Biker78
Ny medlem
När hojen är kall startar hon lätt men när hon är varm så drar hon ur batteriet när man ska starta (endast när hon dött självmant). Går dock att springa igång henne startbatteri startar hon ochså på nån som vet vad det kan va?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Har exakt samma problem på min veteransuzuki. Om den stannar av sig själv vid rödljus etc. så är den mycket svårstartad.Biker78 skrev:När hojen är kall startar hon lätt men när hon är varm så drar hon ur batteriet när man ska starta (endast när hon dött självmant). Går dock att springa igång henne startbatteri startar hon ochså på nån som vet vad det kan va?
BMW R90s skrev:Har exakt samma problem på min veteransuzuki. Om den stannar av sig själv vid rödljus etc. så är den mycket svårstartad.
Mina gissningar hittills är att bränslet blir för varmt i flottörhusen.
Brukar sätta kranen på pri-läget, full choke och halv gas ungefär.
Men förmodligen är problemet svårare än så.
Biker78 skrev:Ofan det är värt ett test.Testade sätti ett nyladdat batteri men det drog hon ochså ur direkt
johan.simonsson skrev:Hur lång tid tar det för problemet att uppkomma, 5min, 15min 30min?
Vad händer med hojjen när den fått stå och bli kall igen?
Har du testat att köra en runda med de flesta säkringarna borta,
för att eliminera att du inte har en liten tjuvström som sänker batteriet?
Fungerar laddningen som den ska?
fram med voltmetern och mät vad/om generatorn ger
min hoj betedde sig liknande. När den var kall gick den starta helt utan gas men inte när den var varm. Lät jag den kallna så gick den igång lika lätt igen. Alltså den var inte svårstartad alls varm men man fick ge lite gas till skillnad från när den var kall.
Eldstorm skrev:Fråga: Det nyladdade batteriet som du testade sätta i var det samma som originalbatteriet?
Om så är fallet är mitt tips:
Låna en belastningsprovare på närmaste riktiga bensinmack (OK) och prova batteriet så får du svaret direkt, alternativt kan du utesluta en felkälla.
Laddningsregulatorerna varierar lite på olika hojar men normalt ska laddningsspänningen ligga mellan 13,5V och 14,8V. Kokar batteriet så är det ordentligt urladdat. Är det riktigt dåligt batteri så finns risken att du bränner generatorn eller laddningsregulatorn (särskilt om du har en 80-tals Suzuki...)...Biker78 skrev:Hon laddar även när hon är varm ligger mellan 14.82-14.89. När jag stängde av hojen så hördes det att det koka i batteriet är det normalt?
Eldstorm skrev:Laddningsregulatorerna varierar lite på olika hojar men normalt ska laddningsspänningen ligga mellan 13,5V och 14,8V. Kokar batteriet så är det ordentligt urladdat. Är det riktigt dåligt batteri så finns risken att du bränner generatorn eller laddningsregulatorn (särskilt om du har en 80-tals Suzuki...)...
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Äntligen!
Om du, som jag, ständigt åk... |
|
|
Missa inte förköpstävlingen
Jul närmar sig och även om ... |
|
|
Sista chansen!
Nu är vi inne på sluttampen... |