Lackbehandla hoj ?!

*Jonte*

** Schteekare **
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
El såldo !
Är det någon som lackbehandlat sin hoj som man gör med bil hos tex. Mr.Cap, Ditec mfl. ?!

Eller är det överkurs ?!?! :va :tungan :rolleyes:

varför skulle det vara överkurs, hojen blir snygg och blank och skiten släpper lättare. :tummenupp

Jonte*FZ6 skrev:
2068765 Är det någon som lackbehandlat sin hoj som man gör med bil hos tex. Mr.Cap, Ditec mfl. ?!

Eller är det överkurs ?!?! :va :tungan :rolleyes:

Jag har gjort Ditec på min hoj. Blank och fin.

Jag var på mr cap och frågade vad dom skulle ha för att vaxa och dom skulle ha 3000 spänn så då la jag ner det projektet. Jag köpte egen efterbehandling istället och det funkade kanon.

Som sagt: Polera själv, använd lackrengörning, rubbing, polish och vaxer och du får samma effekt men slipper pröjsa 3000-4000.

Vill du verkligen få till en spegelyta ( alla lacker är i sig lite ojämna, typ lite apelsinskalsaktiga )ska man våtslipa med 1500-2000 papper, först med bara vatten sedan med vatten utspätt med såpa/diskmedel. Därefter alla polermedel o vaxer.

Last edited:
yonsson skrev:
2068922 Jag var på mr cap och frågade vad dom skulle ha för att vaxa och dom skulle ha 3000 spänn så då la jag ner det projektet. Jag köpte egen efterbehandling istället och det funkade kanon.

Det stog i artikeln ovanför att vax och lackförsegling inte är riktigt samma sak, var hittar man lackförseglingsprodukter och vad skall man välja?

Andre_A skrev:
2068890 Jag har gjort Ditec på min hoj. Blank och fin.

Húr mycket kostade det och vilka ytor behandlade dom?! Jag har ju inga kåpor på min vilket kanske gör det något billigare ?! :va

Jonte*FZ6 skrev:
2070017 Húr mycket kostade det och vilka ytor behandlade dom?! Jag har ju inga kåpor på min vilket kanske gör det något billigare ?! :va

Känner en som jobbar på Ditec i Kristianstad. Så han gjorde det vid sidan om. Men anners kostar det nog 1500-2000:-

Jag gjorde Mr Cap

Jag gjorde Mr Cap i Sundsvall på min Gsxr 1000 -05 det kosta 1000kr me kvitto här uppe sen 500kr kostar åter behandlingen..

Jag lackskyddsbehandlar både hojar och bilar, och jag kan direkt avfärda myten om att "det går lika bra med vax".

Visst, våtslipa så får du lystern och glansen, men inte det långvariga skyddet, och inte den avstötande ytan som bara ett lackskydd ger.

Jag tog ut sommarbilen igår efter att ha stått ett halvår i garaget. Den var väldigt dammig...

Den bilen lackskyddsbehandlade jag förra våren, och tack vare det så var den extremt lättvättad. Vattnet och smutsen nästan forsar av den eftersom ytan är så glatt och blank.

När jag köpte nya hojen så lackskyddade jag den, och det märker jag nu när jag tvättar av smutsen efter varje åktur. Det är extremt lätt att få den ren.

En lackskyddsbehandling är inte direkt enkel att utföra, det kräver ett bra underarbete för att resultatet ska bli bra.

Man måste först polera lacken så man lyfter ur all oxid och får bort så mycket repor som möjligt. Det gör man lämpligtvis med en polermaskin, men på en hoj kan man till nöds använda handkraft. På en bil är det endast maskin som gäller.

Sedan lägger man lackskyddet som en tunn hinna som sedan ska härda.
Den läggs också med maskin, men samma sak gäller för en hoj, handkraft funkar.

Jag använder Silverseal från Autosmart, och håller lystern uppe med Stardust och Platinum.

Stardust är ett vax på sprayburk som man kan ha med sig på träffar eller utställningar och putsa upp lystern på hojen på parkeringen efter resan.

Platinum är ett glanshöjande utställningsvax som ska läggas och poleras av med maskin för att få den där riktiga superlystern.

www.autosmart.se

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...