Laddningsregulatorn överreagerar

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
På mellanhojen är laddspänningen på tomgång 13.7 V, men så fort jag varvar det minsta lilla, sjunker spänningen till stabila 12.7 V.
Finns det nå't trick man kan ta till, för att höja den reglerade spänningen med 1.0->1.5 V?
 
Nej, det är inte din laddregulator som överreagerar, det är din generator som underpresterar. När du varvar mer jobbar soppapump och tändning hårdare, levererar inte generatorn då så sjunker spänningen.
 
Den kan inte vara jättepaj, då den klarar att hålla exakt samma spänning från 2000 till 6000 rpm.
Och vad tror du Batteriet gör mellan 2000 - 6000 RPM ?

Har Batteriet Samma konstanta batterispänning ?

Eller Stiger batterispänningen ?

Eller Sjunker batterispänningen ?

Koppla bort laddningsregulatorn från generatorn.
Är det tre trådar kalla den L1, L2, L3
Starta hojen, låt den gå varm.
Varva upp till 4000 RPM
Då ska du ha ca 70 VAC (Volt växelström)
mellan L1 och L2,
mellan L1 och L3
mellan L2 och L3.
Har du det så är generatorn OK och fel på laddningsregulatorn.

Vilken hoj är det Fabrikat, Modell, Årgång ?
 
Last edited:
På mellanhojen är laddspänningen på tomgång 13.7 V, men så fort jag varvar det minsta lilla, sjunker spänningen till stabila 12.7 V.
Finns det nå't trick man kan ta till, för att höja den reglerade spänningen med 1.0->1.5 V?
Jag hade det där fenomentet på min Tenere från 1996.
Bra spänning på tomgång (13,7V), men vid driftvarvtal så sjönk den ca 1-1,5V.
I det fallet var det laddningsregulatorn.
Byte av regulator, och sedan hade jag 13,7-13,9 alltid.
 
Och vad tror du Batteriet gör mellan 2000 - 6000 RPM ?
Har Batteriet Samma konstanta batterispänning ?
Eller Stiger batterispänningen ?
Eller Sjunker batterispänningen ?…
De angivna spänningarna är mätta mellan batteripolerna, med allting anslutet.
 
De angivna spänningarna är mätta mellan batteripolerna, med allting anslutet.
Precis. Det vill säga battariet håller konstant 12,7 Volt.
Normalt för ett friskt blybatteri som inte laddas.
 
Min Triumph Sprint RS generator gav konstant 14,3 Volt oavsett varvtal, 13,8 Volt över batteriet med tänd belysning (klena kablar) 14,3 Volt oavsett varvtal med släckt belysning.
Likaså min GSX1300R konstant 14,3 Volt över batteriet med tänd belysning från tomgång och uppåt. Kör en timme med din Triumph , sedan gissar jag batterispänningen är lägre.
Det finns risk den stannar ....
Intressant hoj förresten, jag visste inte triumph gjort 4:eek:r. ! :rodnar
 
Last edited:
Min Triumph Sprint RS generator gav konstant 14,3 Volt oavsett varvtal, 13,8 Volt över batteriet med tänd belysning (klena kablar) 14,3 Volt oavsett varvtal med släckt belysning.
Likaså min GSX1300R konstant 14,3 Volt över batteriet med tänd belysning från tomgång och uppåt. Kör en timme med din Triumph , sedan gissar jag batterispänningen är lägre.
Det finns risk den stannar ....
Intressant hoj förresten, jag visste inte triumph gjort 4:eek:r. ! :rodnar
Dom har gjort en del med rätt antal burkar, TT600 är en annan, den är en rätt trevlig uddafågel.
 
De angivna spänningarna är mätta mellan batteripolerna, med allting anslutet.
Mät spänningen direkt på regulatorn under samma förhållanden.
Det är tänkbart att du får dessa symptom om du har halvdålig kontakt någonstans mellan regulator och batteri, på tomgång är laddströmmen liten och därmed blir spänningsfallet över platsen med dålig kontakt litet, när varvtalet ökat lite går laddströmmen upp till sitt max (för rådande förutsättningar) och du kan ha ett spänningsfall på t.ex. ett par volt mellan regulator och batteri. Rätt spänning på regulatorn, kass spänning på batteriet.

