Laddreglering

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Jag har lite laddstrul på lillhojen (låg laddspänning) så jag tog mig en titt på elschemat för att se om den gick att höja något. Det jag inte förstår dock, är varför det finns två +12V anslutningar (R/AR, V/AR)?

RS 125 Charge System.jpg
 
Jag gissar att R/AR är +12Volt ut från regulatorn.
När KEY sluts ansluts TRE saker som drar ström från batteriet
IGNITION SYSTEM
LIGHT SYSTEM
REGULATORNS STYRELEKTRONIK ansluten till V/AR.
Regulatorns styrelektronik drar troligen bara några mA.
Men står hojen nån månad med styrelektroniken inkopplad är batteriet slut.

Jag byggde själv en regulator 2010 till SV650S och just för att styrelektroniken inte skulle dra ström med avslagen tändning var det gjort som på skissen.
Ingen ström till styrelektroniken (se foto) med avslagen tändning.
 

Bifogat

  • 2-UnderVerktygenLaddregulatorn.jpg
    2-UnderVerktygenLaddregulatorn.jpg
    237.8 KB · Visningar: 17
  • 5-KretskortetsOvansida.JPG
    5-KretskortetsOvansida.JPG
    123.9 KB · Visningar: 10
Last edited:
V/AR på laddregulatorn är en ingång som nycklas från R/AR. Vad den ingånen gör vet nog bara tillverkaren av regulatorn - om man nu inte har tillgång till schemat.
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top