laddnings problem till batteri

Låter precis som min gamla förra hösten. Först orkade inte startmotorn, sen dog den när jag satte på blinkersen (kul att ligga i en kurva och och motorn slår på-av hela tiden :)). Till slut stannade den helt iaf :(
Var generatorn som inte laddade :whip
 
Dez skrev:
Låter precis som min gamla förra hösten. Först orkade inte startmotorn, sen dog den när jag satte på blinkersen (kul att ligga i en kurva och och motorn slår på-av hela tiden :)). Till slut stannade den helt iaf :(
Var generatorn som inte laddade :whip


Jag som önskade så mycket att det skulle vara batteriet :(

Blir så att man får lägga ut några tusen till då :mad: :( :mad:
 
Innan du går och köper en ny generator, kolla kolen i generatorn, kan var så lätt som att det är dom som börjar ta slut.
 
Ichnoz skrev:
Jag som önskade så mycket att det skulle vara batteriet :(

Blir så att man får lägga ut några tusen till då :mad: :( :mad:

Jag skulle gissa på att det är generatorn...min lindade verkstan om så det blev inte jättedyrt.
 
Jag ska fixa kopplingsvajer imorgon och sedan testa ett tag till och se vad som händer. Sen blir det till att mäta och skruva då :(
 
Tycks vara knepigt med batterier.. :confused:

Om du tänker på att du normalt inte använder batteriet under körning blir det kansle lite enklare.
Batteriet skall enbart vara en tillfällig reservoir för energi när generatorn inte räcker till, t ex vid start..det är ju generatorn som står för elenergin när du kör. :fakta
Med systematisk felsökning, något som verkar vara ett undantag bland många här, går det att med stor sannolikhet pricka tämligen rätt på en kvart. :tummenupp

Vid start tas lite energi ur batteriet och fylls sedan på under körning - om generatorn laddar alltså...
Om du sedan efter en längre körning inte kan starta hojen, (startmotorn snurrar inte, eller långsamt) så är batteriet troligen dåligt laddat.
Urladdat batteri kan bero på
1. Felaktigt batteri.
2. Dålig påfyllning från generatorn (generator - regulator felaktig)

Ett batteri kan ha godkänd polspänning 12.8- 13,8V men ändå vara utslitet. batterispänninge bör mätas under last. Fullt lyse t ex.
Dina 8V tyder på totalt urladdat batteri.
Några felfall:
Fall 1: Generator OK, batteri defekt.
Är batteriet bara urladdat löses detta med en stunds körning.
Är batteriet defekt kan en stunds körning hjälpa tillfälligt, sedan laddar batteriet ur sig eller det tar helt enkelt inte emot laddningen..
Fall 2. Generator defekt, batteri OK.
Löses tillfälligt med laddning av batteriet men när det sedan är urladdat.. död hoj..
Fall 3: Både generator och batteri defekta.. svårare att diagnostisera
Har här glömt alla mera krångliga fel som kabelfel, regulatorfel, intermittenta fe, fel l som fordrar lite mera kunskap... :gråta



Ett bra verktyg att kolla laddningen är en sk strömtång för likström(!) kostar ca 3000:- . Inte särskilt vanlig mao. Mha denna "omringar" du bara en kabel till batteriet och kan mäta laddströmmen utan några ingrepp i hojens kablage.. )

Några överblivna rader:
Laddar generatorn?
Håll runt 4000varv på motorn och spänningen över batteriet bör då vara 13.2-14.2 V
Detta betyder bara att generatorn försöker att ladda batteriet, inte att batteriet kommer att behålla energin!
Batteriet OK?: (inte helt säkert test)
Mät polspänningen på batteriet med allt elektriskt igång. Bör vara ca 12-12.8V


Så ut och mät nu! :hej

Retur-pm är ok
 
Fick hjälp av den lokala MC klubben, ÖMC, igår och kom fram till att det var en kabel från regulatorn som hade eroderat sönder, så de hjälpte mig att fixa det direkt.
Stort tack till dem och alla här som har försökt att hjälpa mig!
 
Kahobe skrev:
Tycks vara knepigt med batterier.. :confused:

Om du tänker på att du normalt inte använder batteriet under körning blir det kansle lite enklare.
Batteriet skall enbart vara en tillfällig reservoir för energi när generatorn inte räcker till, t ex vid start..det är ju generatorn som står för elenergin när du kör. :fakta
Med systematisk felsökning, något som verkar vara ett undantag bland många här, går det att med stor sannolikhet pricka tämligen rätt på en kvart. :tummenupp

Vid start tas lite energi ur batteriet och fylls sedan på under körning - om generatorn laddar alltså...
Om du sedan efter en längre körning inte kan starta hojen, (startmotorn snurrar inte, eller långsamt) så är batteriet troligen dåligt laddat.
Urladdat batteri kan bero på
1. Felaktigt batteri.
2. Dålig påfyllning från generatorn (generator - regulator felaktig)

Ett batteri kan ha godkänd polspänning 12.8- 13,8V men ändå vara utslitet. batterispänninge bör mätas under last. Fullt lyse t ex.
Dina 8V tyder på totalt urladdat batteri.
Några felfall:
Fall 1: Generator OK, batteri defekt.
Är batteriet bara urladdat löses detta med en stunds körning.
Är batteriet defekt kan en stunds körning hjälpa tillfälligt, sedan laddar batteriet ur sig eller det tar helt enkelt inte emot laddningen..
Fall 2. Generator defekt, batteri OK.
Löses tillfälligt med laddning av batteriet men när det sedan är urladdat.. död hoj..
Fall 3: Både generator och batteri defekta.. svårare att diagnostisera
Har här glömt alla mera krångliga fel som kabelfel, regulatorfel, intermittenta fe, fel l som fordrar lite mera kunskap... :gråta



Ett bra verktyg att kolla laddningen är en sk strömtång för likström(!) kostar ca 3000:- . Inte särskilt vanlig mao. Mha denna "omringar" du bara en kabel till batteriet och kan mäta laddströmmen utan några ingrepp i hojens kablage.. )

Några överblivna rader:
Laddar generatorn?
Håll runt 4000varv på motorn och spänningen över batteriet bör då vara 13.2-14.2 V
Detta betyder bara att generatorn försöker att ladda batteriet, inte att batteriet kommer att behålla energin!
Batteriet OK?: (inte helt säkert test)
Mät polspänningen på batteriet med allt elektriskt igång. Bör vara ca 12-12.8V


Så ut och mät nu! :hej

Retur-pm är ok


Glömde säga förut att det du skrev där var väldigt informativt!



