Laddar ur batteri

Biker78

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart Kawwa o en svart Sucka
När hojen är kall startar hon lätt men när hon är varm så drar hon ur batteriet när man ska starta (endast när hon dött självmant). Går dock att springa igång henne startbatteri startar hon ochså på nån som vet vad det kan va?

Biker78 skrev:
När hojen är kall startar hon lätt men när hon är varm så drar hon ur batteriet när man ska starta (endast när hon dött självmant). Går dock att springa igång henne startbatteri startar hon ochså på nån som vet vad det kan va?
Har exakt samma problem på min veteransuzuki. Om den stannar av sig själv vid rödljus etc. så är den mycket svårstartad.
Mina gissningar hittills är att bränslet blir för varmt i flottörhusen.
Brukar sätta kranen på pri-läget, full choke och halv gas ungefär.
Men förmodligen är problemet svårare än så.

BMW R90s skrev:
Har exakt samma problem på min veteransuzuki. Om den stannar av sig själv vid rödljus etc. så är den mycket svårstartad.
Mina gissningar hittills är att bränslet blir för varmt i flottörhusen.
Brukar sätta kranen på pri-läget, full choke och halv gas ungefär.
Men förmodligen är problemet svårare än så.

Ofan det är värt ett test.Testade sätti ett nyladdat batteri men det drog hon ochså ur direkt

Biker78 skrev:
Ofan det är värt ett test.Testade sätti ett nyladdat batteri men det drog hon ochså ur direkt

Hur lång tid tar det för problemet att uppkomma, 5min, 15min 30min?

Vad händer med hojjen när den fått stå och bli kall igen?

Har du testat att köra en runda med de flesta säkringarna borta,
för att eliminera att du inte har en liten tjuvström som sänker batteriet?

Fungerar laddningen som den ska?

min hoj betedde sig liknande. När den var kall gick den starta helt utan gas men inte när den var varm. Lät jag den kallna så gick den igång lika lätt igen. Alltså den var inte svårstartad alls varm men man fick ge lite gas till skillnad från när den var kall.
mätte även upp kompet till 7,8 kall och 7,3 varm.. lika på båda cylindrarna.. förstår inte hur det kan vara så.

johan.simonsson skrev:
Hur lång tid tar det för problemet att uppkomma, 5min, 15min 30min?

Vad händer med hojjen när den fått stå och bli kall igen?

Har du testat att köra en runda med de flesta säkringarna borta,
för att eliminera att du inte har en liten tjuvström som sänker batteriet?

Fungerar laddningen som den ska?

Har hon kallnat startar hon lätt igen

Nej har inte testat att ta bort säkringarna kanske skulle testa?

Hon laddar iallafall när hon är kall ska kolla om hon laddar när hon är varm

fram med voltmetern och mät vad/om generatorn ger

Okej

min hoj betedde sig liknande. När den var kall gick den starta helt utan gas men inte när den var varm. Lät jag den kallna så gick den igång lika lätt igen. Alltså den var inte svårstartad alls varm men man fick ge lite gas till skillnad från när den var kall.

Hjälper inte att ge gas hon drar ur batteriet ändå.

Nu har jag kommit fram och tillbaks till Skövde utan att hon har dött. Igår dog hon när jag kom hem till garaget (tur i oturen) sen va hon död, i morse starta hon hur lätt som helst.

Det är inte så enkelt att du bara har dåligt batteri och hojen är något svårstartad när den är varm? I och med att du kan springa igång hojen utan problem (vad jag förstår av ditt första inlägg) när den är varm men inte dra igång den med startmotorn tyder ju på det. Dessutom startar hojen med hjälpstartbatteri när den är varm. Laddningen verkar helt ok också - laddar generatorn när motorn är kall så laddar den när den är varm också.

Fråga: Det nyladdade batteriet som du testade sätta i var det samma som originalbatteriet?
Om så är fallet är mitt tips:
Låna en belastningsprovare på närmaste riktiga bensinmack (OK) och prova batteriet så får du svaret direkt, alternativt kan du utesluta en felkälla.

Eldstorm skrev:
Fråga: Det nyladdade batteriet som du testade sätta i var det samma som originalbatteriet?
Om så är fallet är mitt tips:
Låna en belastningsprovare på närmaste riktiga bensinmack (OK) och prova batteriet så får du svaret direkt, alternativt kan du utesluta en felkälla.

Nej det var inte samma som orginalbatteriet

Åker ner till macken o testar imorgon, så får vi se.

Hon laddar även när hon är varm ligger mellan 14.82-14.89. När jag stängde av hojen så hördes det att det koka i batteriet är det normalt?

Biker78 skrev:
Hon laddar även när hon är varm ligger mellan 14.82-14.89. När jag stängde av hojen så hördes det att det koka i batteriet är det normalt?
Laddningsregulatorerna varierar lite på olika hojar men normalt ska laddningsspänningen ligga mellan 13,5V och 14,8V. Kokar batteriet så är det ordentligt urladdat. Är det riktigt dåligt batteri så finns risken att du bränner generatorn eller laddningsregulatorn (särskilt om du har en 80-tals Suzuki...)...

Eldstorm skrev:
Laddningsregulatorerna varierar lite på olika hojar men normalt ska laddningsspänningen ligga mellan 13,5V och 14,8V. Kokar batteriet så är det ordentligt urladdat. Är det riktigt dåligt batteri så finns risken att du bränner generatorn eller laddningsregulatorn (särskilt om du har en 80-tals Suzuki...)...

Okej! ska plocka ner generatorn, fick tips om att en diod kunde va sönder.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick