Laddreglering

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Varför har motorcyklar nästan alltid permanentmagneter i rotorn?
Det gör det ju hopplöst att få till nå'n vettig laddreglering.
 
Jag gissar permanentmagneter i rotorn är en låg kostnads lösning i dagsläget för det elbehov som finns på en MC.
Med idag billig elektronik hålls sedan spänningen konstant på ca 14,3 Volt över batteriet från tomgång och uppåt (GSX1300R).
 
Varför har motorcyklar nästan alltid permanentmagneter i rotorn?
Det gör det ju hopplöst att få till nå'n vettig laddreglering.
Permanentmagnet med tyristor eller lite bättre mosfetvarianten är inte speciellt dålig och kostnadseffektiv för generatorn mättas vid kortslutning och ger så inte mycket motstånd.

Därför inte laddregulatorn på era hojar blir som en lödkolv i temp vilket 400W* lätt skulle göra med regulator med kylflänsar som ett ciggpaket.

*Ganska vanlig effekt på en hojgenerator
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top