Laddar ni batteriet på plats

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
:va
Skruvar nu ur det varje gång, el får det sitta kvar i hojen?

Laddar på plats med C-tek. står på hela tiden då den inte skadar batteriet alls.

jag har också ctek
:tummenupp

Ska skaffa mig en c-tek men har tagit ut batteriet och ställt det i vinstället så det får lagom kyla.. ( lite kallt i garaget)

dapirate in da house:
c-tek c-tek c-tek c-tek ........ Jag har Optimate III

Då får man hoppas du inte har ett dyrt gelebatteri typ MF för jag har hört ett par skräckstories (kan ju bara vara stories men vem vet) om hur Optimate ger alldeles för mycket kräm och steker dom....

DP says: Har en C-tek som 3 hojar delar på, snabbkoppling på alla batterier så det är ett snapp.....

Så länge hojen startar varje vår finns det väl ingen anledning att ladda det, eller?

DaPirate skrev:
c-tek c-tek c-tek c-tek ........ Jag har Optimate III :yoparty

På Cteks hemsida finns lite skräckhistorier och gulliga grafer om hur vanliga laddare kan "skada elektroniken" knäcka div el mm pga ripplet som linjära laddare ger.
Iofs en reklamsida, men fattar inte hur det kan bli bautarippel när man har ett jättefilter i form av en ack inkopplad..
Har ALDRIG haft några probs när jag kopplat in en vanlig laddare med acken i bilen/hojen...

------------------------------------------------------
Nu med Biltema ackar i tre av hojarna...4Ah, 14Ah, 18Ah

Cervantes skrev:
Ska skaffa mig en c-tek men har tagit ut batteriet och ställt det i vinstället så det får lagom kyla.. ( lite kallt i garaget)

Ett batteri förbrukas minst när det förvaras i kyla. Ett fulladdat batteri tar inte skada förrän det kryper under -60 grader. Det är bara dåligt laddade batterier som tar skada av kyla.
Det som däremot tar död på många batterier är när folk tar in batterierna i värmen och låter de stå utan laddning hela vintern.

Men har man C-tek är det lugnt varmt som kallt.
Jag pluggade i min C-tek ngn gång i nov och den har suttit i hela vintern.
Har gjort så varje år sen hojen var ny och har aldrig haft några problem.
Har som de flesta andra med C-tek en snabbkontakt under kutsen. Tar aldrig ur batteriet.

Laddar med liten batteriladdare för bil 4A tror jag. Bara korta stunder då och då. Har aldrig sabbat nåt batteri under de dryga 10 år som jag haft hoj. Se bara till att inte glömma dem på.

Bear in da wood skrev:
Ett batteri förbrukas minst när det förvaras i kyla. Ett fulladdat batteri tar inte skada förrän det kryper under -60 grader. Det är bara dåligt laddade batterier som tar skada av kyla.
Det som däremot tar död på många batterier är när folk tar in batterierna i värmen och låter de stå utan laddning hela vintern.

Men har man C-tek är det lugnt varmt som kallt.
Jag pluggade i min C-tek ngn gång i nov och den har suttit i hela vintern.
Har gjort så varje år sen hojen var ny och har aldrig haft några problem.
Har som de flesta andra med C-tek en snabbkontakt under kutsen. Tar aldrig ur batteriet.

Har bara +5 i vinkällarn kändes bättre än i garaget tyckte jag. batteriet är aldrig laddat utan tog ur det när jag ställde hojjen i garaget i höstas ( äger ingen laddare än men det är på g )

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D