Trådkapning (delvis). Gixxxer 1000 -04a batteriproblem/laddproblem
Ok. Kapar tråden lite eftersom det finns redan mängder med sånna trådar sen tidigare. Ska försöka beskriva mitt problem så tydligt det går.
Parkerade min hoj i sep -09, satte in laddaren (C-tek på underhållsladdning). Startar hojen i februari och den kickar igång ungefär som vanligt. Plockar bort laddaren och sätter den på min brorsas hoj (delar garage) och sen nån månad senare flyttar tillbaks laddaren till min hoj efter jag tvätta av hojen.
Idag plockar jag bort laddaren och ska åka på en premiärtur. Pumpen startar och here we go, klick, klick, klick. Vafan!? Batteriet stendött mer eller mindre. Orkade kanske dra runt startmotorn 1 varv max sen bara klick klick klick. Kul.
Plockar av sadel och känner på batteriet och det är varmt, varmare än normalt egentligen. Men jag är så jävla körkåt, har understället och skinnstället på och ska bara köra. Plockar fram startkablarna och nyttjar min brors hoj som står brevid, igång går min moppe och vrom ut ur garaget

Åker ungefär i 20-25 min och hojen går som den ska, märker ingen skillnad i varje fall.
Tillbaks till garaget för att parkera (var fördjävla kallt trots underställ etc). Testar att starta igen. Klick klick klick. Rullar in moppen i garaget och klurar en stund (läs: svär). Plockar av sadel och känner på polerna att kablarna sitter fast, det gör dom. Men känner även att batteriet är sådär varmt som innan jag åkte ut.
Battriet är orginal (antar jag) från Suzuki (fabriksmonterat mao) så det blir 6år i år. Det är ett sånt där batteri som man inte får öppna när man väl förslutet det med den där vätskan som följer med batteriet när det är nytt (gel?).
Mina enkla frågor är:
Kan C-tek laddaren förstöra batterier?
Lägger mc batterier av bara rakt av sådär?
Om man plockar av pluspolen när hojen är igång, ska den dö eller fortsätta gå då (om laddningen är som den ska) På en bil kan kan testa detta, vet ej om det är samma på hojen?
Är den mest sannolika orsaken till batteriproblemet just att batteriet är slut och vägrar ta emot laddning. Har ju trots allt haft igång c-tekladdaren i flera veckor på underhållsläge?
I tillägg kan jag nämna att jag parllellt laddat min brors hoj (krompråm, haha) och på c-teken har den visat grön lampa (fullladdat) efter några dagar men på min hoj har den där gröna lampan aldrig lyst, utan bara indikatorn för "halvt batteri" (finns ju bara 2 lägen halv eller full på den ctek jag har).
Tacksam för svar.
Funderar på att köpa batteriet dom har på ok/Q8 nåt med euro i namnet, dom har modellspecifika batterier. Dyra men jag bor inte granne med biltema plus att jag måste ha hojen i ordning till nästa helg