Men det kommer mera...


Efter kabel brottet fixades fugerade hojen bra någon vecka men nu har det blivit problem igen. Den laddar men inte tillräkligt, dvs då jag har lyset av så har den en spänning på cirka 13-14 men om jag har lyset på så går spänningen ner till cirka 11,5-11,7. Spänningarna är mätta då motorn är igång på +4000 rpm.

Kan det vara lindingen som håller på att j*vlas eller kan det möjligtvis vara regulatorn?

Hur/var mäter man på lindningarna/likriktare/regulator?


Kahobe skrev:
Ett bra verktyg att kolla laddningen är en sk strömtång för likström(!) kostar ca 3000:- . Inte särskilt vanlig mao. Mha denna "omringar" du bara en kabel till batteriet och kan mäta laddströmmen utan några ingrepp i hojens kablage.. )


Jag har ju en men tyvär bara för Ac!
 
Öh.. var ??

11.7 volt... mätt direkt över batteriet..??

Om så börjar det bli kärvt.. kan vara en diod som pajat. = mindre effekt ur generatorn..
Kommer du åt att mäta upp likriktarbryggan?? vet inte hur Aprilians generator ser ut men är det en standard 3-fas så borde en framspänningsmätning av bryggan ge symmetriska värden.
Ingen anslutning till lindningarna under mätningen!

Skall se om jag hittar ngn länk som visar hur dioderna är kopplade så kan du kanske fnula ut själv hur/var man mäter..
 
Går utmärkt mäta laddström m vanligt universalinstrument. Förutsatt att det tål 10-20 A. Koppla i serie m batteriet, MEN KÖR INTE STARTMOTORN UTAN ATT BYGLA FÖRBI INSTRUMENTET. Starta o ta sen bort byglingen o kolla strömmen. Döda motorn o kolla strömmen. Kan ju vara nåt som drar för mycket ström.
/u
 
Re: Öh.. var ??

Kahobe skrev:
11.7 volt... mätt direkt över batteriet..??

Om så börjar det bli kärvt.. kan vara en diod som pajat. = mindre effekt ur generatorn..
Kommer du åt att mäta upp likriktarbryggan?? vet inte hur Aprilians generator ser ut men är det en standard 3-fas så borde en framspänningsmätning av bryggan ge symmetriska värden.
Ingen anslutning till lindningarna under mätningen!

Skall se om jag hittar ngn länk som visar hur dioderna är kopplade så kan du kanske fnula ut själv hur/var man mäter..


Både den inbyggda och separat instrument visar det över batteriet.

Jag har ju elschema och sprängskisser över hojen/motorn men jag vet inte riktigt hur en likriktarbrygga ser ut/ var den sitter?
Skulle vara bra om du kunde hitta en länk el. guida mig på något sätt :tummenupp

Regulatorn är i alla fall en 3-fas...
 
ulf_lundin skrev:
Går utmärkt mäta laddström m vanligt universalinstrument. Förutsatt att det tål 10-20 A. Koppla i serie m batteriet, MEN KÖR INTE STARTMOTORN UTAN ATT BYGLA FÖRBI INSTRUMENTET. Starta o ta sen bort byglingen o kolla strömmen. Döda motorn o kolla strömmen. Kan ju vara nåt som drar för mycket ström.
/u



Det har ju fungerat bra förut så jag tror inte att det är något som drar för mycket ström, det kan väll inte bli så ?
 
Re: Denna sida ...

Kahobe skrev:
... kan nog vara till en viss nytta..

http://www.serviceaprilia.com/public/lum/index.asp?l=Rs 125

manualer till massor av Aprilias..


PS. Ulfs råd vågade jag mig inte på att ge. Få av de som finns på forumet här kan ju skilja på spänning och ström.. DS



Jag är elektriker... :fakta :D :öl


Det där manualerna är bara orginal manualerna i pdf-format.
Men tack ändå :tummenupp

Skulle vilja ha tag på en service/workshop manual därimot :crash
 
Ichnoz skrev:
Det har ju fungerat bra förut så jag tror inte att det är något som drar för mycket ström, det kan väll inte bli så ?
Lite rått, men inte illa menat:
1) du har väl problem m hojen nu, trots att den funkat bra förut, eller ?
2) Tro räcker inte långt. Kolla, så VET du sen.

Felsökning handlar mycket om att säkert kunna utesluta vissa tänkbara fel.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Lite rått, men inte illa menat:
1) du har väl problem m hojen nu, trots att den funkat bra förut, eller ?
2) Tro räcker inte långt. Kolla, så VET du sen.

Felsökning handlar mycket om att säkert kunna utesluta vissa tänkbara fel.
/u


Du har helt rätt, absolut :bow

Men jag menar det enda som då skulle dra mer ström skulle vara lampan/lamporna och det verkar inte troligt...det är det jag grundade det på. Men jag är inte riktigt 100% på det, därför tror jag! :fakta :D
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top