Jag vi har en annan syn. Men jag tror även att din metod är bra, jag ville mest bringa reda i olika metoders för- och nackdelar. Dessa styr ju nämligen i vilket läge vilken metod är bäst.
För att sammanfatta min syn på tråden hittills:
Det finns många sätt att laga mc-tankar. Och jag gläder mig åt att TS nu har fått många förslag och därmed har ett bra beslutsunderlag när han ska bestämma sig för hur han ska göra.
Metoderna för både lagning och täthetsprovning styrs av vad det är för tank samt skick och material på denna, om svets eller lödning kan användas osv.
Utifrån lagningsmetod använder man sedan lämpligtvis täthetstrollmetoder i den ordning som passar lagningsproceduren bäst. I fall med hetarbeten så är det tex bra att ta metoder med penetrerande brandfarliga vätskor sist. Många läckor är nämligen så små att de endast leder till bensingasblåsor under lacken, dessa är svåra att hitta med vatten. Även svåra att se med såpvatten och luft, men kan oftas avslöjas med penetrerande krypande vätskor. Här fick jag ett bra tips på billig penetrant i min byggtråd, att blanda till en "färg" av krita och T-röd som sedan penslas utanpå alla misstänkta ställen och fogar..
View attachment 351223
...sedan sloshar man tanken invändigt med ngn fet krypande vätska, tex diesel eller fet fotogen.
Ang tanklinings och epoxylagningar typ JB-weld så finns det lika många lyckade som misslyckade lagningar med dessa.
Dagens krackbensin med etanolinblandning tycks vara en utmaning.
Själv föredrar jag att laga "på riktigt", med tex svets eller lod.
Man är det en samlarhoj med originallack så kan jag förstå att man vill prova lining först. Svetsning och lödning är ju oftast synonymt med omlack.
Sist men inte minst så är mycket viktigt att ta till sig alla tips för att undvika gasexplosion i tanken om man tex ska svetsa eller hårdlöda. Även ang detta har flera bra tips framkommit i tråden vilket jag också tycker är jättebra.
Man måste också inse att fotogen och diesel i tankar är minst lika benäget att smälla vid svetsning i tankar. Har hänt många dödolyckor i sverige när man skurit upp tomma dieseltankar och fat med vinkelkap.
En jag tycker bra metod att säkerställa att det inte bildas explosiva blandningar vis svetsning i tex en mc-tank, är att leda in en luftslang i tanken, som ständigt strömmar luft under svetningen/hårdlödningen. Har man tillgång tryckluft så använder man det men stryper lämpligtvis flödet till lämplig nivå genom tex en slangklämma över ett veck på slangen. Har man inte tryckluft kan man även använde luft från tex en hårtork eller vämepicka med kalluftsläge.
På så vis tillser man att blandingen i tanken hela tiden hållar sig på magra sidan. Men innan man öht svetsar/löder ska naturligtvis tanken vara torr och inte avge bensinlukt.