laddluftkylare och kooler

stopklodsen

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2008
Hoj
1999 Turbo Hayabusa
Finns det någon som vet hur man får plats för både laddluftkylare och kylaren när cykeln också sänkas? Det kommer att användas för att dra ras.

Finns det någon som vet hur man får plats för både laddluftkylare och kylaren när cykeln också sänkas? Det kommer att användas för att dra ras.

Jag förstår inte vad du menar på slutet. Om folk förstår är det lättare o hjälpa.

Ok. Det är också ganska svårt att skriva svenska när jag är dansk. Cykeln kommer att användas för dragrace och måste därför sänkas. Och sen kommer problemet. Det är inte utrymme för både laddluftkylare och radiator eftersom framhjulet kommer att skrapa på.

ps. använda Google översättare och det är inte alltid översättaren så det är förståeligt.
:död

Sätt vattenkylaren bakom motorn eller på annat lämpligt ställe, dragracemotorer behöver ju inte kylas så länge så det gäller bara att ha tillräckligt med vatten i systemet. Kan ju i och för sig räcka med en stor vattentank eller ramrören.

Det enda problemet är att när jag kör dragrace i Malmö varje onsdag så jag vill kunna köra fler resor i rad utan att motorn blir överhettning

Vattenkyld ic?

Ja det var en möjlighet. Funderar på att fastställa IC in front av kappa.
Har någon erfarenhet av den?

Minska fjädringsvägen? (wheel travel). turbo-hayabusor på gatan har oftast intercooler framför kylaren. Sänk hojen, begränsa fjädringsvägen så bör det funka. En böjd ic är ett krav..

Går fint det med, innanför kåpan har du hyggligt med plats och bra yta mot kylande vind.

Last edited:

Ställ frågan till Andersson Turbo här på forumet vetja. Han har ju i många år byggt vattenkylda IC på flera busor, dragbikes mm. Kanske han tom kan sälja delarna du behöver.

Kolla med Hojspille på hayabusa.nu...

Han racear med en busa med stressfläkt..
Sen har du även Andersson turbo både här på SH och på hayabusa.nu...
Iofs så jobbar Hojspille och Andersson ihop så det kanske är hugget som stucket.. :D

EDIT:
Men va faen!
är det "Thyg0d är sen hela tiden dagen" idag eller?? :gnissla

Det enda problemet är att när jag kör dragrace i Malmö varje onsdag så jag vill kunna köra fler resor i rad utan att motorn blir överhettning

Enkelt, man tillverkar 2delade kylare och/eller laddluftkylare.

Dvs en kylare på varje sida av däcket. Du kan sänka hur mycket du vill.

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa