.com/U-Pol-Products-0796-Clear-CLEAR/dp/B009LHER0M
Tråkigt att Lackman sålde mig en så dålig klarlack. Ska jag bara använda en klarlack från Biltema som jag har ståendes hemma?
 
Färg och lack skall ju vara för varandra sas. Men jag har köpt std tvåkomponents klarlack på Mekonomen, vet ej vilket fabrikat nu. Men den har varit lysande för mig ivf. Tror dock att den användes på färg från Mekonomen men är inte säker. Det kan varit någon färg jag bara hade hemma också.

Däremot har jag väldigt dålig erfarenhet av diverse enkomponents klarlacker på burk som gulnat snabbt. Tom direkt efter att det torkat.

Jag är fullständigt novis på målning men det har gått bättre för mig efter att jag bytte till tvåkomponents klarlack. Olika fabrikat och de har varit bra allihop.
 
Har du lackat inom angivna tider som står på burkarna? Det bruka stå att man ska lacka inom en viss tid typ 15 min elier nåt sånt eller vänta minst en annan tid typ 3 dygn. Har själv varit med om att det blivit bubblor och som krackelerat då jag inte följde anvisningarna på burken utan lackade på ett lager klarlack efter nån dag.

En sak som kan funka är att lägga på ordentligt med klarlack och sen våtslipa den jämn och efter det sen polera upp lacken, men I sånt fall måste man verkligen se till att ha så mycket klarlack att man inte slipar igenom klarlacken.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top