laddnings problem till batteri

Ichnoz

Jag har galna kossor i datorn...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
.::**::.
Jaha, nu börjas det... :eek:

Jag och några till var ute på en liten Ö-viks träff och for iväg till en stuga som en av oss rår om. Vi stannade till där och sedan när jag vride om tändningen så lyste inte displayen, första tanken var att den hade pajat men så funkade inte el-starten heller. Jag testade att rulla igång den och den gick igång men displayen visade bara 8 volt konstant. Vi kollade syre nivåerna på batteri cellerna och de var inom streckerna. Sedan rullade vi igång den igen och satte av mot stan men den gick sämre och sämre tillslut gick det knappt att köra längre. Vi stannade till hos en jag känner och testade att ladda batteriet och då testade jag att starta den igen och då verkade den ladda upp också för nivåerna gick upp och ner men minskade ändå och tillslut var den nere på 8 volt igen, varför just 8 volt vet jag inte det. Kanske därför att mätaren mäter inte lägre...

Är det generatorn som har pajat, eller?
Har nada kunskap om det här!
 

Dziobek

Staten Litar På Mig
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hillerstorp
Hoj
korvmojsrääser
batteri cellerna som e slut...?
vet ej heller men kolla med ett annat batteri...så kan det hjälpa
 

Decoy

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10R -04
Ett som är säkert är att hojjen gick dåligt för att batteriet inte orka pumpa kraft nog för att få en bra gnista.
 

Ichnoz

Jag har galna kossor i datorn...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
.::**::.
Cyanid skrev:
batteri cellerna som e slut...?
vet ej heller men kolla med ett annat batteri...så kan det hjälpa


Men batteriet kom upp till drygt 13 volt när jag laddade det i en laddare. Men det är klart det kan fortfarande vara låg ström. Men en cell kan väll inte vara sönder om den kommer upp till så hög spänning , eller?
 

Skorpan

Guest
gissar på att batteriet e slut
min var likadan,ladda inte ett skit o mätte upp den utan resultat
bytte batteri sen gick den som en klocka
batteriet kan ställa till det-kolla det först :tummenupp
 

Ichnoz

Jag har galna kossor i datorn...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
.::**::.
Skorpan skrev:
gissar på att batteriet e slut
min var likadan,ladda inte ett skit o mätte upp den utan resultat
bytte batteri sen gick den som en klocka
batteriet kan ställa till det-kolla det först :tummenupp



Ok..men det känns lite onödigt om det inte skulle vara det.
Då du laddade upp batteriet hur många volt var det på då?

Hur länge håller ett batteri om man underhålls laddar det nu och då?
 

gubben

Här är jag,tror jag????
Gick med
29 May 2003
Ort
Brunflo och burträsk
Hoj
Mz 250 och en ural
Tjena, du verkar ha något liknande fel som jag har på min hoj.Jag kanske kan ge dej några grund läggande tips.Mät spänningen över polerna på batteriet,när hojen går ska du ha 12-14v beronde på varv talet på hojen-det verkar du inte ha.Då ligger felet på generator,likriktare eller spänningregulatorn.Generatorn mäter du lindninngarna på,likriktaren dioderna på-ska endast leda spänning i en och samma riktning.Spänningsregulatorn vet jag ej hur man mäter på-man får köra med uteslutnings metoden,fungerar dom andra delarn så finns bara regulatorn kvar.Har du en gammal hoj kan det vara svårt att ta loss generatorn.Lycka till.
 

Ichnoz

Jag har galna kossor i datorn...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
.::**::.
gubben skrev:
Tjena, du verkar ha något liknande fel som jag har på min hoj.Jag kanske kan ge dej några grund läggande tips.Mät spänningen över polerna på batteriet,när hojen går ska du ha 12-14v beronde på varv talet på hojen-det verkar du inte ha.Då ligger felet på generator,likriktare eller spänningregulatorn.Generatorn mäter du lindninngarna på,likriktaren dioderna på-ska endast leda spänning i en och samma riktning.Spänningsregulatorn vet jag ej hur man mäter på-man får köra med uteslutnings metoden,fungerar dom andra delarn så finns bara regulatorn kvar.Har du en gammal hoj kan det vara svårt att ta loss generatorn.Lycka till.


