Lackera framgaffel.

Proview

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2017
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 690 SMC, Honda Hornet 900
Hej.. har just köpt en honda Hornet 900, som jag har tänkt bygga om lite lätt..
Och fick en ide att lackera/ behandla gaffelbenen,,Hojen har en traditionel gaffel alltså inte uppside down gaffeln. så det är inre gaffelbenet som jag skulle vilja ändra färg på..
Tänkte köra på nån slags guldfärg, Går ju inte anvädna traditionell förg då kolven ska gå igenom packboxen,
Så måste bli en hård och slitstark yta som ej bygger för mycket.
Hittade lite om anonisering men det fungerar ju bara på aluminium.
Nån som har någon ide om vilken behandling som skulle hjälpa mig.
sen vad är det för material på kolvarna. Är det vanligt stål?
sökt som en galning på internet, men sett flera som åker så.
Tacksamm för svar...
 
De var de jag var rädd för men tack för svaret... då behöver man inte leta mer...
 
Lägg ner projektet är mitt tips...

Man kan anlägga en yta med PVD men det är en kostnad på några tusen för två innerben. Lika dyrt som att köpa nya färdigbehandlade ungefär.

Googla TIN coating(guld) eller DLC coating (svart).

https://www.brooksuspension.co.uk/stanchions-inner-tubes-titanium-nitride-coating.html

Det behöver ju inte vara exotiska beläggningar om man bara vill få färg? Kromatering kan göras i flera olika färger vad jag vet. Dock ingen aning om pris men gissar mindre än alternativen ovan?
 
Det behöver ju inte vara exotiska beläggningar om man bara vill få färg? Kromatering kan göras i flera olika färger vad jag vet. Dock ingen aning om pris men gissar mindre än alternativen ovan?

Jag vet inte om färgade kromkemier är lämpliga för gaffelben, har ingen erfarenhet av det. Men det säljs ju påtagligt få gaffelben med innerben kromade i annan färg än standard.
 
Det behöver ju inte vara exotiska beläggningar om man bara vill få färg? Kromatering kan göras i flera olika färger vad jag vet. Dock ingen aning om pris men gissar mindre än alternativen ovan?

Kan inte tänka mig att det är mycket billigare att göra en omkromatering kontra att DLC- eller TiN-behandla benen. Senast jag hörde om diverse behandling (samma firma som gör det åt Öhlins) var priset runt 900kr per gaffelben ex. moms. Jag var också i tankarnamen jag la ner det då det blev besvärligt med hur dom skulle ta betalning samt att jag inte riktigt kände att det var ett måste för att få rätt utseende på hojen.
 
Last edited:
Kan inte tänka mig att det är mycket billigare att göra en omkromatering kontra att DLC- eller TiN-behandla benen. Senast jag hörde om diverse behandling (samma firma som gör det åt Öhlins) var priset runt 900kr per gaffelben ex. moms.

Och bara för att man gör jobbet på den firman eller hos den ovan länkade firman så behöver det inte betyda att slutresultatet blir särskilt bra. Precis som med lackering så är detta verkligen ett arbete där slutresultatet beror väldigt mycket på underarbetet.

Att själv skicka ett par begagnade gaffelben - skitiga, repiga och fulla med stenskott - till någon som kan belägga dem med nytt krom, TiN eller DLC är enligt mig totalt bortkastat. Alla dessa beläggningar måste föregås av timmar med en kontrollerad slipnings- och poleringsprocedur, tvätt med rätt sorts kemikalier vid rätt tidpunkt och dessutom ett korrosionsskydd som inte reagerar med beläggningen men ändå skyddar den rena metallen under transporten till beläggaren. Annars kommer beläggningens vidhäftning, hårdhet, nötningsbeständighet, ytfinhet och även dess utseende att bli ytterst tveksam.

Detta underarbete är mig veterligen inget som en privatperson klarar av hemma i garaget (den som hävdar något annat har i så fall en väldigt skev syn på bra slutresultat). Vill man ha en annan färg och att det dessutom ska bli vackert såväl som funktionsdugligt så är det tyvärr nytt som gäller, från någon som säljer hela framgafflar eller innerrör till framgafflar.
 
såg bara en hoj som hadde guld ben och det passade bra i stuket jag var ute efter.
men funktionen är dock viktigare.. tack för tipsen..
 
Och bara för att man gör jobbet på den firman eller hos den ovan länkade firman så behöver det inte betyda att slutresultatet blir särskilt bra. Precis som med lackering så är detta verkligen ett arbete där slutresultatet beror väldigt mycket på underarbetet.

Att själv skicka ett par begagnade gaffelben - skitiga, repiga och fulla med stenskott - till någon som kan belägga dem med nytt krom, TiN eller DLC är enligt mig totalt bortkastat. Alla dessa beläggningar måste föregås av timmar med en kontrollerad slipnings- och poleringsprocedur, tvätt med rätt sorts kemikalier vid rätt tidpunkt och dessutom ett korrosionsskydd som inte reagerar med beläggningen men ändå skyddar den rena metallen under transporten till beläggaren. Annars kommer beläggningens vidhäftning, hårdhet, nötningsbeständighet, ytfinhet och även dess utseende att bli ytterst tveksam.

Detta underarbete är mig veterligen inget som en privatperson klarar av hemma i garaget (den som hävdar något annat har i så fall en väldigt skev syn på bra slutresultat). Vill man ha en annan färg och att det dessutom ska bli vackert såväl som funktionsdugligt så är det tyvärr nytt som gäller, från någon som säljer hela framgafflar eller innerrör till framgafflar.

Ja, vill minnas att jag även läste lite sånt på nåt utländskt forum och kromet jag hade på mina gaffelben var väl inte 110% så det blev ytterligare en anledning att inte skicka bort gaffelbenen.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top