laga exup ventil

Gick med
20 Apr 2007
Ort
Halmstad (Ängelholm)
Hoj
YZF750r streetfighter, zx6r -01 Såld
Tjena!
Håller på att fixa lite allmänt med hojen nu i vinter. Och en av
de saker som stör mig mest just nu är att exup ventilen skramlar nått förbanat på tomgång.
Finns det något sätt att laga/renovera ventilen?

( fungerar som den ska men låter besvärligt.)
 
Är kablarna rätt spända och skramlar det jämt eller bara efter att den stått ett tag?

Min exup kan gneka lite på våren men bara "ytrosten" försvinner på blir den på bättre humör igen.
 
Har du tagit isär den nån gång? Bussningen den sitter lagrad i i själva röret ramlar lätt loss från sin position, och sen blir det maracas av hela spjället. På min hoj hamnade bussningen i originalljuddämparen och var bara att skaka ur igen, men har du ett slip-on kan den ha blåst ut i friska luften.

Om du tar isär det hela, se för jävelberg till att spjället inte har trillat ner så du klämmer till det med stoppklacken. Det är ganska viktigt att det är rakt, annars kärvar det så förbannat. För att skoja till det lite är det väldigt mjukt och kräver varsam hand, svarv och indikatorklocka för att få rakt igen.
 
Vajrarna sitter som det ska. Jag tror på idén med bussningarna, e det bara att köpa nya?. Hur gör jag för att skruva isär exupen?
Det är en yzf 750 om det spelar nån roll
 
Vajrarna sitter som det ska. Jag tror på idén med bussningarna, e det bara att köpa nya?. Hur gör jag för att skruva isär exupen?
Det är en yzf 750 om det spelar nån roll

Har du inte haft isär det är det inte sannolikt att bussningen trillat bort. Den kan förvisso ha glappat upp.
Det är ett lock bakom vajerhjulet på spjället. Bara ta isär med förbehållet om att du håller spjället i rätt läge när du sätter ihop allt igen sen.
 
Var jäääävligt försiktig när du skruvar bort insexskruvarna som håller exupventilens lock. De siter oftast fastbrända och måste värmas upp rejält för att inte gå av. Går de av så har du ett tråkigt jobb framför dig med att få ut dom.
 
Ett tips är att ta isär Exupen efter varje säsong och höra rent, smörja upp den samt kolla justeringen. Då slipper man strul ganska länge.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top