Mest troligt är att spänningen är låg även där och att det orsakas av elektronikfel internt i regulatorn, men eftersom du inte mätt på regulatorn vet vi inte exakt vad som pågår där.
 
Mät spänningen direkt på regulatorn under samma förhållanden.
Det är tänkbart att du får dessa symptom om du har halvdålig kontakt någonstans mellan regulator och batteri, på tomgång är laddströmmen liten och därmed blir spänningsfallet över platsen med dålig kontakt litet, när varvtalet ökat lite går laddströmmen upp till sitt max (för rådande förutsättningar) och du kan ha ett spänningsfall på t.ex. ett par volt mellan regulator och batteri. Rätt spänning på regulatorn, kass spänning på batteriet.

Mest troligt är att spänningen är låg även där och att det orsakas av elektronikfel internt i regulatorn, men eftersom du inte mätt på regulatorn vet vi inte exakt vad som pågår där.
Jag instämmer i ovan men känner igen symptomen.
När jag köpte SV650S så trodde jag att 1/2 ljuset var automatiskt som på nyare bilar 2010. Så jag körde med avstängt 1/2-ljus. För det var manuellt 1/2-ljus. Och inga symptom på att den inte laddade tillräckligt.
Men så påpekade någon vänlig själ när jag tankat att jag glömt slå på halvljuset och då med 1/2-ljuset tänt laddade den inte tillräckligt. Utan batteriet tömdes. Så efter kollat att generatorn var OK så var det dags för en ny Regulator. Och laddningsproblemet var löst.
 
Last edited:
...När jag köpte SV650S så trodde jag att 1/2 ljuset var automatiskt som på nyare bilar 2010. Så jag körde med avstängt 1/2-ljus. För det var manuellt 1/2-ljus. Och inga symptom på att den inte laddade tillräckligt. Men så påpekade någon vänlig själ när jag tankat att jag glömt slå på halvljuset och då med 1/2-ljuset tänt laddade den inte tillräckligt...
Idag provade jag att släcka det ena halvljuset (hojen har dubbla hel- och halvljus), då SJÖNK laddspänningen!
 
Idag provade jag att släcka det ena halvljuset (hojen har dubbla hel- och halvljus), då SJÖNK laddspänningen!
Du har såklart provat att byta batteriet? Har du mätt vilken spänning du får ut från statorn med regulatorn bortkopplad? Och de övriga tips du fått i tråden?
 
Citat: Finns det nå't trick man kan ta till, för att höja den reglerade spänningen med 1.0->1.5 V?
Citat: Idag provade jag att släcka det ena halvljuset (hojen har dubbla hel- och halvljus), då SJÖNK laddspänningen!
Svar: Det verkar alltså som om du hänger på extraljus så skulle laddspänningen öka !
(Det verkar som du skrev i början att "laddningsregulatorn-överreagerar". Den vanliga konstruktionen är en 3-faslikriktare plus 3 st Tyristorer mellan deTre ledningarna från statorn till likriktaren och Jord (Minus). En Tyristor till varje ledning. När batterispänningen uppnått "brytspänning" så kortsluter Tyristorn ledningen till jord. Dvs alla Pluspulser från ledningen försvinner. Eftersom Tyristorn sitter före likriktaren töms inte batteriet. Det hindras av Pluslikriktardioden i likriktaren före batteriet. Men när batterispänningen sjunker ska Tyristorn sluta kortsluta. Men om Tyristorn inte slutar med att kortsluta (pga av fel i regulatorn) så laddar hojen dåligt. Genom att koppla bort ett halvljus "Tvingade" du ytterligare en Tyristor att "ingripa mot hög spänning" OCH SÅ GICK DET SOM DET GICK laddspänningen sjönk.

Hojen verkar behöva ny laddningsregulator. Om statorn klarade testerna i #5 samt högt motstånd med regulatorn bortkopplad >100kOhm gärna mer än 1 Mohm mellan
L1 och batteriets Minus
L2 och batteriets Minus
L3 och batteriets Minus
I länken kan du se enprincipskiss för den vanliga Shuntregulatorn
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top