Laddproblem Fireblade

Saabraggarn

Lat, snål och kräsen.
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L 2019 Honda VFR 750F 1995
Just köpt en -92 fireblade. Skulle starta den idag, men kunde bara konstatera att den var strömlös.. Plockade ur batteriet som var runt som en boll. :gnissla
Satte kablar från gräsklipparen och startade samtidigt som jag mätte med voltmätare. 19 volt på lite varv.
Antar att ny regulator lär inhandlas? Den var bytt för ett par år sen sa säljaren. Vad har gjort att den är kass igen? Byter jag och så förstör jag ett till batteri..?
 
Stoppa inte i nya batterier innan du har en frisk regulator. Passa på att byta till en MOSFET regulator så går den inte sönder i framtiden. EBAY har Shindengen som är da shit.
 
Det var väl ett byte till en lika kass regulator som satt i original, de är inte helt bra de där. Boris råd om MOSFET är bra, för den lär hålla bättre än resten av hojen.
 
Nä, blir ju inte att köra nåt innan det blir en ny regulator. Såg nu när jag plockade bort den gamla att kontaktstycket är bränt, kan dålig kontakt göra att laddningen skenar? Ska inte chansa med att inte byta, är bara lite nyfiken. :)
 
Råkade ut för samma sak på min gamla fireblade, det är ett väldigt vanligt fel på vissa av Hondas modeller. Mina kontakter var också brända så jag bytte kablar, kontakter och regulator så gick det fint igen.
Sätt gärna någon form av kylpasta mellan regulatorn och plåten(som agerar kylfläns) för bättre kontakt.
Glöm inte mäta vad regulatorn ger vid tomgång och vid lite högre varvtal, vill minnas att den inte bör ligga över 15v vid laddning. :tummenupp
Har du en jäkla otur så kan det även vara statorn som felar, men högst troligt är det inte så! :D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top