Lackeringstips önskas!

kungko skrev:
lilla bubben ja har ju gjort det fast men EMSAN som va inlogga men det som är skrivet i hennes namn är va ja har bidragit med....allt det här med att slipa slipgrund med typ 1200 pappar skulle ja vilja veta vart ni fått ifrån....

Slarva inte med masken, din ödmjukhet är bortfrätt! :thinner

*ASG* det va det värsta....här är man snäll å försöker hjälpa till å folk att inte göra fel å arbeta ihjäl sig utan att tumma på resultaten å så blir man nersparkad.... :kryckor

kungko skrev:
*ASG* det va det värsta....här är man snäll å försöker hjälpa till å folk att inte göra fel å arbeta ihjäl sig utan att tumma på resultaten å så blir man nersparkad.... :kryckor
Nejdå, jag sparkade inte. Bara en liten putt. Skriv ett långt och fint inlägg om hur man går tillväga för att få bästa resultat med minsta möjliga insats, så ska jag göra det till en sticky. Du får evig ära och heder av detta.

sluta knuffas....men som ja sa det som står skrivet i emsans inlägg år mina ord och stavfel....

kungko skrev:
lilla bubben ja har ju gjort det fast men EMSAN som va inlogga men det som är skrivet i hennes namn är va ja har bidragit med....allt det här med att slipa slipgrund med typ 1200 pappar skulle ja vilja veta vart ni fått ifrån....

Där jag köpte lacken rekommendera dom det iallafall, vad anser du då?

espa skrev:
Det går naturligtvis att få ett mycket bra resultat utan att våtslipa och polera, blir det inte det så gjör du fel alt. använder fej grejjor alt. fel inställningar, temp. osv.

Jag vet att det går, men när man inte har proffsgrejor eller proffshandlag får man ju lösa det på annat sätt, eller hur.

Även om det tar lite längre tid, så är det stora jobbet all maskering om man skall måla dit mönster/text mm, så totalt blir det inte så mycket mer jobb, och jag blir nöjd med resultatet, även om en riktigt lackerare :hihi bakom ryggen på en...

gratis..? din fuling hur lyckades du med det? vem känner du där? köper materila av dom till jobbet....(linköping)

vart köpte du din färg där dom sa 1200 till grund?

kungko skrev:
gratis..? din fuling hur lyckades du med det? vem känner du där? köper materila av dom till jobbet....(linköping)

vart köpte du din färg där dom sa 1200 till grund?

En lackfirma i Skövde

ok...ja ska försöka ge ett xempel uta att låta SKRYTSAM (har tydligen gjort det innan) skulle jag som dessa stora bilbyggare å customsnikrare anse att ja vill ha mera djup i min lack så ska klarlacken mellanslipas å DÅ kommer 1200 till användning...med det inte sagt att det är det rätta då alla anser olika men ja personligen skulle göra så....bara så du får lite perspektiv....1200 är inte mycke mer äm ett skithuspapper..gansk så lent asså... :D

men som REGEL kan man säga att 500 räcker gott å väl innan dagens morderna baslacker och topplacker (2-k) DETTA SAGT SOM YRKESMAN....

kungko skrev:
ok...ja ska försöka ge ett xempel uta att låta SKRYTSAM (har tydligen gjort det innan) skulle jag som dessa stora bilbyggare å customsnikrare anse att ja vill ha mera djup i min lack så ska klarlacken mellanslipas å DÅ kommer 1200 till användning...med det inte sagt att det är det rätta då alla anser olika men ja personligen skulle göra så....bara så du får lite perspektiv....1200 är inte mycke mer äm ett skithuspapper..gansk så lent asså... :D

men som REGEL kan man säga att 500 räcker gott å väl innan dagens morderna baslacker och topplacker (2-k) DETTA SAGT SOM YRKESMAN....

Du har så rätt så,mycke konstigheter längre upp i tråden.

jo mycke har man hört, vissa "ovanligare" än andra....

menar inte att alla är pantade puckon som inte fattar för det är ett jävla arbete å metoderna är lika många som det lackerare, så att en svensson eller lekman lätt missuppfattar saker å ting kan man ju förstå...

Last edited:
kungko skrev:

Håller med om man kan köra baslacken på relativt grovt sandpapper, men iom att
slipgrunden är så lättslipad, så tycker jag det funkar bra med 1200. Kan vara så kom jag på att jag har kommet på det där själv :va

Brukar köra 800 mellan klarlackslagren...

så ja det va nästan det ja trode...

den är säkert jättelättslipad men enligt mig så går det inte änns slipa 1-k grunder med så fint som 1200....

men 800 för mellanslip av klarlack går ja med på i högsta grad....

men finare än 500 behöver du inte innan bas eller topplack, funkar gott å har alltid gjort... så ta det tipset så spar du tid...

Väcker en gaaammal tråd till liv eftersom jag har lite frågor för mitt projekt för vintern.

Läste t.ex. att man skulle ha på klarlacken inom 4-12h efter färgen var klar, eller?! Hur f-n gör man då om man ska ha motiv osv, det går ju inte! Måste ju ha missförstått något här alltså.

Den ska se ut såhär och en av mina andra frågor är, vilken ordning bör man lackera? Ska man lackera den vita randen eller ska man, som min bror föreslog, ta en stripe motsv för det? Hur f-n maskerar man så stora fält, vad använder man för grejer. Behöver som sagt tips och en gruuundlig guide borde ju göras som sticky i detta forum.

Hoppas på hjälp! :tummenupp

Bifogat

• sporthoij.jpg
    sporthoij.jpg
    104 KB · Visningar: 43
Back