Lackbehandla hojen, MrCap

Jag skulle kunna tänka mig att lämna in hojen på rekond för att få den rengjord mellan kylflänsar samt för att ta bort en taskig tankpad.

Hur gör man för att få bort gnidmärken från ben på tanken? (Mina ben alltså.) Funkar lackförsegling mot det? Sonax flytande hårdvax funkar inte.
 
Jag skulle kunna tänka mig att lämna in hojen på rekond för att få den rengjord mellan kylflänsar samt för att ta bort en taskig tankpad.

Hur gör man för att få bort gnidmärken från ben på tanken? (Mina ben alltså.) Funkar lackförsegling mot det? Sonax flytande hårdvax funkar inte.

Rubbing/polish behövs för att jobba sig ner lite i lacken så att småreporna går bort.
 
Hej

Det var inte avsett som kritik mot de som lämnar in hojen. Jag bara menade att de jag kallar bikers, såna som lever för och med sina hojar, som har det som livstil året om, såna som jag ringer när jag verkligen kört fast på ngt hojproblem, för vilka klubbkåken är ett andra hem osv osv. De ser man helt enkelt inte på Mr Cap eller i kundmottagningen på en vanlig mc-verkstad. De är inte bara vanliga motorcykelägare. Skulle deras hoj mot förmodan stanna någonstans långt ner i Europa så tar det max några minuter innan de vet vad som är problemet och behöver sedan bara tak och ev nödvändiga verktyg och utbytesdelar för att komma vidare.

/J
Ingen fara, jag förstår vad du menar. Jag brukar gå efter principen att nya hojar och bilar vill jag köra, inte skruva med (undantaget styling-ingrepp då), medan äldre fordon har det med sig att de ska skruvas med. Jag får också för mig att livsstilsfolket av eget val kör lite äldre fordon. :)

Vad det gäller lackbehandling på hojen så känns det som jag hellre gör det själv. Min har för lite behandlingsbar yta för att det ska kännas värt att lämna in. Men mest sitter det nog i att jag inte helt litar på re-cond firmorna nog för överlåta ett fordon med så pass utsatta delar till dem. Kanske om det var en firma som specialiserade sig på MC. Jag har dock lämnat in en bil med lite sliten lack på polering och lackförsegling som blev riktigt fin om man bortser från de smårepor de lyckades göra vid trängda utrymmen med maskinerna.
 
Har precis haft hojjen inlämnat på Mr. Keps, och jag tycker nog att resultatet var OK. De behandlade kåpor, tank, skärmar, fälgar, motorkåpor, mm. (Blanklackerade på min hoj). Resultatet var helt OK.

Däremot var inte sving och motor helt ren i övrigt, men jag fick det jag bad om. De upplyste innan om att de inte ville gå på den för hårt med avfettning mm, utan att vara lite extra försiktiga. Det var å andra sidan helt i linje med vad jag ville så jag är helt klart nöjd.
 
Jag har hört mig för med Tefcar i Västerås, som behandlat min bil också med bra resultat. De räknade kostnad per dm^2. Minns inte exakta siffran, men runt tusenlappen gick det nog på. Kan det nog vara värt för en sådan som jag; älskar pedantskötta grejer men har inte riktigt tid/ork/kunskap att göra det själv på ett vettigt sätt. Man ska ju ha klart för sig att en polermaskin i näven på en inkompetent människa (jag själv!) är ett osäkrat vapen...

Att döma av min bil som vårdas perverst av mig själv minst varje vecka är behandlingen KLART värt pengarna.
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top