Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det är bara att luta sig tillbaka å njutaFlåklypa skrev:Wow! Nu är alla dom stora elefanterna i gång. :corn


andersbrink skrev:Då kommer attemagiskt nästa fundering... Om en bränsleblandning tänds, kan den tändas "bättre" med en kraftigare gnista? För mig låter det som humbug, är blandningen tänd så är den väl tänd och brinner med flamhastigheten. Tänds den på fler än ett ställe uppstår knack när två eller fler flamfronter möts. Hur kan en gnista tända mer eller mindre... så länge den tänder? Hm...
/fundersam
NLR skrev:Skillnaden mellan en produktionsbil och en turbokonverterad hojmotor är som natt och dag, det som inte är möjligt med den ena är en baggis med den andra. <snip> 2,3bar relativt laddtryck, 1,0bar avgasmottryck före turbin, lambda 0,92, tändläge ca 35 föd, ca 800 celsius före turbin, 98,6 mon .
Nu är det ju så att på denna motorn så blev nog lambda mätarn och avgas-temparna lurade av mycket genomspolning pga den höga tryckdiffen över motorn ihop med stor kortslutning av gasväxlingen både tid och area mässigt. Men det tar emot att snåla ut mera när lambda mätarn visar 0,92.....
andersbrink skrev:Jag fortsätter väl med mina funderingar här i turbotråden.
Hittar många seriösa referenser på nätet som påstår att det är svårare att tända en klen blandning än en fet, däremot hittar jag inte någon referens till exakt varför, dvs på molekylärnivå. RG_Johannes eller C_Robban eller någon annan som vet mer om ämnet som kan utveckla sig lite?
Om en bränsleblandning tänds, kan den tändas "bättre" med en kraftigare gnista?
andersbrink skrev:Tänds den på fler än ett ställe uppstår knack när två eller fler flamfronter möts.

andersson turbo skrev:Helt klart är att vi måste ha en ölafton å diskutera sånna här livsviktiga frågor
Eller hur boys![]()
![]()
![]()
![]()
Du kan ju få ta en tur på RG:n. Den är också spännande, om än inte lika snabb då förstås.andersson turbo skrev:Jag som trodde att den skulle bli färdig tidigt i år men de här va nog den längsta vintern hitils
Så du får väl rycka med dig Lennart Zander vid lämpligt tillfälle ja tror vi har diskuterat ölaffton i ett år nu heheh
RG500-Johannes skrev:Anders B, du hänger väl på?
andersson turbo skrev:Helt klart är att vi måste ha en ölafton å diskutera sånna här livsviktiga frågor
Eller hur boys![]()
![]()
![]()
![]()

|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |
|
|
Framtidens hjälmar är här!
Bland finesserna finns ljus... |
|
Öhlins, som under många år ... |
|
|
|
Bridgestone lanserar nytt sportdäck
Bridgestone har presenterat... |
|
|
Ny Suzuki-importör
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
Suzuki byter importör!
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil
Den traditionella finalbild... |
|
|
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024
Är din KTM bland dem som sk... |