Det är en 98:a.....
Ska prova att mäta, så då kan jag utesluta att det är batteriet som det är fel på då eller?
 

Skorpan

Guest
gubben skrev:
Tjena, du verkar ha något liknande fel som jag har på min hoj.Jag kanske kan ge dej några grund läggande tips.Mät spänningen över polerna på batteriet,när hojen går ska du ha 12-14v beronde på varv talet på hojen-det verkar du inte ha.Då ligger felet på generator,likriktare eller spänningregulatorn.Generatorn mäter du lindninngarna på,likriktaren dioderna på-ska endast leda spänning i en och samma riktning.Spänningsregulatorn vet jag ej hur man mäter på-man får köra med uteslutnings metoden,fungerar dom andra delarn så finns bara regulatorn kvar.Har du en gammal hoj kan det vara svårt att ta loss generatorn.Lycka till.
jo men är batteriet kasst så blir det inte såna värden,det lurar skiten totalt - jag vet,gjorde likadant på min
 

Skorpan

Guest
Ichnoz skrev:
Det är en 98:a.....
Ska prova att mäta, så då kan jag utesluta att det är batteriet som det är fel på då eller?
nej - kolla det först
låna ett annat batteri som är ok o mät med så får du rätt värden :fakta
 

Ichnoz

Jag har galna kossor i datorn...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
.::**::.
Skorpan skrev:
nej - kolla det först
låna ett annat batteri som är ok o mät med så får du rätt värden :fakta


Hmm..blir lite svårt att låna, står inte ens hur många ah det är på.
En av dem som var med på träffen hade en batteri som beteckningarna nästan stämmde på men hur kan man se på beteckningarna vad det är för batteri?
 

Skorpan

Guest
ring o hör med nån affär eller kolla i nån katalog o gå efter hojmodellen,där brukar det stå
 

Decoy

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10R -04
Har en grym laddare på jobbet som du skulle ta och införskaffa.
Kommer inte ihåg vad den heter men vi beställer den av motospeed. Den har vunnit ett antal tester och anses vara den bästa.
Den kopplar du i och har i jämt när du inte åker - då går den i själv och känner av en gång i halvtimmen om batteriet behöver laddas. Och har hojjen inte använts på ett tag så går den in och belastar batteriet för att sedan ladda upp det igen.

Kort och gott förlänger livslängden på batteriet. Skriver här i morrn vad den heter.
 

Ichnoz

Jag har galna kossor i datorn...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
.::**::.
Decoy skrev:
Har en grym laddare på jobbet som du skulle ta och införskaffa.
Kommer inte ihåg vad den heter men vi beställer den av motospeed. Den har vunnit ett antal tester och anses vara den bästa.
Den kopplar du i och har i jämt när du inte åker - då går den i själv och känner av en gång i halvtimmen om batteriet behöver laddas. Och har hojjen inte använts på ett tag så går den in och belastar batteriet för att sedan ladda upp det igen.

Kort och gott förlänger livslängden på batteriet. Skriver här i morrn vad den heter.


Skulle vara bra, funderar på o skaffa någon laddare som kan underhållsladda över vintern.

Ska förresten försöka låna ett batteri imorgon, skriver sen hur det går...
 

Ichnoz

Jag har galna kossor i datorn...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
.::**::.
Jag köpte ett nytt batteri idag och laddade det men när jag testar det så ligger det på 12- 12,6 volt utan lyse och lite över 11 volt med lyse vilket är för lite ändå. Men har inte gått ner till 8 volt än men jag hann inte testa så länge för kopplingsvajern gick av... :mad: :6surkart
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top