Ladda utan att koppla bort batteriet?

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Stänger tråden för modererande.

Edit:
Tråden öppnad igen.
Låter vissa inlägg av xlr8 vara kvar trots en del svammel och varning.

-----
Det är INGA problem att ladda ett batteri som är monterat i hojen. CTEK skickar som sagt med kablar för ändamålet och massor av MC- och bilfirmor använder sig av lösningen (inkl jag själv).
Man bör använda sig av en smart-laddare som övervakar laddningen. Använder man sig av en konstant-laddare så kör på låga strömmar och dubbelkolla så batteriet inte kokar torrt.

Disskutera vidare men snälla, håll er till reglerna.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
antalet är ointressant. frågan de är, värt att ta risken? sett de flera gånger på liknande elektronik.

Ja, men annan elektronik är inte dimensionerad för allt som ett fordon måste stå ut med under normala förhållanden.

Då man även konstruerar fordon för att kunna ge och ta starthälp, är dom extremt skyddade mot bl.a transienter som jag antar att du är inne på.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det är INGA problem att ladda ett batteri som är monterat i hojen. CTEK skickar som sagt med kablar för ändamålet och massor av MC- och bilfirmor använder sig av lösningen (inkl jag själv).
Man bör använda sig av en smart-laddare som övervakar laddningen. Använder man sig av en konstant-laddare så kör på låga strömmar och dubbelkolla så batteriet inte kokar torrt.

+1

Själv underhållsladdar jag batterit på min Porsche sedan sex år med en CTEK laddare via cigarettuttaget inne i bilen. Lämnat den i månader åt gången utan att titta till den. Det enda jag kontrollerar är att laddaren övergår i underhållsladdning. Skulle inte ha några betänkligheter att underhållsladda mc-batteriet på plats med laddaren i fråga. Faktum är att jag just nu har min CTEK inkopplad på Duccen med batteriet på plats.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Den enda nackdelen med min Ctec är ju när batteriet är helt tomt, då får jag hjälpa till några minuter med ett parallellkopplat batteri för att laddaren skall fatta att det finns ett batteri i andra änden av sladden.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Den enda nackdelen med min Ctec är ju när batteriet är helt tomt, då får jag hjälpa till några minuter med ett parallellkopplat batteri för att laddaren skall fatta att det finns ett batteri i andra änden av sladden.

Har aldrig råkat ut för det. Laddat upp åtskilliga helt urladdade batterier (egna och andras) med min CTEK. En nackdel skulle jag säga är att det tar fasansfullt lång tid att ladda upp batterier som är urladdade med en CTEK laddare. Men å andra sidan är den inte avsedd för det egentligen.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Har aldrig råkat ut för det. Laddat upp åtskilliga helt urladdade batterier (egna och andras) med min CTEK. En nackdel skulle jag säga är att det tar fasansfullt lång tid att ladda upp batterier som är urladdade med en CTEK laddare. Men å andra sidan är den inte avsedd för det egentligen.

Ok min har några år på nacken.
Dom nyare smertladdarna kanske är ännu smartare nu:lol
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Den enda nackdelen med min Ctec är ju när batteriet är helt tomt, då får jag hjälpa till några minuter med ett parallellkopplat batteri för att laddaren skall fatta att det finns ett batteri i andra änden av sladden.

Ge den lite tid, brukar oftast hoppa igång så fort batteriet absorberat lite laddning.
Har väckt några genom att köra vinterläget tills det vaknar och sedan tillbaka till MC-läget.
 

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Ort
någonstans
Hoj
Bmw
Stänger tråden för modererande.

Edit:
Tråden öppnad igen.
Låter vissa inlägg av xlr8 vara kvar trots en del svammel och varning.

-----
Det är INGA problem att ladda ett batteri som är monterat i hojen. CTEK skickar som sagt med kablar för ändamålet och massor av MC- och bilfirmor använder sig av lösningen (inkl jag själv).
Man bör använda sig av en smart-laddare som övervakar laddningen. Använder man sig av en konstant-laddare så kör på låga strömmar och dubbelkolla så batteriet inte kokar torrt.

