Laddning

Carleric

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
1984 Suzuki gsx 400
Hej!

Har en gammal Suzuki GSX 400 som jag har problem med laddningen på.

Jag har mätt upp den vid 5000 varv som man säger,och då "knallar" volten upp sakta till ca.13,5 volt vilket är laddspänningen.

Min fråga är: Skall det vara så eller ska den visa 13,5 volt direkt?

Hur mäter man spänningen från generatorn?

Hjälp!

Calle
 
Med hojen avstängd:
Vad har du för spänning på batteriet med allt avslaget ? och vad blir spänningen med : tändnding + heljus + broms på efter 10 sekunder ?
 
Spänning med fulladdat batteri 12,7.Efter körning ca: 12,4.
Skall kolla senare det andra senare.Återkommer!!
 
Låter som om den laddar ok, dåliga batterier kan ibland kräva högre ström för att laddas och då laddas det dåligt vid smygkörning.

kolla om du har möjlighet laddströmmen till batteriet.
 
Låter som om den laddar ok, dåliga batterier kan ibland kräva högre ström för att laddas och då laddas det dåligt vid smygkörning.
kolla om du har möjlighet laddströmmen till batteriet.
Låter som den laddar, men dåligt. 13.5V är absolut i underkant.
Ska du mäta "laddström" måste du ha en tångamperemeter, det är inget vanligt amatörinstrument. "Koppla multimetern i serie" funkar INTE.
Generatorfel - regulatorfel - batterifel...Bara att välja.
Enkelt är att mäta resistansen i generatorlindningarna, vanl 3 kablar gula alt vita. Bara att lossa ansl till regulatorn. Skall vara samma resistans i alla (tre) kombinationer, +/- 10%.
Nån del av lindn kan ha fallit ur.
"Jordfel" vid batterikablarna är det inte, startmotorn funkar ju. Du kan ju mäta spänningen över batteriet under startförsök, inte under 10V
 
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Back
Top