Lackdax för motarden och lite frågor

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Hej hej!
Ska strax lacka motarden, vet att cross-plast är värdelöst att lacka, men jag kan inte åka runt som det ser ut nu! :)

Vet att jag behöver slipa, och det har jag gjort, och behöver en plastprimer, sen är det så att jag behöver en grundfärg och då har jag tänkt mig någon silver, och sen äppleröd candy, och klarlack på det!

Tänkte höra om tips på vart jag kan inhandla färg, och om det är värt att ta spruta och ska lika gärna inhandla sprejburkar :va

Vart har ni handlat tidigare? vart är det bra priser? och hur mycket av allt behöver man köpa för att det ska räcka till tank, kåpor och kylvingar? Eller eventuellt tipsa om färger ni tror skulle passa! :tummenupp

Så ser den ut ungefär, inga kylvingar på samt inte slipat klart, så några dagar gammal :)

bump!
Ingen som har kunnande om detta, som vill svara? :)

Ifall du har tillgång till kompressor och kan tänka dig investera i en billig färgspruta (t.ex. Jula) så har Biltema 2-komponents färg (bland båtfärgerna).

Lackfirma..

Jag skulle rekommedera att du besöker en lokal Lackfirma.. De hjälper dej gärna mot en mindre ersättning :D

Skämt o sido så är det oftast värt att snacka med proffsen innan man börjar på det själv..

Ifall du har tillgång till kompressor och kan tänka dig investera i en billig färgspruta (t.ex. Jula) så har Biltema 2-komponents färg (bland båtfärgerna).

jo, har kompressor och en ordentlig spruta, dock är den kunskapen jag saknar om vad som ska beställas i färgväg.

Jag skulle rekommedera att du besöker en lokal Lackfirma.. De hjälper dej gärna mot en mindre ersättning :D

Skämt o sido så är det oftast värt att snacka med proffsen innan man börjar på det själv..

Min bror var lackerare tidigare, men han har inte tiden till att hjälpa mig att beställa färgen, som han skulle beställa i juli förra året, fast jag har haft gott om tid att hjälpa honom med el, flytthjälp med mera. :gnissla

Han ska hjälpa mig att få det lackat, jag har lagt ner för mycket tid i arbete för att jag ska våga mig på att göra det själv, är som att renovera en kåk och sedan kasta bajs på den :rolleyes:

Last edited:
Våga lacka själv, blir kanonresultat!

Kolla in min yberfeta lackning! :D

Kan även rekommendera att klä in kåpor i Vinyl, jättenkelt att få till bra utan veck och skrynkel! :va

Bifogat

• cuts2.jpg
    cuts2.jpg
    112.7 KB · Visningar: 254
Våga lacka själv, blir kanonresultat!

Kolla in min yberfeta lackning! :D

Kan även rekommendera att klä in kåpor i Vinyl, jättenkelt att få till bra utan veck och skrynkel! :va

Hehe, v....* har hänt? ser ut som du stått med gasolbrännaren efter :näsblod

Aja, på måndag knallar jag in på auto lack och ser vad de tar för plastprimer och grundfärg!

Sen slipar jag klart det som är kvar att slipa, bakskärm, framskärm och lykta, sprutar över det med primer och grundfärgen, sen blir det till spackla de repor som kommer fram, då spackel inte fäster på crossplast så får man ta det efter grundfärgen :tummenupp

Jag funderar på att skippa candy, då det är så många lager du behöver spruta, så det finns viss risk att det krackelerar.

sen är det inte helt gratis och jag ska försöka hålla det inom en viss budget i och med att jag saknar jobb, åtminstone till nästa vecka kanske :)

Aja, på måndag knallar jag in på auto lack och ser vad de tar för plastprimer och grundfärg!

Sen slipar jag klart det som är kvar att slipa, bakskärm, framskärm och lykta, sprutar över det med primer och grundfärgen, sen blir det till spackla de repor som kommer fram, då spackel inte fäster på crossplast så får man ta det efter grundfärgen :tummenupp

Jag funderar på att skippa candy, då det är så många lager du behöver spruta, så det finns viss risk att det krackelerar.

sen är det inte helt gratis och jag ska försöka hålla det inom en viss budget i och med att jag saknar jobb, åtminstone till nästa vecka kanske :)

Eller så knallar du in på Tinter på oljevägen, fråga Alexander så får du all hjälp som finns att få.
Finns spackel som fäster på din plast, men det är ju helt ok göra som du planerar.

Eller så knallar du in på Tinter på oljevägen, fråga Alexander så får du all hjälp som finns att få.
Finns spackel som fäster på din plast, men det är ju helt ok göra som du planerar.

Jo, tänkte göra på mitt sätt, för då ser man tydligt om man behöver spackla dessutom, för då framhävs alla repor/defekter som kommer synas i lacken :tummenupp

Tack för tipset, det ska jag nog göra :)

Var inne på tinter, och de skulle hjälpa mig med det jag behövde, skulle bara återkomma med en färg kod så skulle han plocka ihop ett packet! :tummenupp

Plastprimern kostade runt 150kr litern, så jag ska nog kolla djupare på det, eftersom att det låter lite skumt när sikkens säljer den för 500kr litern.
det är i För sig härdaren som är dyr, eftersom att den bara gick att köpa i 1 liters förpackning. Kostar ett lakan litern också.

Aja imorgon så blir det till att leta passande färgkod, och spackla tanken :rolleyes:

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti