Lag VM - Snillen spekulerar

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Första tidsträningen på lag VM avklarad.

1. Hiemer
2. Hermunator
3. Gozzini
4. VdB
5. Uros Nastran
...11. Henke Karlsson

Henke är en av dom som kört flest varv, men är ensam om att satt sin bästa tid i början av tidsträningen. Resten av fältet har satt sina tider på andra halvan av sessionen. Kan man skruvat bort sig lite?

Henke var iaf snabbast av Svenskarna på fria träningen. Där efter Biffen sedan Ken. Nästa kval står Ken på tur, därefter Fredrik.

Håller tummarna! :tummenupp

Last edited:
Njae, kvalen har dom väl adrig sänt tyvärr.

Ken 12:a! Slog till med bästa tid på sista varvet. Verkat gått ca. 0,5 sek långsamare i toppen under detta kval o Ken är ca. 1 sek långsamare än Henke. Så Ken har iaf ryckt upp sig ordentligt sen träningen, hoppas han kan hitta än mer fart under dagen!

1 62 Chareyre, Thomas FRA
2 11 Lazzarini, Ivan ITA
3 14 Vorlicek, Petr CZE
4 65 Marie Luce, Alexis FRAj
5 71 Künzel, Juergen GER

Biffen 10:a! Ungefär samma kvaltid som Ken.

1 63 Grelier, Aurelien FRA
2 12 Ravaglia, Christian ITA
3 3 Class, Markus GERj
4 33 Nassar, Taavi EST
5 72 Hermann, Michael GER

Henke slutade 8:a i kvalrace 1. :tummenupp

Gozzini borta redan på första varvet. Italienarna såg ju annars ut att göra upp med Frankrike om vinsten. Hoppas det är maskin problem och ingen skada, så det blir riktig fight imorgon!

Kul med alla tre Nordiska länderna inom topp 10. Hermunen 3:a och Capriani 6:a. Sistnämnda låg 4:a ett tag efter ha tagit sig om Winstanly, men måste se gjort ett misstag o tappat.

Hoppas nu resterande Svenskar kan avancera! ...och ge sig in i den glödheta kampen om pallplaceringar i totalen :)

1 61 van den Bosch, Thierry FRA
2 70 Hiemer, Bernd GER
3 7 Hermunen, Mauno FIN
4 82 Winstanley, Matthew GBR
5 16 Nastran, Uros SLO
6 67 Caprani, Mikkel DEN
7 34 Cucharrera, Francesc ESP
8 19 Karlsson, Henrik SWE
9 88 Fonseca, Rafael BRA
10 31 Leok, Martin EST

Last edited:
Ken slutade 11:a i kvalrace 2.

Bättrade på sin tid ngt, men hade inte tempo för att avancera denna gång. Hoppas dom kan hitta bättre sett-up till imorgon! :tummenupp

1 62 Chareyre, Thomas FRA
2 11 Lazzarini, Ivan ITA
3 65 Marie Luce, Alexis FRAj
4 14 Vorlicek, Petr CZE
5 71 Künzel, Juergen GER
6 35 Retuerta, Ruben ESP
7 83 Hodgson, Chris GBR
8 77 Gaillard, Jean-Marc BEL
9 8 Kingelin, Asseri FIN
10 2 Joannidis, Nico GERj
11 20 Svanberg, Ken SWE
12 23 Fornell, Ferran ESPj
17 Mihelcic, Rok SLO
14 68 Mikkelsen, Andreas DEN
15 80 Bassi, Gustavo ARG
16 89 Meira, Juliano BRA
17 38 Baltais, Dzintars LAT
18 86 Robb, Ben GBRj

Fredrik startade som 12:a, avancerade till 9:a första varvet och avancerade sen ytterligare en placering och slutade således 8:a! :tummenupp

Italien har ju verkligen haft oflyt. Christian Ravaglia satte snabbaste varvtid på 2:a varvet, försvann på 3:e.

Betydligt lägre tempo i detta race. Gick bara långsammare och långsammare alt eftersom loppet fortskred. Vet inte om det kan ha kommit en regnskur eller vad som kan ha inträffat?

1 63 Grelier, Aurelien FRA
2 3 Class, Markus GERj
3 72 Hermann, Michael GER
4 33 Nassar, Taavi EST
5 9 Klem, Toni FIN
6 24 Llados, Joan ESPj
7 84 Blakeman, Richard GBR
8 21 Eriksson, Frederik SWE
9 36 Gimenez, David ESP
10 69 Mikkelsen, Jonas DEN

Sverige kvalade som 9:e nation. Ser lite halvsvårt ut att avancera till en mer framskjuten placering än 2009 om dom inte hittar bättre fart tills imorgon.

Italien hade tur i oturen och lyckades få sista kvalplatsen. Återstår väl att se om dom är hela nog för att ställa upp med fullt lag imorgon?

1 France
2 Germany
3 Finland
4 Great Britain
5 Germany Junior
6 Spain
7 France Junior
8 Estonia
9 Sweden
10 Denmark
11 Czech Republic
12 Spain Junior
13 Slovenia
14 Belgium
15 Brazil
16 Italy

Jag tippar att Fransosera kommer leka hem det imorgon. Resterande pallplatser kommer det dock vara riktigt tight mellan Finnland, Tyskland och England. Jag håller på våra grannar i öst! :tummenupp
Sverige kommer ta Estland och ett av juniorlagen framför oss kommer att göra bort sig, men vi blir omåkta av Italien och slutar på en 8:e plats.

