Lackeringstips önskas!

superstreetbike

SpeedJunkie
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Malmö
Hoj
R1 2002
Jag ska lackera min nya tail snart, hur ska jag gå till väga för bästa resultat?
Så här har jag tänkt mig iallafall:

1- Slipa ner kåpan.
2- Tvätta med sprit.
3- Måla med primer.
4- Måla med Pearl White-färg.
5- Måla med Klarlack.

Det jag är osäker på är om man ska slipa lite efter att man lagt på primern för att färgen ska fästa bättre. Är det rätt, eller?
 
superstreetbike skrev:
Jag ska lackera min nya tail snart, hur ska jag gå till väga för bästa resultat?
Så här har jag tänkt mig iallafall:

1- Slipa ner kåpan.
2- Tvätta med sprit.
3- Måla med primer.
4- Måla med Pearl White-färg.
5- Måla med Klarlack.

Det jag är osäker på är om man ska slipa lite efter att man lagt på primern för att färgen ska fästa bättre. Är det rätt, eller?


rugga up kåpan med 500 papper vattenslip glöm inte att ha en hink med vatten och doppa slipklossen med.

skit i att tvätta med sprit, sprit dricker man det finns speciella tvättbensin som innehåller benzen som är cancerframkallande det är tuffare. Lägg på primern låt det härda slipa med 800 papper vattenslip igen drick lite av spriten torka med tvättbensin lägg på färgen låt det härda i ugn om du har tillgång ca 2 timmar i 50 - 60 grader drick sprit under tiden. Dagens färger är redan färdig brutna med klarlack i om du inte köpt nåt budget där du skall klarlacka efter så efter härdning låt den bli ljumen lägg på lack drick mer sprit så nu är den klar fast då inte föränns spriten är helt slut. Hör av dig om du vill ha riktig hälp så gör jag det åt dig mot lite sprit. finns i sthlm
 
Beronde på hur det ser ut.


Jag ruggar med 400-600 papper,ev spackling sker sedan.

Dra på med slipgrund,härda över natten,slipa dagen efter,med 800.

Damma av noggrant

Lacka våt i våt dvs mellan 6-10 min mellan vändorna beronde på temperatur.

"damma" över pearlen tunnnt i 2-3 lager låt torka ett par minuter mellan varven låt lagrena torka ut 10 min,lägg ett hänglager med klarlack dvs tunnt så det ser lite skabbigt ut torka 6-10 min,dra sista lagret klarlack så du får en bra och jämn yta,låt torka.

Skall du sätta dekaler låt det härda minst ett dygn(gärna längre,risken är att dekalerna bubblar sig om det inte är torrt nog) i värmen,matta med 1200-1500 ,damma av,sätt dekaler,damma lägg klarlack.
 
Jag skulle inte vilja påstå att lacker som separerar bas-kulör och klarlack är budget.

I vilket fall håller jag med om de ingående punkterna, men eftersom det är oerhört svårt att lacka klarlacken helt jämnt över en välvd yta, så gör jag följande...

Slipa klarlacken helt slät med ett 800 papper (tar även bort eventuella dammkorn) slipa sen med ex 1200-2000-2500 för att få bort reporna efter 800 pappret. Därefter grovrubbing, finrubbing samt hårdvax.

Ja, det här tar lite tid, men resultatet blir en helt slät och spegelblank yta över hela kåpan, vilket jag då aldrig lyckats måla direkt. Det blir bättre än orginallacken på en ny hoj, OM man gör varje steg ordentligt.

Fuskar man med slipning, så kommer det att synas små. små repor i lacken när man polerat färdigt, som dock inte förstör det helt (syns bara om man fingranskar lackan), men är rätt irriterande.

Lycka till i vilket fall, hoppas det blir sjysst

/Pajje

(har lackat 6 hojar, är inne på min 7:e, så lite har man lärt sig under tiden)
 
Last edited:
Jag skulle vilja föreslå 2000 papper och vatten med diskmedel i sedan rubbing så spara du ett par steg i poleringsprocessen.

Min erfarenhet av att lacka är att problemet med att lacka välvda ytor är handleden/armen,det är svårt att programera den att följa en väld yta,vilket gör att det blir ojämt.
 
