Lackera framgaffel.

Proview

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2017
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 690 SMC, Honda Hornet 900
Hej.. har just köpt en honda Hornet 900, som jag har tänkt bygga om lite lätt..
Och fick en ide att lackera/ behandla gaffelbenen,,Hojen har en traditionel gaffel alltså inte uppside down gaffeln. så det är inre gaffelbenet som jag skulle vilja ändra färg på..
Tänkte köra på nån slags guldfärg, Går ju inte anvädna traditionell förg då kolven ska gå igenom packboxen,
Så måste bli en hård och slitstark yta som ej bygger för mycket.
Hittade lite om anonisering men det fungerar ju bara på aluminium.
Nån som har någon ide om vilken behandling som skulle hjälpa mig.
sen vad är det för material på kolvarna. Är det vanligt stål?
sökt som en galning på internet, men sett flera som åker så.
Tacksamm för svar...
 

Proview

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2017
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 690 SMC, Honda Hornet 900
De var de jag var rädd för men tack för svaret... då behöver man inte leta mer...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Lägg ner projektet är mitt tips...

Man kan anlägga en yta med PVD men det är en kostnad på några tusen för två innerben. Lika dyrt som att köpa nya färdigbehandlade ungefär.

Googla TIN coating(guld) eller DLC coating (svart).

https://www.brooksuspension.co.uk/stanchions-inner-tubes-titanium-nitride-coating.html

Det behöver ju inte vara exotiska beläggningar om man bara vill få färg? Kromatering kan göras i flera olika färger vad jag vet. Dock ingen aning om pris men gissar mindre än alternativen ovan?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det behöver ju inte vara exotiska beläggningar om man bara vill få färg? Kromatering kan göras i flera olika färger vad jag vet. Dock ingen aning om pris men gissar mindre än alternativen ovan?

Jag vet inte om färgade kromkemier är lämpliga för gaffelben, har ingen erfarenhet av det. Men det säljs ju påtagligt få gaffelben med innerben kromade i annan färg än standard.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det behöver ju inte vara exotiska beläggningar om man bara vill få färg? Kromatering kan göras i flera olika färger vad jag vet. Dock ingen aning om pris men gissar mindre än alternativen ovan?

Kan inte tänka mig att det är mycket billigare att göra en omkromatering kontra att DLC- eller TiN-behandla benen. Senast jag hörde om diverse behandling (samma firma som gör det åt Öhlins) var priset runt 900kr per gaffelben ex. moms. Jag var också i tankarnamen jag la ner det då det blev besvärligt med hur dom skulle ta betalning samt att jag inte riktigt kände att det var ett måste för att få rätt utseende på hojen.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kan inte tänka mig att det är mycket billigare att göra en omkromatering kontra att DLC- eller TiN-behandla benen. Senast jag hörde om diverse behandling (samma firma som gör det åt Öhlins) var priset runt 900kr per gaffelben ex. moms.

Och bara för att man gör jobbet på den firman eller hos den ovan länkade firman så behöver det inte betyda att slutresultatet blir särskilt bra. Precis som med lackering så är detta verkligen ett arbete där slutresultatet beror väldigt mycket på underarbetet.

Att själv skicka ett par begagnade gaffelben - skitiga, repiga och fulla med stenskott - till någon som kan belägga dem med nytt krom, TiN eller DLC är enligt mig totalt bortkastat. Alla dessa beläggningar måste föregås av timmar med en kontrollerad slipnings- och poleringsprocedur, tvätt med rätt sorts kemikalier vid rätt tidpunkt och dessutom ett korrosionsskydd som inte reagerar med beläggningen men ändå skyddar den rena metallen under transporten till beläggaren. Annars kommer beläggningens vidhäftning, hårdhet, nötningsbeständighet, ytfinhet och även dess utseende att bli ytterst tveksam.

Detta underarbete är mig veterligen inget som en privatperson klarar av hemma i garaget (den som hävdar något annat har i så fall en väldigt skev syn på bra slutresultat). Vill man ha en annan färg och att det dessutom ska bli vackert såväl som funktionsdugligt så är det tyvärr nytt som gäller, från någon som säljer hela framgafflar eller innerrör till framgafflar.
 

Proview

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2017
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 690 SMC, Honda Hornet 900
såg bara en hoj som hadde guld ben och det passade bra i stuket jag var ute efter.
men funktionen är dock viktigare.. tack för tipsen..
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Och bara för att man gör jobbet på den firman eller hos den ovan länkade firman så behöver det inte betyda att slutresultatet blir särskilt bra. Precis som med lackering så är detta verkligen ett arbete där slutresultatet beror väldigt mycket på underarbetet.

Att själv skicka ett par begagnade gaffelben - skitiga, repiga och fulla med stenskott - till någon som kan belägga dem med nytt krom, TiN eller DLC är enligt mig totalt bortkastat. Alla dessa beläggningar måste föregås av timmar med en kontrollerad slipnings- och poleringsprocedur, tvätt med rätt sorts kemikalier vid rätt tidpunkt och dessutom ett korrosionsskydd som inte reagerar med beläggningen men ändå skyddar den rena metallen under transporten till beläggaren. Annars kommer beläggningens vidhäftning, hårdhet, nötningsbeständighet, ytfinhet och även dess utseende att bli ytterst tveksam.

Detta underarbete är mig veterligen inget som en privatperson klarar av hemma i garaget (den som hävdar något annat har i så fall en väldigt skev syn på bra slutresultat). Vill man ha en annan färg och att det dessutom ska bli vackert såväl som funktionsdugligt så är det tyvärr nytt som gäller, från någon som säljer hela framgafflar eller innerrör till framgafflar.

Ja, vill minnas att jag även läste lite sånt på nåt utländskt forum och kromet jag hade på mina gaffelben var väl inte 110% så det blev ytterligare en anledning att inte skicka bort gaffelbenen.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top