Ladd problem Ktm 450 exc -03

Jonson_M

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CBR 900RR, Ktm 450exc
Hej.

Jag har fått problem med min ktm, den orkar inte riktigt ladda batteriet. Laddningen ligger på 11.90 om man har på halvljus eller på annat sätt belastar elektroniken.

Stänger man däremot av alla lampor så laddar den som den ska 13.6 - 14.2

Någon här inne som kan hjälpa mig lite?
 
Risig generator ?

Kan vara så, har funderat på om det kan vara laddregulatorn, men jag vete fan vars den sitter.

Kan man på något sätt mäta om det är generatorn, eller om det är laddregulatorn. Det är inte så billiga grejer.
 
Last edited:
Har nu konstaterat att det är generatorn som bråkar, undrar nu bara hur många watt som den nya generatorn ska klara av.
Det finns 60w, 130w och 270w.

Har ränkat lite snabbt och kommit på att jag skulle behöva runt 100w, men tänker så att om man drar till med en 270w så är man garderad.
Finns det några nackdelar med att köpa en på 270w?
 
Hur har du konstaterat att det är generatorn? Kokusangeneratornerna krånglar väldig sällan!

Inga problem att laga den heller om du skulle vilja det!
 
Vi har testat mäta på kablarna som går från generatorn innan dom går vidare in i laddregulatorn.
Gav utslag på ca 11.90v Det ska väl ligga betydligt högre än så?

Något är det som inte stämmer hur som hellst, det får gärna vara något annat som bråkar än generatorn då den inte var så billig.
 
Har du mätt med kablarna lösa ifrån allt annat?

ur mekmanualen:


check the generator output 6 (also see circuit diagram on opposite
page) for voltage between the following cable colors:
– between yellow and brown (ground), connector 7 disconnected
S Multimeter display: 15 volts +/- 1 volt
8 – same measurement with connector 7 connected
7 Multimeter display: 12 volts +/- 1 volt
– between white and brown (ground), connector 8 disconnected
Multimeter display: 19 volts +/- 1 volt
– same measurement with connector 8 connected
Multimeter display: 14 volts +/- 1 volt
 
Har du mätt med kablarna lösa ifrån allt annat?

ur mekmanualen:


check the generator output 6 (also see circuit diagram on opposite
page) for voltage between the following cable colors:
– between yellow and brown (ground), connector 7 disconnected
S Multimeter display: 15 volts +/- 1 volt
8 – same measurement with connector 7 connected
7 Multimeter display: 12 volts +/- 1 volt
– between white and brown (ground), connector 8 disconnected
Multimeter display: 19 volts +/- 1 volt
– same measurement with connector 8 connected
Multimeter display: 14 volts +/- 1 volt

Jag kopplade ur kablarna när jag mätte. Jag komme rinte ihåg färgerna just nu men det var fyra kablar och det var bara 11.90v som jag fick ut på dem som det gick att få ström ur.
Måste mäta imorn igen nu när jag blir osäker, hade varit till stor hjälp om du kunde hjälpa mig med vilken som är connector 7 och 8. Det är bytt laddrelä på hojen ser det ut som, så att färgerna stämmer kanske inte riktigt.

Lägger med en bild på vars jag mätte..
 

Bifogat

  • namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    114.5 KB · Visningar: 177
Last edited:
Har nu konstaterat att det är generatorn som bråkar, undrar nu bara hur många watt som den nya generatorn ska klara av.
Det finns 60w, 130w och 270w.

Har ränkat lite snabbt och kommit på att jag skulle behöva runt 100w, men tänker så att om man drar till med en 270w så är man garderad.
Finns det några nackdelar med att köpa en på 270w?

Du skall absolut inte köpa 270w generatorn. De brinner upp i parti och minut. Dessutom är den mätt vid ett annat varvtal så där finns inga 270w på de varvtal man normalt kör....

http://www.trailtech.net/ktm_s-8310ab_kits.html is the shit...

Annars kan jag rekommendera www.stormlyktan.com svensk kille som lindar om statorer men han verkar ha för mycket att göra just nu...
 
Du skall absolut inte köpa 270w generatorn. De brinner upp i parti och minut. Dessutom är den mätt vid ett annat varvtal så där finns inga 270w på de varvtal man normalt kör....

http://www.trailtech.net/ktm_s-8310ab_kits.html is the shit...

Annars kan jag rekommendera www.stormlyktan.com svensk kille som lindar om statorer men han verkar ha för mycket att göra just nu...

Okej tackar så mycket, blir nog att först gå igenom el-systemet ordentligt och se om man kan hitta något fel.

Dålig jord kontakt någonstans har jag fått som förslag på fel, kan det vara så enkelt?
 
JA det är möjligt...


Jag har nu vänt ut och in på hela el-systemet. hittat många kablar som var felkopplade, samt några som inte hade någon funktion alls.

Verkar iaf som att jag löst problemet, den laddar nu 13.3 med belysning på. Misstänker att felet var på en kontakt till bakljuset, där någon kopplat så att strömmen gick fel väg. Lutar åt att köpa en helt ny kabelstam då det såg ut som en 3åring med avbitare gått lös.

Tack så mycket för all hjälp,:krama återkommer om jag får mer problem:)
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top