1200, 1500, 2000 våtpapper osv, hittar man det på vilken bildelsfirma som helst eller?
 
sandstream skrev:
1200, 1500, 2000 våtpapper osv, hittar man det på vilken bildelsfirma som helst eller?

Biltema har ner till 1500 i 10 pack 39:- (har jag för mig) 2000 och under brukar vara svårare att hitta.

Tänk på att när du kommer ner i dom "grovlekarna" så kan kanterna på pappret repa ganska mycket,så släng dom i blöt en stund innan så pappret mjukar upp sig.

Men kolla med den lokale lackfirman dom har det mesta i hyllan,jag har hittat en pryl ifrån Mirka som heter "abralon" som finns i 2000 som går att köra i maskin.
 
Mecket är att lagom tjock lager längst upp, eller vad man skall säga det, kommer att rinna på sidorna, så gränsen mellan apelsinhud och rinn är hårfin, och få till det över hela ytan på en tank tex, är inte lätt.

jag slipar!

Och det är inte säkert man sparar tid för att man hoppar över sandpapper, det tar ju längre tid för ett 2000 att slipa bort repor efter 800 än vad ett 1200 eller 1500 gör.
Sen är det svinsvårt att se repor när matten är lack, men de syns väldigt tydligt när man polerat ett tag, och då är det rätt surt att konstatera att man inte fårr bort dom, och får börja om med ett 1200 eller nått

Våtslippapper brukar finnas hos färg/lack handlare

Angående rubbing så tycker jag att Err-bee är klart bäst, men det är ju en smaksak, men de har både grov- och finrubbing samt hårdvax.

Men mycket polarende blir det, Karate-kid kan gå och kamma sig! :hihi

/Pajje

Långa farbron skrev:
Men kolla med den lokale lackfirman dom har det mesta i hyllan,jag har hittat en pryl ifrån Mirka som heter "abralon" som finns i 2000 som går att köra i maskin.

Jag vågar inte köra med maskin, slipar igenom för hand tillräckligt ofta :huvet


Och jag slipar ner till 2500, då sparar man inte lite jobbmed rubbingen.

Jag kör grovrubbing tills man kan spegla sig i ytan, sen tar jag finrubbing, och då går det fort att få upp den sista glansen

Det 2 stora stegen är alltså att slipa ner lacken tills den är helt slät (800) och sen grovrubbingen, de andra stegen går rätt kvickt.

Och snåla inte med vattnet som sagt, då blir det kass...

/Pajje
 
ok alla ni med för mycker fritid :tungan
enligt mig så är ALLT som sägs i denna tråd till å överarbeta objektet..
*tar en klunk öl*
ta du å fixa en skotteduk eller en helt vanlig svintoduk, med den får du tillräckliga repor (mekanisk vidhäfftning) för att kommande materilal ska fästa...är det ren plast ska du ha en PLASTPRIMER å inget annat...

komer den grundad behöver du bara mekanisk vidhäfftning (svintoduker eller liknande) å sen gå på med vad ja antar är bas då det ska bli en metall/pearl lägg den så du ser att den inte ser flammig ut eller grunden eller primern lyser igenom, låt lufta tills den är HELT matt sen kan du snubbla på med klarlacken men ta det lugnt för som någon sa så är gränsen mellan ett kalashäng å torsprut ganska liten....

MEN bättre lite för mycke än för lite....tvätta behöver du inte va så toknoga med om du inte har meckat med sillicon eller nyss bytt olja då ja utgår från att du komer måla med lösningsmedelbasseradde material....

lycka till grabben å allt ja skrivit har ja hört från KUNGKO å det är även hans stavfel.... :hihi
 
Ni kan göra som jag, och överarbeta allt....

När jag lackade mina första 4 kåpset så gjorde jag så här.

1, Spackla, slipa och fixa till allting...
2, Slipa med 400, sen 800, och sist 1000.
3, På med slipgrund (som jag fick från lackfirman), slipa av med 800, och sen 1200 papper.
4, På med tvåkomponents färgen.
5, Lägg på klarlacken INOM 12h. (enligt lackarens order)

Sen kollade jag hur proffset gjorde det på lackfirma, och han gjorde så här.

