Ladda med CTEK Zafir 90

pidda

Medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Körde tidigare Ducati
Jag blir tokig på dessa laddare. Jag fattar aldrig hur jag skall ställa in dom.
Så snälla - hjälp mig!

Jag har ett batteri som jag varken vet hur många Volt eller Ampere det är på. Jag gissar att det är på 12 V.

Det finns 3 bilder/iconer/pictogram på laddaren. Det är: en moped el. mc, en bil och en snöstjärna.

Moppen/MC'n betyder:
Läge 14,4 V / 0,5 A
Detta läge används normalt för batterier mindre än 14 Ah.

Bilen betyder:
Läge 14,4 V / 3,3 A
Normalläge för öppna batterier, MF och för de flesta GEL-batterier.

Snöstjärna betyder:
Läge 14,7 V / 3,3 A
Detta läge rekommenderas för många AGM-batterier, likt Optima, Maxxima och Odysseys. Detta läge kan också med fördel användas vid laddning av batterier i minusgrader.

Jaha, några minusgrader har jag ju inte i min lägenhet och det står ingenstans, vad jag kan se, att batteriet skulle vara ett Optima, Maxxima eller Odysseys.
Så då har jag två val kvar. Moppen/MC'n eller bilen. Men föreställer bilden en mopped som har något annat batteri än 12 V?
Hur många Volt och Ampere är mitt batteri på? Det sitter i en Ducati 748S.

Är mitt batteri ett öppet- eller ett MF-batteri?
GEL-batteri är det inte om GEL betyder att vätskan i batteriet är geleaktigt.

Fan, jag blir knäpp på detta, så snälla, hjälp en vilsen själ.
Vilken jävla bild skall jag ställa in laddaren på?

Du ska använda mc-läget. Annars steker du batteriet, det klarar bara en svag ström. Mc-batterier är normalt på ca 12-15Ah

Nr:18 skrev:
Du ska använda mc-läget. Annars steker du batteriet, det klarar bara en svag ström. Mc-batterier är normalt på ca 12-15Ah

Rediga rovor kräva rediga batterier vettu, Det där batteriet (sitter på alla hyprar fram till '00-'01 eller hur det nu var är på 16 Ah.. :D

I vilket fall är nog mc-läget att föredra..

/B

Då var det som jag trodde - en klurig rackare :va

Tusen tack för hjälpen!

Mc läget blir fint...

Jag har en likadan laddare som står på konstant när Mcn inte används...
Har larm som annars drar ur batteriet.

Mycket bra laddare :tummenupp

Kamikaze kid skrev:
Mc läget blir fint...

Jag har en likadan laddare som står på konstant när Mcn inte används...
Har larm som annars drar ur batteriet.

Mycket bra laddare :tummenupp

Låter bra.
Jag fortsätter ladda i MC-läget och hoppas att det blir bra.

Jag har ett 14A stående på billäget. Verkar funka precis lika bra..

Ugluk skrev:
Jag har ett 14A stående på billäget. Verkar funka precis lika bra..

Arghh... där kom den!
Jaha, nu blev jag snurrig igen. Men jag fortsätter låta den stå på bilden med MC'n.

pidda skrev:
Arghh... där kom den!
Jaha, nu blev jag snurrig igen. Men jag fortsätter låta den stå på bilden med MC'n.
Sorry.. :D

Låt den du stå.. Så riskerar du iaf inget.

Jag har exakt en såndär och det var ju busenkelt och ladda med, var ju en högst enkel beskrivning med, läs den, tror det är, koppla till batteriet, plus till plus och minus till minus, välj sen med väljaren moppe och sätt sen in sladden i väggen, KLART

du kan ha den att underhållsladda hela vintern, mycket bra för batteriet.
Har man ett gelebatteri är det klart värt det då de kostar en 1000-1500 att byta annars.

kjuze skrev:
Jag har exakt en såndär och det var ju busenkelt och ladda med, var ju en högst enkel beskrivning med, läs den, tror det är, koppla till batteriet, plus till plus och minus till minus, välj sen med väljaren moppe och sätt sen in sladden i väggen, KLART

Jag har läst den, och det står "ställ in rätt ström och spänning genom att trycka på Mode-knappen tills lampan vid rätt spänning tänds".

