laga bränsletank (plåt)

Ja jag har samma intryck av linings, att det lossnar för många användare.
Fick av Farnell på en produkt som UCC själva använder samt även säljer.
Men jag har som sagt ingen erfarenhet av den själv, har aldrig använt lining/sealer på ngn tank.
Kolla under "Parts"
http://www.uccycles.com/

Kreem tanktätning, som enligt många källor är en snyggare förpackning av 3Ms Scotch Weld, Scotch Clad 776 eller Fuel resistant Coating EC-776, är inte lämplig för användning där ytan kommer i kontakt med etanol. Och eftersom dagens bensin innehåller 10% sprit känns det inte så lämpligt att använda det tätmedlet. Vad finns det då man kan använda att bara slänga ner i tanken och ruska runt? Har en gammal modifierad Z1-tank som ska tätas (mest för säkerhets skull).

Last edited:
Por 15 verkar den heta. Får googla lite på den.

Jag har inte haft problem ännu. Verkar vara extremt blandad erfarenhet av kreem mm...

Kreem tanktätning, som enligt många källor är en snyggare förpackning av 3Ms Scotch Weld, Scotch Clad 776 eller Fuel resistant Coating EC-776, är inte lämplig för användning där ytan kommer i kontakt med etanol. Och eftersom dagens bensin innehåller 10% sprit känns det inte så lämpligt att använda det tätmedlet. Vad finns det då man kan använda att bara slänga ner i tanken och ruska runt? Har en gammal modifierad Z1-tank som ska tätas (mest för säkerhets skull).

Jag föredrar att reparera metall med metall, alltså lämplig svets, hårdlödning eller i värsta fall mjuklödning. Tätningsgoja i all ära, men klarar dom att att svetsa ihop täta tankar på löpande band på fabrikerna borde en hemmapulare med gott om tid att leta läckor kunna smida till en tät tankbotten hemma i garaget utan att ta till sånt.

Sprickor brukar bli vid originalsvetsen och då bör omsvetsning hålla minst lika bra som originalsvetsen (som brukar ha hängt med ett antal år innan vibrationerna till slut tar ut sin rätt), är det rosthål brukar det vara i delar av botten som man normalt aldrig ser så man kan laga utana tt ta allt för mycket hänsyn till utseendet - t.o.m. kapa ur skadade områden, få rent allt ordentligt och sedan svetsa in frisk plåt. Eller så letar man upp en frisk tank, skrotarna behöver ju leva också.

Vad kostar förresten Kreem och motsvarande? Har för mig att det är grejer som svider till rätt bra i plånboken?

sist gav jag 600 pix för cleaner primer och själva göjan. I mitt fall har det handlat om tankar som inte gått att få billigt begat eller specialtankar.

Jag föredrar att reparera metall med metall, alltså lämplig svets, hårdlödning eller i värsta fall mjuklödning. Tätningsgoja i all ära, men klarar dom att att svetsa ihop täta tankar på löpande band på fabrikerna borde en hemmapulare med gott om tid att leta läckor kunna smida till en tät tankbotten hemma i garaget utan att ta till sånt.

Sprickor brukar bli vid originalsvetsen och då bör omsvetsning hålla minst lika bra som originalsvetsen (som brukar ha hängt med ett antal år innan vibrationerna till slut tar ut sin rätt), är det rosthål brukar det vara i delar av botten som man normalt aldrig ser så man kan laga utana tt ta allt för mycket hänsyn till utseendet - t.o.m. kapa ur skadade områden, få rent allt ordentligt och sedan svetsa in frisk plåt. Eller så letar man upp en frisk tank, skrotarna behöver ju leva också.

Vad kostar förresten Kreem och motsvarande? Har för mig att det är grejer som svider till rätt bra i plånboken?

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back