Laddtryck Td04 15g #7

Moddis

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
KTM 990 Adventure R, Gsxr 750 Turbo dragrace moppe 8,95/266
Hur ska igentligen laddtryckskurvan se ut?
Hojen är en Gsxr 750 -99

Vad är felet på denna?

Dålig westgate?
Kass turbo?
 

Bifogat

  • heden_sista_testet.JPG
    heden_sista_testet.JPG
    52.5 KB · Visningar: 221
Wastegaten tjuvöppnar ?

Vid vilket tryck är det tänkt att wastegaten ska börja öppna ?
Hur hårt laddar du ?
Gasavslag.
 
Last edited:
Wastegaten tjuvöppnar ?

Vid vilket tryck är det tänkt att wastegaten ska börja öppna ?
Hur hårt laddar du ?
Gasavslag.


Tror den ska öppna runt 0,5 bar men vi har provat spänna upp westgaten och det resultera bara i att laddtrycket skena ännu värre men kurvan såg rätt lik ut denna.

Toppen på laddet från 0,8-0,95 bar är när jag slår av gasen.
 
WBC tror jag bestämt.

Läckage nånstans eller kass turbo.

Eller så är turbon för stor, på min 750 -97 har jag i princip fullt ladd vid 8000. Använder ett Garret VNA från någon VAG bil.
 
Last edited:
Om den ska öppna vid 0,5 (så bör den hålla nånstans där med..) men av kurvan att döma så fortsätter laddet tills du slår av helt enkelt.

Boost creep, eller som det heter här, skenande laddtryck är inte helt ovanligt på Mitsusnurror. Vid lågt mottryck efter turbinhus tenderar dessa agg med sina tämligen små wastegateportar att börja "skena". Klassiskt fenomen på de bilar de sitter på när folk byter till stuprör.
Den andra (inte fullt så vanliga men tråkiga..) orsaken är sprucket avgashus som ger kärvande wg och därtill lustiga laddtrycksregleringar.

Kolla så att wastegate "ventilen" kan öppna ordentligt, vissa har haft lite väl dålig slaglängd på tryckklockan.
Överväg portning av kanal
Leta sprickor..
 
Om den ska öppna vid 0,5 (så bör den hålla nånstans där med..) men av kurvan att döma så fortsätter laddet tills du slår av helt enkelt.

Boost creep, eller som det heter här, skenande laddtryck är inte helt ovanligt på Mitsusnurror. Vid lågt mottryck efter turbinhus tenderar dessa agg med sina tämligen små wastegateportar att börja "skena". Klassiskt fenomen på de bilar de sitter på när folk byter till stuprör.
Den andra (inte fullt så vanliga men tråkiga..) orsaken är sprucket avgashus som ger kärvande wg och därtill lustiga laddtrycksregleringar.

Kolla så att wastegate "ventilen" kan öppna ordentligt, vissa har haft lite väl dålig slaglängd på tryckklockan.
Överväg portning av kanal
Leta sprickor..


Nytt avgashus inhandlat på morgonen så nu får vi se om det blir någon skillnad (lite sprickor i de gammla)
 
Tror den ska öppna runt 0,5 bar men vi har provat spänna upp westgaten och det resultera bara i att laddtrycket skena ännu värre men kurvan såg rätt lik ut denna.

Toppen på laddet från 0,8-0,95 bar är när jag slår av gasen.
Hmm missuppfattade jag frågan? Jag trodde att ditt problem var att du inte fick laddet så tidigt som du ville.

Du når ju 0,5 bar vid ca 11 0000rpm de är ju väldigt sent om målet är ett laddtryck på 0,5 så bör du ha det vid senast 8000.

Du har alltså en kombination av skenade laddtryck och sent laddtryck.orsaken till det sena trycket är ju fortfarande kass turbo,för stor turbo (den turbon borde inte vara för stor till den motorn) läckage på trycksidan.

Orsaken till skenande ladd har Fetsnok analyserat.

På en gammal Gpz 1100 får man 0,5 bar i laddtryck med luckan vidöppen om man inte portar wg hålet. Med portat fungerar det.

En gpz 1100 och en gsxr 750 omsätter ungefär lika mycket luft.
 
Hmm missuppfattade jag frågan? Jag trodde att ditt problem var att du inte fick laddet så tidigt som du ville.

Du når ju 0,5 bar vid ca 11 0000rpm de är ju väldigt sent om målet är ett laddtryck på 0,5 så bör du ha det vid senast 8000.

Du har alltså en kombination av skenade laddtryck och sent laddtryck.orsaken till det sena trycket är ju fortfarande kass turbo,för stor turbo (den turbon borde inte vara för stor till den motorn) läckage på trycksidan.

Orsaken till skenande ladd har Fetsnok analyserat.

På en gammal Gpz 1100 får man 0,5 bar i laddtryck med luckan vidöppen om man inte portar wg hålet. Med portat fungerar det.

En gpz 1100 och en gsxr 750 omsätter ungefär lika mycket luft.



Som sagt lider jag av både sent ladd och kanske skenande.
Jag hoppas jag får upp tidigare ladd med det nya avgashuset bara en test repa kan visa... :)
 
Last edited:
Som sagt lider jag av både sent ladd och kanske skenande.
Jag hoppas jag får upp tidigare ladd med det nya avgashuset bara en test repa kan visa... :)


Fan, Måste vara som att vara impotent och kåt samtdigt:D
 
Last edited:
Enuck?

Ja, en 16T #7 är standardfläkt på gixxer 750 i de gamla marklund-kiten (som tyvärr inte säljs längre.. grrr.) så en 15G med samma avgashus ska ge väldigt liten skillnad. Hade ett 15T som betedde sig på detta vis, då var huset sprucket och turbinen såg ut som en tallkotte. Men gick gjorde den i alla fall.
Suck.. Till sitt försvar kan man lugnt påpeka att ett MHI aggregat är något av det tåligaste i sitt slag, om man bara ser till att försörja med olja och hålla igelkottar borta från inloppet. (Mitt "kotte" aggregat hade levt ett hårt liv med belastningar långt utanför mappen...)

Hoppas den vaknar och sköter sig!
 
Har då bytt avgashus till ett nytt men blev ingen skillnad. Testa då montera på en pysventil vilken gjorde att trycket kom upp en hel del. Runt 0,5 bar vid 7500-8000v och en topp på runt 1 bar vid 12000-13000v.


Fick med detta en runda idag på Pite Dragway 9,32/252
 
För fort!

Har då bytt avgashus till ett nytt men blev ingen skillnad. Testa då montera på en pysventil vilken gjorde att trycket kom upp en hel del. Runt 0,5 bar vid 7500-8000v och en topp på runt 1 bar vid 12000-13000v.


Fick med detta en runda idag på Pite Dragway 9,32/252

9,32?:va Men då körde du ju för fort, hur ska det då bli när du fått till laddtryck, sänkt och provat hojen lite till? :confused: :tummenupp :tummenupp :tummenupp Blir det Super Comp nästa år?
Kanske lika bra att jag och Sjödin också bygger för Super Comp på en gång.......
 
9,32?:va Men då körde du ju för fort, hur ska det då bli när du fått till laddtryck, sänkt och provat hojen lite till? :confused: :tummenupp :tummenupp :tummenupp Blir det Super Comp nästa år?
Kanske lika bra att jag och Sjödin också bygger för Super Comp på en gång.......


Nog skulle jag helst åka Super Comp men det kan bli lite väl stort kliv ner till 8,80. Men å andra sidan så är jag inte så sugen på att slå av gasen före mål..
Den som lever får se :)
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top