Laddningsproblem eller ?

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Aprilia rsv
Jag har en cbr1000rr-05.
Jag bytte batteri för en vecka sedan då det gamla orginalbatteriet tvärdött.

I med ett nytt fulladdat biltemabatteri och allt verkade vara ok, men idag var jag åter tvungen att rulla igång hojen. När jag väl fått igång hojen funkar som den ska.

Jag kan inte ett skit om el.:gnissla

Kan någon vänlig själ ge tips på vad det kan vara för fel.

Du har antagligen nåt som ligger o drar ström som du inte är medveten om, eftersom det blir tomt när du inte kört på en vecka.

Mät med en voltmätare över batteripolerna, har du till exempel 12.3V med hojen avstängd och du får mer när du startar den så laddar det, får du mindre så laddar det inte..

En fungerande laddregulator brukar ge runt 13.8 volt vid tillräckligt varvtal (>2000)

edit:är det en 2005a har du väl garanti kvar på den?

Last edited:
Tack för tipsen , ska kollas.
Jodå garanti har jag kvar, men det sitter inte orginallyse och kåpor på, så då ville jag kolla lite själv vad problemet kan vara innan jag tar hjälp av en verkstad.

Nu har jag kollat lite.

Jag har följt ett felsökningsshema som jag hittat här på teknikforumt
(ElectroSport)

Jag har kommit till den punkt där man skall mäta mellan statorns 3 kontakter medans hojen går på batteriet, dom värden jag får är 75V, 82V och 86V vid
5000 varv.

Enl. felsöknings schemat är det bevis på att statorn är paj, kan någon kunnig bekräfta.

När jag mätte kontakterna så han det nyladdade batteriet ladda ur så mycket att hojen dog på ca 3 min, viserligen hade jag halvljuset på men är det inte lite väl snabb urladdning eller?

Trådkapning (delvis). Gixxxer 1000 -04a batteriproblem/laddproblem

Ok. Kapar tråden lite eftersom det finns redan mängder med sånna trådar sen tidigare. Ska försöka beskriva mitt problem så tydligt det går.

Parkerade min hoj i sep -09, satte in laddaren (C-tek på underhållsladdning). Startar hojen i februari och den kickar igång ungefär som vanligt. Plockar bort laddaren och sätter den på min brorsas hoj (delar garage) och sen nån månad senare flyttar tillbaks laddaren till min hoj efter jag tvätta av hojen.

Idag plockar jag bort laddaren och ska åka på en premiärtur. Pumpen startar och here we go, klick, klick, klick. Vafan!? Batteriet stendött mer eller mindre. Orkade kanske dra runt startmotorn 1 varv max sen bara klick klick klick. Kul.

Plockar av sadel och känner på batteriet och det är varmt, varmare än normalt egentligen. Men jag är så jävla körkåt, har understället och skinnstället på och ska bara köra. Plockar fram startkablarna och nyttjar min brors hoj som står brevid, igång går min moppe och vrom ut ur garaget :) Åker ungefär i 20-25 min och hojen går som den ska, märker ingen skillnad i varje fall.

Tillbaks till garaget för att parkera (var fördjävla kallt trots underställ etc). Testar att starta igen. Klick klick klick. Rullar in moppen i garaget och klurar en stund (läs: svär). Plockar av sadel och känner på polerna att kablarna sitter fast, det gör dom. Men känner även att batteriet är sådär varmt som innan jag åkte ut.

Battriet är orginal (antar jag) från Suzuki (fabriksmonterat mao) så det blir 6år i år. Det är ett sånt där batteri som man inte får öppna när man väl förslutet det med den där vätskan som följer med batteriet när det är nytt (gel?).

Mina enkla frågor är:

Kan C-tek laddaren förstöra batterier?

Lägger mc batterier av bara rakt av sådär?

Om man plockar av pluspolen när hojen är igång, ska den dö eller fortsätta gå då (om laddningen är som den ska) På en bil kan kan testa detta, vet ej om det är samma på hojen?

Är den mest sannolika orsaken till batteriproblemet just att batteriet är slut och vägrar ta emot laddning. Har ju trots allt haft igång c-tekladdaren i flera veckor på underhållsläge?

I tillägg kan jag nämna att jag parllellt laddat min brors hoj (krompråm, haha) och på c-teken har den visat grön lampa (fullladdat) efter några dagar men på min hoj har den där gröna lampan aldrig lyst, utan bara indikatorn för "halvt batteri" (finns ju bara 2 lägen halv eller full på den ctek jag har).

Tacksam för svar.

Funderar på att köpa batteriet dom har på ok/Q8 nåt med euro i namnet, dom har modellspecifika batterier. Dyra men jag bor inte granne med biltema plus att jag måste ha hojen i ordning till nästa helg :)

Ditt batteri är nog "dött" ,,, det kan bli alldeles varm utav laddningen från generatorn på motorcykeln , samma sak om man laddar den med en batteri laddare , kan bli skit varm men tar inte i mot laddningen .

Är nog nog inte CTC laddaren utan tidens gång och åldern på ditt batteri , 6 år är Väldigt bra om det hållt så länge ..batteri är en förbruknings vara som så mycket annat , men många tror det bara skall funka tyvär ..

