Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det är bara att luta sig tillbaka å njutaFlåklypa skrev:Wow! Nu är alla dom stora elefanterna i gång. :corn


andersbrink skrev:Då kommer attemagiskt nästa fundering... Om en bränsleblandning tänds, kan den tändas "bättre" med en kraftigare gnista? För mig låter det som humbug, är blandningen tänd så är den väl tänd och brinner med flamhastigheten. Tänds den på fler än ett ställe uppstår knack när två eller fler flamfronter möts. Hur kan en gnista tända mer eller mindre... så länge den tänder? Hm...
/fundersam
NLR skrev:Skillnaden mellan en produktionsbil och en turbokonverterad hojmotor är som natt och dag, det som inte är möjligt med den ena är en baggis med den andra. <snip> 2,3bar relativt laddtryck, 1,0bar avgasmottryck före turbin, lambda 0,92, tändläge ca 35 föd, ca 800 celsius före turbin, 98,6 mon .
Nu är det ju så att på denna motorn så blev nog lambda mätarn och avgas-temparna lurade av mycket genomspolning pga den höga tryckdiffen över motorn ihop med stor kortslutning av gasväxlingen både tid och area mässigt. Men det tar emot att snåla ut mera när lambda mätarn visar 0,92.....
andersbrink skrev:Jag fortsätter väl med mina funderingar här i turbotråden.
Hittar många seriösa referenser på nätet som påstår att det är svårare att tända en klen blandning än en fet, däremot hittar jag inte någon referens till exakt varför, dvs på molekylärnivå. RG_Johannes eller C_Robban eller någon annan som vet mer om ämnet som kan utveckla sig lite?
Om en bränsleblandning tänds, kan den tändas "bättre" med en kraftigare gnista?
andersbrink skrev:Tänds den på fler än ett ställe uppstår knack när två eller fler flamfronter möts.

andersson turbo skrev:Helt klart är att vi måste ha en ölafton å diskutera sånna här livsviktiga frågor
Eller hur boys![]()
![]()
![]()
![]()
Du kan ju få ta en tur på RG:n. Den är också spännande, om än inte lika snabb då förstås.andersson turbo skrev:Jag som trodde att den skulle bli färdig tidigt i år men de här va nog den längsta vintern hitils
Så du får väl rycka med dig Lennart Zander vid lämpligt tillfälle ja tror vi har diskuterat ölaffton i ett år nu heheh
RG500-Johannes skrev:Anders B, du hänger väl på?
andersson turbo skrev:Helt klart är att vi måste ha en ölafton å diskutera sånna här livsviktiga frågor
Eller hur boys![]()
![]()
![]()
![]()

|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |