Laddningsproblem!

RudeboyXtreem

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Streetfighter Gsx750R-99,Honda CRF250X-05
För 2:a gången har jag bytt batteri på Gixxern,min mekvana ligger mest på cross o endurohojar,när de gäller Gixxern så är de som en bilmotor för mig :confused: Mitt problem nu e att batteriet inte får laddning och är helt urladdat efter typ en halvtimmes körning.Hoppas på svar från er kunniga "Riders"
 
Mät spänningen över batteriet med motorn avslagen respektive igång.
När den är igång bör den ligga någonstans mellan 13,5 - 14,8V.
Blir det ingen skillnad i spänningen med motorn igång så är sannolikt regulatorn/likriktaren eller generatorn trasig.
Generatorlindningarna kan du ohmmäta för att se att den inte brunnit ihop/av (bör ligga runt 1-2 ohm) beroende på temp etc.
Likriktaren kan du kontrollera med "diodtestare" på instrumentet med batteriet inkopplat (så behöver du sannolikt handbok för hojen).
 
Man tackar för tipset! Har ännu inte hunnit prova av o mäta laddspänningen(batteriet står på laddning just nu) de verkar nog som du säger de där med generatorn.Om de nu är det,går det åtgärda felet själv lätt o behändigt eller kommer jag få lätta plånboken :rolleyes: ?
 
RudeboyXtreem skrev:
För 2:a gången har jag bytt batteri på Gixxern,min mekvana ligger mest på cross o endurohojar,när de gäller Gixxern så är de som en bilmotor för mig :confused: Mitt problem nu e att batteriet inte får laddning och är helt urladdat efter typ en halvtimmes körning.Hoppas på svar från er kunniga "Riders"

Drar ett laddat batteri ur efter några/någon mils körning så är det säkert vajsing med laddningen.

Vet ej hur det är på Gixxer, men på RF.en så är det medbringaren mellan direktdrivningen på växellådan och generatorn som ger upp hoppet efter ca 3000 mil.

Andvänd näsan! Det brukar lukta brunnet om lindingen gått, passa på och känn om du tar bort generatorn, så den rullar lätt och fint, så lagringen är OK, när den ändå är väck.
 
sporTlovEr skrev:
2039003 Drar ett laddat batteri ur efter några/någon mils körning så är det säkert vajsing med laddningen.

Vet ej hur det är på Gixxer, men på RF.en så är det medbringaren mellan direktdrivningen på växellådan och generatorn som ger upp hoppet efter ca 3000 mil.

Andvänd näsan! Det brukar lukta brunnet om lindingen gått, passa på och känn om du tar bort generatorn, så den rullar lätt och fint, så lagringen är OK, när den ändå är väck.


Hejsan du.
Nu är det ju inte som på RF:en där generatorn sitter med en mellanväxel bakom cylindern,,men men,,skit i det,,;-)
Däremot är det ett JÄTTE-vanligt fel på ALLA gamla GSX-motorer,,och anledningen är att generatorn INTE orkar ladda upp ett dåligt batteri, och om man då försökar att springa/kabla igång sin "gamla" GSX på våren så slutar det nästan ALTID med att antingen ger generatorn upp, eller laddningsregulatorn eller båda samtidigt,,och efter ett tag då går även CDI:en sönder, p.g.a. för hög spänning(om det är regulatorn som är sönder, t.ex),,allt kan också gå samtidigt,,och då pratar vi kanske,,,5-10000:!!!!!,,,,så det gäller att få ordning på alltsammans innan man ger sig ut på vägen igen,,annars kan det kosta FLIS!!!
Hälsar Mogens.
 
turbobiker44 skrev:
2050207 Hejsan du.
Nu är det ju inte som på RF:en där generatorn sitter med en mellanväxel bakom cylindern,,men men,,skit i det,,;-)
Däremot är det ett JÄTTE-vanligt fel på ALLA gamla GSX-motorer,,och anledningen är att generatorn INTE orkar ladda upp ett dåligt batteri, och om man då försökar att springa/kabla igång sin "gamla" GSX på våren så slutar det nästan ALTID med att antingen ger generatorn upp, eller laddningsregulatorn eller båda samtidigt,,och efter ett tag då går även CDI:en sönder, p.g.a. för hög spänning(om det är regulatorn som är sönder, t.ex),,allt kan också gå samtidigt,,och då pratar vi kanske,,,5-10000:!!!!!,,,,så det gäller att få ordning på alltsammans innan man ger sig ut på vägen igen,,annars kan det kosta FLIS!!!
Hälsar Mogens.
5000-10000:-!!!!Oh shit! Precis de du säger om att kabla igång knarren är just precis det jag HAR GJORT!! Laddningsregulatorn var sitter den?De känns o låter som den e billigaste delen att börja byta ut,eller....? :eek:
 
Det första man kollar är att inte anslutningen på kabeln från generatorn uppe vid kabelhärvan inte har smält ihop och inte längre ger anslutning, det är det vanligaste felet.
 
Hejsan.
Håller med Anders Brink,,"kan man göra annat??", he he
Själva kontakten brukat kunna bli ordentligt "rostat" ibland,,och då går det ju inte,,
Annars tror jag att laddningsregulatorn sitter under batterilådan,,eller där i näörheten,,den är ca stort som ett cigg-paket och har 7-10 flänsar, alltså kyl-flänser, är gjort i aluminium,,
Borde inte vare så svår att hitta,,MEN mät upp allting INNAN du köpar några grejor,,är ju lätt att köpa fel,,och det är ju inte så kul.
Hoppas du får ordning på den.
Hälsar Turbobiker44/Frostie/Mogens Frost
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top