Laga fjärrkontrollen – omöjligt?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Just det, det är dags igen.

Fjärrstyrningen (knappen på tändningsnyckeln) till centrallåset fungerar inte. Tog isär den och en ”liten bit” visade sig vara lös. Se bilderna. Hur gör man? Var ska den sitta? Möjligt att fixa eller låta någon annan fixa utan att det kostar löjligt mycket? Vad hade ni gjort?

Är en VW årsmodell 2006.

Bifogat

• nyckel1.jpg
    nyckel1.jpg
    182.8 KB · Visningar: 149
  • nyckel2.jpg
    nyckel2.jpg
    76.2 KB · Visningar: 147
  • nyckel3.jpg
    nyckel3.jpg
    97.8 KB · Visningar: 126
  • nyckel4.jpg
    nyckel4.jpg
    70.2 KB · Visningar: 145
  • nyckel5.jpg
    nyckel5.jpg
    162.9 KB · Visningar: 110
För att lösa detta behöver du bjuda någon du vet är duktig på elektronik på öl. Kanske inte nödvändigtvis så många, men det är en fin gest att visa uppskattning till någon som kan hjälpa en när man har bajsat lite i fel skåp.

Får den här öldrickande elektrikgurun ihop grejjerna betyder det inte med 100% säkerhet att det kommer att fungera, men det är absolut värt ett försök.

För egen del hade jag bjudit Henq på bärs.

För att lösa detta behöver du bjuda någon du vet är duktig på elektronik på öl. Kanske inte nödvändigtvis så många, men det är en fin gest att visa uppskattning till någon som kan hjälpa en när man har bajsat lite i fel skåp.

Får den här öldrickande elektrikgurun ihop grejjerna betyder det inte med 100% säkerhet att det kommer att fungera, men det är absolut värt ett försök.

För egen del hade jag bjudit Henq på bärs.
Jo, jo. Det där förstår jag också.

Men hur ska det göras? Är det som det ser ut (i mina ögon) – att den lilla biten ska sättas fast här (se bild). Kan man limma? Ser ju ut (på den lilla biten) som det har suttit klister under...

Bifogat

• nyckel1b.jpg
    nyckel1b.jpg
    121.9 KB · Visningar: 144
Limma? Det är en komponent på ett kretskort. Löds fast, annars kan säkert din lokala VW handlare skaffa fram en ny nyckel...

Men hur ska det göras? Är det som det ser ut (i mina ögon) – att den lilla biten ska sättas fast här (se bild). Kan man limma? Ser ju ut (på den lilla biten) som det har suttit klister under...

Det ser ut som om den ska lödas fast.
Och det är mycket möjligt att den MÅSTE sitta åt rätt håll.
Man brukar kunna googla fram vad såna där små prylar är mha siffrorna och
bokstäverna på dem, och med lite tur hitta ett datablad som kan hjälpa en
att lista ut hur den ska sitta.

Så här löder man ytmonterade prylar:
[YOUTUBE-ID]3NN7UGWYmBY[/YOUTUBE-ID]

• Gilla
Reaktioner: ft
Så här löder man ytmonterade prylar:
:lol

Jag älskar hans sakliga tonfall. Rösklangen hos en dator. Vad beträffar det praktiska arbetet är det där förstås överkurs för min del. Undrar vad en ny nyckel kostar...?

Limma? Det är en komponent på ett kretskort. Löds fast, annars kan säkert din lokala VW handlare skaffa fram en ny nyckel...
Ja, limma. :)

Kontakt kan väl uppstå utan lödning med en liten klick lik i mitten? En ny nyckel är säkert skitdyr...

Last edited:
Ja, limma. :)

Kontakt kan väl uppstå utan lödning med en liten klick lik i mitten? En ny nyckel är säkert skitdyr...
Visst kanske du får kontakt men att limma det där tror jag skulle innebära trassel igen inom en snar framtid men prova vettja!
Bered dig på att en ny nyckel är skitdyr - det hjälper när du får veta priset... :gnissla

Till min Nissan från 1995 kostade en nyckel 1400 kr om jag inte missminner mig...

Den är ju rektangelformad så du har 50% chans att vända den rätt.

http://www.epcos.com/inf/40/ds/ae/R880.pdf

Den där prylen är en akustisk ytvågsresonator som ser till att nyckeln pratar med
bilen på rätt frekvens, 433 MHz.
Den har fyra anslutningar: in(1), ut(3), och två jordar/hölje(2,4).
Tittar man på mönstret på kretskortet ser man att 3 av de fyra anslutningarna är
ihopkopplade, dvs enportskonfiguration.
Tillverkaren rekommenderar att utgången(3) kopplas till jord vid enportskonfiguration.
Dvs anslutning 1=signal, anslutning 2,3,4=jord.
Rosonatorn har QCC4A-kapsel och då känner man igen anslutning 4 på att den är lite längre än de andra:
qcc4a.jpg
Så vitt jag kan tyda bilden borde den sitta så här:
nyckel1.jpg
Ibland limmar man komponenterna före lödningen, men man kan inte bara limma (med vanligt lim).

Det som krävs för att få fast den ordentligt är en varmluftslödkolv, gärna en pincett också.

Hade kunnat löda fast den åt dig, dock så bort jag i Stockholm :P
Men som någon tidigare skrev så är det ju inte 100% att den kommer fungera bara för att man får fast den på kortet igen.

Men om en ny nyckel kostar skjortan är det ju helt klart värt ett försök att få dit den igen.
Kolla med nån lokal typ "elektronik service butik", om dem kan sätta tillbaka den åt dig för en slant, om du inte har någon bekant som har den typen av lödutrustning som behövs.

Det som ser ut som lim på komponenten kan mycket väl vara flussmedel från lodet, det blir lite klibbigt och gulaktigt.

Last edited:
Precis, det är nog fluss-rester som du misstolkar som lim.

En sådan här kristall löder jag fast i sömnen, men risken är att den kan ha tagit stryk. Kristaller kan vara ganska känsliga för stötar och slutar svänga.

Gå till en lokal el-firma, någon som lego-tillverkar elektriska produkter eller t.ex Ericsson om dom nu släpper in folk.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park