Vad tror ni? :)

Jag gissar på :confused:

1 Germany
2 France
3 Finland
4 Italy
5 Spain
6 Germany Junior
7 Great Britain
8 Estonia
9 Sweden
10 France Junior
11 Denmark
12 Spain Junior
13 Belgium
14 Czech Republic
15 Slovenia
16 Brazil

Skriver även en liten blogg på supermotosweden som märkligt nog innehåller ungefär samma info som det Barrett redan skrivit här.

Den insidesinfo som jag fått fatt på än så länge är att Kens hand verkar hålla ihop och att Fredrik föll igenom lite i sitt rejs tack vare värmen (jävla orättvist när vi har 6 plus).

Jag tror som Barrett att vi kommer ta Estland men att Italien rimligen borde skära genom startfältet. Det tyska juniolaget var faktiskt de som vann förra året (en förare utbytt) så de är nog svåra att räkna bort. Kör vi bra tror jag vi slutar sjua! :yoparty
Om jag inte minns, eller fattat, fel kommer vi alltså starta 9 och 25 (16+9) imorgon. Frankrike 1 och 17 och Italien 16 och 32. Stämmer detta :va

Här kommer mitt topp-tio.
1. Frankrike (oslagbara)
2. Tyskland (stabila och starkt, rutinerat lag)
3. Italien (snabba som få men startar långt ner)
4. Finland (Mauno är världsklass och drar med de andra till stordåd)
5. Storbritanien (Winstanley lyckas liksom aldrig fullt ut, de andra håller lite för låg klass)
6. Tyskland jr / Frankrike jr (två talangfulla lag, ena kommer misslyckas)
7. Sverige !!!
8-11. Spanien / Tyskland jr / Frankrike jr / Danmark (två starka i varje lag men det räcker inte ända fram)

Tjeckien och Slovenien kan få frispel och rycka fram rejält i listorna men vi hoppas såklart de misslyckas.

Last edited:
Intressant fråga är väl hur statusen på det Italienska laget ser ut? Vore kul för tävlingen om dom iaf kan ställa upp med fullt lag imorgon.

Intressant fråga är väl hur statusen på det Italienska laget ser ut? Vore kul för tävlingen om dom iaf kan ställa upp med fullt lag imorgon.

Bra fråga. Jag baserade mitt tips på att de fått två maskinhaverier och kan ställa upp med fullt lag imorron. Gozzini kommer köra som en galning :yoparty

Fast Ravaglina kör ju Suzuki. Hur tänkte du då?
Ravaglia kraschare I ett hopp på andra varvet och slog axeln ur led, kommer inte köra idag. Gozzini kraschade på warm up och fick sy sex stygn, osäkert om han kör idag. så då kommer vi sjua :)

Ravaglia kraschare I ett hopp på andra varvet och slog axeln ur led, kommer inte köra idag. Gozzini kraschade på warm up och fick sy sex stygn, osäkert om han kör idag. så då kommer vi sjua :)

Ravaglia kör tydligen ändå. Slutade sjua i dagens andra rejs.

Vet inte riktigt hur man summera dagen?
Henke hade en bra dag på jobbet. Gjorde två bra race, inga stora misstag och överraskade tyvärr inte heller med några undangömda ess.

Ken o Biffen gjorde varsitt bra race. Men jag tycker nog dom underpresterade i varsitt oxå. Och när bara ett race får strykas så kostade det oss tyvärr några positioner i totalen.

Generellt så startade första föraren dåligt i samtliga 3 race. Mkt möjligt att vi helt enkelt inte är tillräckligt vana vid lite tuffare starter och därmed tappar för mycket under första varvet?

Hoppas grabbarna lärt sig mkt iaf. :tummenupp

Tycker det mest positiva är att se hur jämnt vårt lag presterat. Inga vurpor eller mekaniska fel. Egentligen inga riktiga botten noteringar. många av lagen framför oss har betydligt sämre sämsta resultat, även bortsett från det race man får stryka. Man måste ändå upp till Finland på en 4:e placering för att hitta ett lag med bättre sämsta resultat medräknat. Så med lite bättre topp noteringar för oss så hade vi kunnat gå riktigt långt.

Last edited:
:D Gillar ditt sätt att resonera. Och håller med dig fullständigt, du har ju rätt.

Det är ju en laginsats. Och som lag tycker jag dom skött sig bra. Men vi hade antingen behövt göra ännu bättre allihop eller haft en riktigt toppförare för att avancera.

Hade våra gubbar varit ute och kört lite mer internationellt så tror jag det hade hjälpt.
Nu är det ju svårt att säga att det var just därför, men kolla Fredriks andra race. Han slutar på en 18 plats från att ha startat som 27:a (?), och det mesta tog han första varvet. Fredrik är den enda av svenskarna som kört lite utomlands i tyska serien, vilket jag tror är minst lika tufft som det här många gånger. Henke har haft två hojlängder in i alla startsvängar nästan de två senaste åren och har hela året fått köra relativt ohotad. hatten av för att han onekligen är klart bäst i Sverige, men hur bra träning är det?

Banan i Frankrike såg inte heller helt optimal ut. Tufft grus, vilket i sig inte är fel, men svårt att köra om på. Asfalten verkade ju bara bjuda in till en enda omkörningsmöjlighet vilket enbart krävde effekt, dvs. rakan. Sen va det bara chikaner resten, vilket bara ger ett spår.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8