Laddningsproblem

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
hejsan,

Jag köpte mig en beggad rejs-motor (tenkate) sist min pajjade, men har lite problem med laddningen. Batteriet laddas ut efter 5 timmars körning och då har jag kopplat bort lampan och ser till att fläkten aldrig går igång (skitjobbigt på natten / inne i stan) då batteriet i stort sett laddas ut på en gång ifall de är tillkopplade och insprutet slutar funka till följd.

på originalmotorn gick det 3 kablar ut från generatorn, från tenkaten gick det bara 2 så vi kopplade dit den tredje. Från varje kabel laddas det 6 volt vid 4K varv och det är väl aldeles för lite?

Vad ska jag göra? jag funderar på att sätta dit min gamla alternator, men då måste jag först laga den då den blev lite repad sista vurpan. Ifall nån vet lösningen på problemet är det bara att hojta till så slipper jag testa och lägga ut pengar i onödan.

tack, tack!

Jag hyr in mig på din tråd lite, jag har oxå lite batteri funderingar. Mitt nuvarande är slut finns inge hopp för det men jag undrar hur generator och andra inblandade saker påverkas av amper styrkan? Jag tror det satt ett 12V 4A i nu men om man t.ex sätter i ett med 7A eller kanske mindre än 4, kan nått gå snett och vilken styrka kan vara lagom? Gäller Honda CBR900-97.

Då höjjer vi tråden lite...

är det A eller B som genererar ström?

Bifogat

• statorvsrotor.jpg
    statorvsrotor.jpg
    75.4 KB · Visningar: 105
Last edited:
a generator b tändningen! om ajg inte är helt ute och cyklar!
Spolarna sitter juh på a!

sådär, nu känns det som om vi kommer någon vart.. :Bugar

UrbanTiger skrev:
A är det som skapar strömmen när B snurrar förbi med sina magneter....

OK, men vilken av dom tror du att det är som gör att kentaken (eller motorer i almänhet) genererar för lite ström? kanske är det båda tillsammans? är generatorn byggd i samspel mellan A (vilket jag har hört kallas alternator) och B (vet jag inte vad det heter)

UrbanTiger skrev:
Till A bör det finnas tre gula (?) kablar som sins emellan ska ha lika resistans (0,1 till 0,3 ohm kanske) och till jord ska det vara avbrott.

Stämmer på originalmotorn men inte rejsmoroten, där är 1 kabel avklippt på utsidan av generatorkåpan. som sagt skarvade jag ihop den för att passa originalkablaget. Då hade alla 3 samma voltantal.

original(alternatorn?) är mos, så jag kan inte prova den och en ny gissar jag går på 3000 spänn, så då blir det ingen mer körning förrens 25:e :död

UrbanTiger skrev:
Mät upp ohmtalen till att börja med... Har dom fepplat med kablarna kan din skarvning kanske var taskig.

hmm, låter nästan vettigast att göra så, får prova.

Byter ämne lite drastiskt på förekommen anledning - har någon tips på vart man kan hitta srängskisser på motorer så att man nån gång för alla kan lära sig vad olika delar heter, på svenska

UrbanTiger skrev:
A är det som skapar strömmen när B snurrar förbi med sina magneter....

Till A bör det finnas tre gula (?) kablar som sins emellan ska ha lika resistans (0,1 till 0,3 ohm kanske) och till jord ska det vara avbrott.
Jag tror vi har samma problem Ingel, håller oxå på och forskar lite, börjar bli jobbigt att dra igång hojen och man vill ju inte ställa av riktigt än. Jag har hört att laddningsreläna pajar ofta på hondan, så jag undrar lite vart man hittar dom? Antar att det är vänster motorkåpa du lyft av på bilden eller?

Last edited:
ninja joppe skrev:
Jag tror vi har samma problem Ingel, håller oxå på och forskar lite, börjar bli jobbigt att dra igång hojen och man vill ju inte ställa av riktigt än. Jag har hört att laddningsreläna pajar ofta på hondan, så jag undrar lite vart man hittar dom? Antar att det är vänster motorkåpa du lyft av på bilden eller?

jepp, vänster kåpa men däri hittar du inga laddningsreläer, följ kablarna som går ut därifrån så kommer du strax dit.
Jag laddade upp batteriet innan varje körning men det straffade sig med ett nytt batteri för 1100 spänn, då det tog för mycket stryk, så att fortsätta köra utan laddning är dyrt...

Ingel skrev:
jepp, vänster kåpa men däri hittar du inga laddningsreläer, följ kablarna som går ut därifrån så kommer du strax dit.
Jag laddade upp batteriet innan varje körning men det straffade sig med ett nytt batteri för 1100 spänn, då det tog för mycket stryk, så att fortsätta köra utan laddning är dyrt...
Ska kolla detta. Köpte mitt batteri på biltema förresten, 149kr!

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år