Disskutera vidare men snälla, håll er till reglerna.

hur vida ett visst företag eller ej säljer en produkt som är så säker så att de kan garantera att ingen skada uppstår oavsett mc ger jag mig inte in i en disskution.
att säga att man kan ladda batteri trots att den batteriet är anslutet i mc på ett sådan sätt att ingen skada uppstår oavsett modell eller annan ansluten kring utrustning, är lögn eller en ovetande.

som ingenjör på ett elektronik labb besitter jag en del kunskap angående ämnet. att anklaga någon för att inte hålla sig till fakta för att sedan vräka ur sig "Det är INGA problem att ladda ett batteri som är monterat i hojen"
känns inte som man lever som man lär. de som beror på om mc blir skadad är hur vida man valt att skydda kretsar mm. samt hur man gjort de. jag antar att ganska många har skyddat sig mot detta. men att lita blint på de är upp till var och en(obs snackar inte om något spec fabrikat). skador som kan uppstå kan visa sig likt esd-skador samt även att vissa funktioner på komponenter och/eller ic ändrar eller försvagas.

Då jag inte orkar skriva ut källförteckning på allt för som mod uttrycker sig "vänligen hålla sig till fakta" får mod varna/banna bäst vederbörande vill. tidigare då jag skrev sånt jag förväntade mig att vara vedertaget, och utan tvekan ansåg att vara så grundläggande elektronik att en elektriker skulle känna till dömdes de ut som "svammel"
samt resulterade i en varning. Elektriker är grymt duktiga på att knacka kabel snyggt men när de kommer till krets kort, programmering, trigger styrda komponenter och ic kretsar verkar deras kunskap vara rätt begränsad milt sagt
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ok min har några år på nacken.
Dom nyare smertladdarna kanske är ännu smartare nu:lol

Min är ca 10 år gammal :3freak

Dom senaste varianterna som kommit ut på marknaden är intelligentare. Min är dock tillräckligt intelligent för mina behov. Går den sönder får jag väl köpa en mer avancerad variant av samma laddare. Inget tyder dock på att det är på väg att hända.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
hur vida ett visst företag eller ej säljer en produkt som är så säker så att de kan garantera att ingen skada uppstår oavsett mc ger jag mig inte in i en disskution.
att säga att man kan ladda batteri trots att den batteriet är anslutet i mc på ett sådan sätt att ingen skada uppstår oavsett modell eller annan ansluten kring utrustning, är lögn eller en ovetande.

som ingenjör på ett elektronik labb besitter jag en del kunskap angående ämnet. att anklaga någon för att inte hålla sig till fakta för att sedan vräka ur sig "Det är INGA problem att ladda ett batteri som är monterat i hojen"
känns inte som man lever som man lär. de som beror på om mc blir skadad är hur vida man valt att skydda kretsar mm. samt hur man gjort de. jag antar att ganska många har skyddat sig mot detta. men att lita blint på de är upp till var och en(obs snackar inte om något spec fabrikat). skador som kan uppstå kan visa sig likt esd-skador samt även att vissa funktioner på komponenter och/eller ic ändrar eller försvagas.

Då jag inte orkar skriva ut källförteckning på allt för som mod uttrycker sig "vänligen hålla sig till fakta" får mod varna/banna bäst vederbörande vill. tidigare då jag skrev sånt jag förväntade mig att vara vedertaget, och utan tvekan ansåg att vara så grundläggande elektronik att en elektriker skulle känna till dömdes de ut som "svammel"
samt resulterade i en varning. Elektriker är grymt duktiga på att knacka kabel snyggt men när de kommer till krets kort, programmering, trigger styrda komponenter och ic kretsar verkar deras kunskap vara rätt begränsad milt sagt

Hur många fordonskomponenter kommer du i kontakt med?
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ge den lite tid, brukar oftast hoppa igång så fort batteriet absorberat lite laddning.
Har väckt några genom att köra vinterläget tills det vaknar och sedan tillbaka till MC-läget.

Kanske dags att investera i en nyare, för det funkar inte med min.
men har hört att det inte är ett helt okänt Ctec problem.
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
läser vissa av inläggen och tänker...
Hur många av er har haft batteriet inkopplat/monterat när ni kör, när hojens generator+ regulator sköter laddningen?:va
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
läser vissa av inläggen och tänker...
Hur många av er har haft batteriet inkopplat/monterat när ni kör, när hojens generator+ regulator sköter laddningen?:va

Sladden räcker inte så långt, så jag försöker undvika.

Fast starta har hänt.

