Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Wastegaten tjuvöppnar ?
Vid vilket tryck är det tänkt att wastegaten ska börja öppna ?
Hur hårt laddar du ?
Gasavslag.
Om den ska öppna vid 0,5 (så bör den hålla nånstans där med..) men av kurvan att döma så fortsätter laddet tills du slår av helt enkelt.
Boost creep, eller som det heter här, skenande laddtryck är inte helt ovanligt på Mitsusnurror. Vid lågt mottryck efter turbinhus tenderar dessa agg med sina tämligen små wastegateportar att börja "skena". Klassiskt fenomen på de bilar de sitter på när folk byter till stuprör.
Den andra (inte fullt så vanliga men tråkiga..) orsaken är sprucket avgashus som ger kärvande wg och därtill lustiga laddtrycksregleringar.
Kolla så att wastegate "ventilen" kan öppna ordentligt, vissa har haft lite väl dålig slaglängd på tryckklockan.
Överväg portning av kanal
Leta sprickor..
Hmm missuppfattade jag frågan? Jag trodde att ditt problem var att du inte fick laddet så tidigt som du ville.Tror den ska öppna runt 0,5 bar men vi har provat spänna upp westgaten och det resultera bara i att laddtrycket skena ännu värre men kurvan såg rätt lik ut denna.
Toppen på laddet från 0,8-0,95 bar är när jag slår av gasen.
Hmm missuppfattade jag frågan? Jag trodde att ditt problem var att du inte fick laddet så tidigt som du ville.
Du når ju 0,5 bar vid ca 11 0000rpm de är ju väldigt sent om målet är ett laddtryck på 0,5 så bör du ha det vid senast 8000.
Du har alltså en kombination av skenade laddtryck och sent laddtryck.orsaken till det sena trycket är ju fortfarande kass turbo,för stor turbo (den turbon borde inte vara för stor till den motorn) läckage på trycksidan.
Orsaken till skenande ladd har Fetsnok analyserat.
På en gammal Gpz 1100 får man 0,5 bar i laddtryck med luckan vidöppen om man inte portar wg hålet. Med portat fungerar det.
En gpz 1100 och en gsxr 750 omsätter ungefär lika mycket luft.
Som sagt lider jag av både sent ladd och kanske skenande.
Jag hoppas jag får upp tidigare ladd med det nya avgashuset bara en test repa kan visa...![]()
Fan, Måste vara som att vara impotent och kåt samtdigt![]()
Fan, Måste vara som att vara impotent och kåt samtdigt![]()
Har då bytt avgashus till ett nytt men blev ingen skillnad. Testa då montera på en pysventil vilken gjorde att trycket kom upp en hel del. Runt 0,5 bar vid 7500-8000v och en topp på runt 1 bar vid 12000-13000v.
Fick med detta en runda idag på Pite Dragway 9,32/252
9,32?Men då körde du ju för fort, hur ska det då bli när du fått till laddtryck, sänkt och provat hojen lite till?
![]()
![]()
![]()
Blir det Super Comp nästa år?
Kanske lika bra att jag och Sjödin också bygger för Super Comp på en gång.......
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten
Yamaha Motor Europa NV fil ... |