Ditt batteri är nog "dött" ,,, det kan bli alldeles varm utav laddningen från generatorn på motorcykeln , samma sak om man laddar den med en batteri laddare , kan bli skit varm men tar inte i mot laddningen .

Är nog nog inte CTC laddaren utan tidens gång och åldern på ditt batteri , 6 år är Väldigt bra om det hållt så länge ..batteri är en förbruknings vara som så mycket annat , men många tror det bara skall funka tyvär ..

Mmm har haft tur med batteriet då om det nu är det som är felet. Blir att åka in till macken imorn o skaffa det där euro-nånting batteriet. 900 pix, som gratis, not :)

Troliga är nog batteriet har en eller flera celler som är trasigt .
Hadde själv ett batteri på laddning , det bubblade o vart MYCKET hetare än normalt , tror det stog i 3 dygn .

Sten dött ,,,, så tyvär , men 1000:- på 6 år = ca 13 :- /mån , inte så dyr månadskostnad ändå :)

Troliga är nog batteriet har en eller flera celler som är trasigt .
Hadde själv ett batteri på laddning , det bubblade o vart MYCKET hetare än normalt , tror det stog i 3 dygn .

Sten dött ,,,, så tyvär , men 1000:- på 6 år = ca 13 :- /mån , inte så dyr månadskostnad ändå :)

Haha så kan man också se det :)

Ok, har införskaffat nya batteriet. Är nu på laddning på mc läget på ctekladdaren. Dock tycker jag en sak var konstig.

Battriet levereras torrt med medföljande elektrolyt som ska fyllas i direkt när man plockat en täcklappen över hålen på batteriet. Flaskan med elektorlyten ser ut som en 6 spenad kossas juver (haha) så man kan fylla i alla cellerna samtidigt.

Jag lyckas undvika att spilla en enda droppe. Men nu kommer det. Hur mycket ska det vara i varje cell? Jag fyllde i hela förpackningen och ändå räckte det inte (som jag såg det) över cellkanterna? Ska det vara så?

Är inte så vass på detta med batterier. Men som jag förstått det är inte elektrolyten i torrbatterier samma sak som batterivatten i vanliga bilbatterier som kommer fyllda redan.

Känns otroligt fattigt om tillverkaren inte skickar med tillräckligt med vätska för att fylla upp batteriet. I manualen var det ingen info om hur mycket man skulle fylla och om man att man skulle behöva fylla på extra om det var för lite. Manualen var pissdålig, bara massa korkad text om hur försiktig man skulle vara (det fattar väl alla) med elektrolyten och om det inte rann tillräckligt snabbt var man kunde göra hål etc. Trams och inget av det väsentliga man ville veta.

Jaja, som tur är har man 2års garanti. På macken jag köpte skiten sa dom ingenting om att man skulle komplettera med en egen flaska elektorlyt.

Funkar den när du fått igång den så borde den väl ladda. Kolla upp batteriet. Köpte själv ett nytt gel på B-tema förra året=stendött. Tog inte emot någon laddning alls. Bara att åka å byta. Funkade felfritt.

...Jag fyllde i hela förpackningen och ändå räckte det inte (som jag såg det) över cellkanterna? Ska det vara så?
Det ska vara så. (Batterisyran ska inte fyllas ända upp och inte kompletteras med destillerat vatten i slutna batterier = MF/LF-batterier). Endast det som skickas med ska fyllas och därefter ska batteriet förslutas. Du behöver inte ladda upp batteriet efteråt eftersom det blir fulladdat "automatiskt" i och med att du fyllt det med syran, då syravikten är tillräcklig.

På macken jag köpte skiten sa dom ingenting om att man skulle komplettera med en egen flaska elektorlyt.
Det ska man inte heller.

Så som Eldstorm sa , det skall vara så ,,, batteriet är liksom inte aktiverat förän du fyller det med syran .

Då du häller i det så "aktiveras" batteriet , du slår i pluggarna ordentligt och det skall alldrig fyllas med något mer än det som var i 6 packet du fick med .

Efter det är batteriet klart för användning och ingen laddning skall krävas .
In me det o testa :tummenupp

Då får jag tacka för alla svaren som inkommit. Kan dra en lättnande suck att jag inte var så dum att slå i mer vätska (typ destillerat vatten) :) Magkänslan sa att det inte var korrekt och att jag skulle kolla med forumguruna på SH innan :) Har gjort precis det som givits som tips i denna tråd. D.v.s fyllt i elektrolyten och sedan förslutit batteriet.

Har dock satt laddaren på batteriet och nu några få timmar senaste så visar laddaren fullt (grön lampa). Perfekt. Såg också på ettiketen påd et gamla batteriet att det var ett Suzuki org. batteri om man ska tro ettikettlappen på densamma. 6år inte så illa pinkat trots allt.

Synd bara att jag inte köpte det nya batteriet lite tidigare idag så hade jag kunnat dra en sväng i solen, trots att det inte är speciellt varmt ute :)

Återigen tack för svaren.

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back