Fakk. Du skrev ju aldrig laddare.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Kanske dags att investera i en nyare, för det funkar inte med min.
men har hört att det inte är ett helt okänt Ctec problem.
Nope, min Ctec har samma egenhet så ett dränerat batteri brukar jag sparka igång med min gamla dumma laddare, därefter brukar min smarta enhet förstå att den har ett jobb att sköta. Jag brukar tänka mig den som en högre tjänsteman i ett företag, det krävs en ordentlig chock för att få något praktiskt, mätbart arbete utfört... :3freak
 
Last edited:

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Ort
någonstans
Hoj
Bmw
de jag försöker få fram är att då de oftast är ganska mycket pengar som är involverat om man bränner ett el system på en hoj. att man kanske inte ska uttrycka sig att, de går säker bra!!
om man inte har kunskap att backa upp de eller nämner viss mc + laddare så får ts göra egen bedömning.
vissa kombinationer av hojar och laddare kommer sluta i tråkigheter. jag är på tok för rädd om min hoj för att ta någon laddare som inte är väldigt beprövad samt erkänt bra och göra som vissa föreslår. med tanke på alla tråkighet som om oturen är framme skulle kunna hända, skulle jag ej våga mig på att "prova om de går" spec med tanke på hur enkelt de är att göra som jag föreslog.
jag förespråkar säkerhet före ev tidvinst/tråkigheter.
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
de jag försöker få fram är ...

Jättebra, vi har alla förstått din inställning nu.
Se så, ge dig nu. Låt folk själva nu avgöra om de ska lita på laddarens juridiska tillverkaransvar eller ditt motsatta evangelium.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Nope, min Ctec har samma egenhet så ett dränerat batteri brukar jag sparka igång med min gamla dumma laddare, därefter brukar min smarta enhet förstå att den har ett jobb att sköta. Jag brukar tänka mig den som en högre tjänsteman i ett företag, det krävs en ordentlig chock för att få något praktiskt, mätbart arbete utfört... :3freak

Vilken Ctec har du?
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Nope, min Ctec har samma egenhet så ett dränerat batteri brukar jag sparka igång med min gamla dumma laddare, därefter brukar min smarta enhet förstå att den har ett jobb att sköta. Jag brukar tänka mig den som en högre tjänsteman i ett företag, det krävs en ordentlig chock för att få något praktiskt, mätbart arbete utfört... :3freak

Min c-tek har samma egenhet,dränerat batteri kräver laddning med en korkad laddare innan den fattar
att det finns något att ladda.

Bra liknelse fö :hihi

Nyare C-tek kanske funkar bättre,jag har 2 äldre Zafir 90 som båda har samma egenhet.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
För er med CTEK laddare

FAQ på CTEKs hemsida är rätt bra och det är även deras kundservice om man av någon anledning behöver veta något mer än det som står på sidan.

http://www.ctek.com/se/sv/page/support/faq

Måste batteriet kopplas bort från fordonet när man ska ladda sitt batteri med en CTEK-laddare?
Nej, CTEKs laddare kan inte skada känslig elektronik, så batteriet behöver inte kopplas bort från fordonet! Speciell omtanke ska man dock ha vid Recond då spänningen är 15.8V. Om spänningen är under 16V anser de flesta tillverkare att allt är i sin ordning och CTEK håller sig betryggande under detta, även under Recond. Observera dock att somliga komponenter tappar livslängd vid högre spänning. En tumregel säger att om man höjer spänningen 5% så tappar en glödlampa halva livslängden, men det är normalt ingen större fara. Om man har någon känslig elektronik där tillverkaren varnar för högre spänningar: koppla ifrån det!

Hur urladdade batterier kan jag ladda med en CTEK-laddare?
Ett batteri räknas som urladdat när spänningen är under 10,5V. Det kan dock avge energi ända ner till 7-8 volt. De flesta modeller klarar batterier ner till 2V. XS 0.8 laddar från 6V medan XC 0.8 laddar från 3V. MXS 7, MXS 25 och MXT 14 i Supply-läget kan ladda ända från noll i batteriet. Observera att somliga batterier kan ta skada av alltför djupa urladdningar. CTEK-laddarna försöker rädda dessa batterier genom bl.a. pulsning för att minska sulfatering eller mjukstart (vissa modeller). Ett batteri som är under dessa nivåer är ofta i dåligt skick och behöver bytas ut.

Själv har jag en ca 10 år gammal MXS 3600 som jag antar motsvarar en MXS 3,6 ur dagens sortiment.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top