Dessutom vet jag varken vad ett "öppet-batteri" eller ett "MF-batteri" är.

Nu har jag ingen moppe och som som Bj.O.rn skrev så fanns det anledning att tvivla på om jag har ett vanligt batteri.

Varför skriver dom inte i bruksanvisningen istället; om du skall ladda ett MC-batteri, ställ då laddaren på moppe-symbolen!? Jo, för det är tekniker som skrivit manualen :fatta!

Vad hjälper det mig att det snackas om Volt och Ampere när det inte står något på batteriet?

(Ursäkta att jag låter barsk men jag är så gruvligt trött på ackar och hur dessa skall laddas.) :huvet

erik skrev:
Ett öppet måste väl vara ett sådant som man kan öppna och fylla på vatten i?

Precis vad jag också tänker. Men då skall jag alltså ställa laddaren på symbolen för bilen.

pidda skrev:
Precis vad jag också tänker. Men då skall jag alltså ställa laddaren på symbolen för bilen.

Symbolen indikerar hur mycket laddaren "krämar på". För hög strömsyrka sabbar batteriet som Nr:18 skriver. Använd mc-symbolen.

Symbolen är nog bara tänkt som en vägledning för folk som inte orkar läsa instrukioner eller saknar kunskaper.

Jag skall kanske göra som mitt gamla befäl beordrade plutonen - tänk inte så förbannat, gör det istället! :hihi

pidda skrev:
Jag skall kanske göra som mitt gamla befäl beordrade plutonen - tänk inte så förbannat, gör det istället! :hihi

Bra befäl, men han glömde EN sak: RTFM!!
:hihi
http://www.ctek.se/svensk/ctek_zafir90_se.htm

Det är alls ingen fara att köra på billäget, så länge ditt batteri är på min. 10Ah och det är det ju, men det är ju onödigt om du inte har bråttom.
Avseende skada som någon sa längre ned så stämmer inte det. Iaf inte på CTEK´s produkter då spänningen ALDRIG tillåts gå över tillåtna värden, dessutom dras ju spänningen upp sakta vartefter som laddbehovet uppfylls och laddströmmen minskar, så laddaren kryper sakta UPP till tillåten spänning.

Last edited:
Batteriet hinner inte ta emot ström om det är för litet, Laddaren tro att batteriet är laddat och går ner på underhålsladdning istället. Om man kör på BIL läget.

På MOPPE läget går laddningen lite försiktigare fram och laddaren fattar hur statusen är i batteriet.
Batteriet blir inte förstört av att laddas i BIL läget, men blir å andra sidan inte fullladdat heller.

Om man laddar inomhus och "provar" VINTER läget, alltså 0,3volt högre spänning, så ser man att batteriet börjar koka på bara några sekunder. Det är inte bra. Då fattar man också hur viktigt det är att ha en bra laddare som sköter spänningen under laddning. Det gör Ctek laddaren.

lånar tråden lite.

min Gsxr 750 har stått i mitt förråd hela vintern, var ute och försökte starta den men urladdat batteri, fixade fram en zafira 45 och la det på laddning, men ingenting händer? dags att köpa nytt batteri? eller är det jag som är korkad och inte fattar hur laddaren funkar?

Btw jag är elektriker :D hhaha

lånar tråden lite.

min Gsxr 750 har stått i mitt förråd hela vintern, var ute och försökte starta den men urladdat batteri, fixade fram en zafira 45 och la det på laddning, men ingenting händer? dags att köpa nytt batteri? eller är det jag som är korkad och inte fattar hur laddaren funkar?

Btw jag är elektriker :D hhaha

Du ska aldrig låta ett batteri bli helt urladdat pga. se nedan. Är batteriet torrt? om inte är det antagligen förbrukat. Även om Ctek säger sig ha ett program som tar bort sulfatering.

- Sulfatering: på grund av underladdning
- Syraskiktning: på grund av djupurladdning
- Uttorkning: skadlig överladdning "kokar" ur batterivätskan, välj därför ALLTID MC läget på Cteken.
Men det här vet du ju redan som elektriker.

Back