1, Spackla, slipa, och fixa allting.
2, slipa av med 400 papper
3, På med slipgrund, och damma av med 600 papper.
4, På med färgen.
5, Lägg på klarlacken inom 12h.

(Repor från ett 400 papper syns inte igenom 2 lager lack och klarlacken)

Kommer alltså spara lite tid på nästa 2 kåpset..... :rolleyes:
 
Hålle md föregående talareslipgrunden täcker rätt mycket, så det går alldelles utmärkt att slipa kåpan med 400, eller tom 180 :skrämd

slipgrunden är i sin tur väldigt lättslipad, jag kör 1200, och sen baslacken på det, blir alla tiders det.

Tidsaspekten är som sagt av vikt för att baslagret skall härda ihop med klarlacken till ett lager, dock fick jag rådet inom 4 h, med det skiljer nog lite på olika märken.

Pajje
 
Psychobiker skrev:
Mecket är att lagom tjock lager längst upp, eller vad man skall säga det, kommer att rinna på sidorna, så gränsen mellan apelsinhud och rinn är hårfin, och få till det över hela ytan på en tank tex, är inte lätt.

jag slipar!

Och det är inte säkert man sparar tid för att man hoppar över sandpapper, det tar ju längre tid för ett 2000 att slipa bort repor efter 800 än vad ett 1200 eller 1500 gör.
Sen är det svinsvårt att se repor när matten är lack, men de syns väldigt tydligt när man polerat ett tag, och då är det rätt surt att konstatera att man inte fårr bort dom, och får börja om med ett 1200 eller nått

Våtslippapper brukar finnas hos färg/lack handlare

Angående rubbing så tycker jag att Err-bee är klart bäst, men det är ju en smaksak, men de har både grov- och finrubbing samt hårdvax.

Men mycket polarende blir det, Karate-kid kan gå och kamma sig! :hihi

/Pajje



Jag vågar inte köra med maskin, slipar igenom för hand tillräckligt ofta :huvet


Och jag slipar ner till 2500, då sparar man inte lite jobbmed rubbingen.

Jag kör grovrubbing tills man kan spegla sig i ytan, sen tar jag finrubbing, och då går det fort att få upp den sista glansen

Det 2 stora stegen är alltså att slipa ner lacken tills den är helt slät (800) och sen grovrubbingen, de andra stegen går rätt kvickt.

Och snåla inte med vattnet som sagt, då blir det kass...

/Pajje
Lär dig att lackera, verkar som du och andra skulle kunna spara mycket tid då, våtslipa och rubba allt man lackerar verkar ju otroligt onödigt. för mycket fritid eller?
 
espa skrev:
Lär dig att lackera, verkar som du och andra skulle kunna spara mycket tid då, våtslipa och rubba allt man lackerar verkar ju otroligt onödigt. för mycket fritid eller?

Så mycket tid tar det inte, jag har då aldrig sett nån lckerat helt spegelblnakt och superjämt över hela ytan, förutom på små bitar som är i princip platta

Jag kan iof måla så det blir hyfsat, men inte så bra som jag vill ha det...
 
Psychobiker skrev:
Så mycket tid tar det inte, jag har då aldrig sett nån lckerat helt spegelblnakt och superjämt över hela ytan, förutom på små bitar som är i princip platta

Jag kan iof måla så det blir hyfsat, men inte så bra som jag vill ha det...
Det går naturligtvis att få ett mycket bra resultat utan att våtslipa och polera, blir det inte det så gjör du fel alt. använder fej grejjor alt. fel inställningar, temp. osv.
 
Jag tackar för alla tips, har fått en rätt så bra bild på hur det ska gå till.
Verkar vara en hel del experter här, jobbar alla som lackerare eller?
Uppskattar alla tips, tack än en gång. :lol
 
som det värkar så är det bara jag i denna tråd som är lackerare....
 
lilla bubben ja har ju gjort det fast men EMSAN som va inlogga men det som är skrivet i hennes namn är va ja har bidragit med....allt det här med att slipa slipgrund med typ 1200 pappar skulle ja vilja veta vart ni fått ifrån....
 
Back
Top