Laddreglering

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Varför har motorcyklar nästan alltid permanentmagneter i rotorn?
Det gör det ju hopplöst att få till nå'n vettig laddreglering.
 
Jag gissar permanentmagneter i rotorn är en låg kostnads lösning i dagsläget för det elbehov som finns på en MC.
Med idag billig elektronik hålls sedan spänningen konstant på ca 14,3 Volt över batteriet från tomgång och uppåt (GSX1300R).
 
Varför har motorcyklar nästan alltid permanentmagneter i rotorn?
Det gör det ju hopplöst att få till nå'n vettig laddreglering.
Permanentmagnet med tyristor eller lite bättre mosfetvarianten är inte speciellt dålig och kostnadseffektiv för generatorn mättas vid kortslutning och ger så inte mycket motstånd.

Därför inte laddregulatorn på era hojar blir som en lödkolv i temp vilket 400W* lätt skulle göra med regulator med kylflänsar som ett ciggpaket.

*Ganska vanlig effekt på en hojgenerator
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top