Laddar ni batteriet på plats

sandstream skrev:
Så länge hojen startar varje vår finns det väl ingen anledning att ladda det, eller?

Låter du batteriet bara stå hela vintern utan laddning försämras batteriets förmåga att återuppladdas då det sulfatiserar. (Bildas beläggning på plattorna i batteriet) Till slut blir det så dåligt att det inte tar emot laddning mer.
Laddar man batteriet regelbundet försenas denna effekt väsentligt.

Ett batteri mår bäst av regelbunden i och urladdning. Som vanligt brukande av hojen normalt ger. Men som det givetvis blir sämre av på vintern. Denna i och urladdning sköter t ex en C-tekladdare. Den pulsladdar för att efterlikna normalt brukande så mycket som möjligt.

Ta en eltruck som exempel. Den kan laddas i och ur flera ggr per vecka. Det finns batterier i en del äldre truckar som är mellan 10-15år gamla. Dessa batterier fungerar fortfarande perfekt p.g.a regelbunden i och urladdning.
Vi hade en gammal trotjänare till truck på jobbet som batterierna var från 80-talet i. Fungerade hur bra som helst.

Köper man en bra laddare, tjänar man snart igen de pengarna. Förutsatt att man använder den ;)

EDIT: Aha, så du skulle bara vara lustig. Hehe Dock lika bra att spara inlägget till de som fortfarande inte har fått grepp om sedvanlig batterivård.

Last edited:
Jag lämnade in mitt på en hojfirma för underhållsladdning. 50kr...

Det finaste av allt var att de inte hittade batteriet när jag kom för att hämta det. JAG FICK ETT NYTT!

CTEK direkt i hojen med den lilla kabeln fast i batteriet. Klicketiklick...

sporTlovEr skrev:
:va
Skruvar nu ur det varje gång, el får det sitta kvar i hojen?

Batteriet är uttaget & laddas med CTEK Zafir 90.

326549_X_2004-08-09_121048.jpg

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...