Laga brandvarnare

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Jag har en brandvarnare som vägrar hålla tyst, trots nytt batteri. I övrigt går hon som hon ska. Jag har inget bättre för mig inatt så jag tänkte försöka laga den. Den är från IKEA, made in China.

Jag har ett oscilloskop (analogt) men vet inte riktigt var jag ska börja. Tips och råd?
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lista först och främst ut om det är en optisk eller joniserande sensor i den. Är den joniserande kan du ha fått slut på radioaktivt material. Eller ja, det kan ha sönderfallit så det är för låg strålning i det att den inte funkar för att upptäcka partiklar med.
Rengör med trasa där du kommer åt, och fortsätter det ge falsklarm så kan ju sensorn ha gjort sitt.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Är det inte enklare att köpa nya då?? Kostar inte mycke...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Är den joniserande kan du ha fått slut på radioaktivt material. Eller ja, det kan ha sönderfallit så det är för låg strålning i det att den inte funkar för att upptäcka partiklar med.
Någon som har bra tips på vart man kan köpa radioaktivt material att fylla på med?
:D


(Och om SÄPO nu skulle få för sig att läsa detta inlägg så är det ett skämt, inget annat)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

App, app, app. Det där är ju fel. Det är americium i brandvarnare.
Häller du i det där så blir den för känslig. Då kommer den att lösa ut om grannens, fasters, bekant steker på lite för hög värme.

Innan man fyller på så bör man dock kolla så att det verkligen är slut på radiaktiviteten så man inte gör det i onödan. Lättast kontrollerar man det med en scint. Har man ingen sådan så kan man med fördel lägga den i kallingarna i några dagar varefter man går och kontrollerar fertiliteten. Har dom små rackarna dött så är radiaktiviteten kvar. Lever dom så är det dags att fylla på.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top