Lacka kromat grenrör

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Har ett grenrör som behöver fräschas upp lite. Just nu så är det kromat, lite slitet.

Går det att slipa ner kromet och lacka med nån värmebeständig färg?
Vill helst lacka det mattsvart, sen tänkte jag linda den med avgasbandage. Så det är egentligen bara delen uppe mot toppen som lär se respektabelt ut.
 

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Ösmo
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
slipa ner den kromade ytan med smärgelduk eller nåt så färgen får nåt att fästa i
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Jag köpte en specialfärg från nån firma för just detta ändamål för några år sedan. Följde instruktionerna som jag fick del av. Blästrade för att rugga upp ytan och lackade. Sedan skulle lacken brännas in i ugn. Gjorde detta också i en industriugn och det såg jättesnyggt ut! Monterade i grenröret och körde iväg. Efter ett par km så öppnade kag huven och såg hur färgen krackelerades.. tror det är svårt att måla färg på något som expanderar när det blir varmt..
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Nån färg ska ju funka för på z750 är grenröret lackat original
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
JAg sprayade på " avgasrörsfärg" den härdade inte förrän man hade kört lite och röret blivit varmt.
Man bör nog rugga upp ytan innan man lackar och inte lägga på för tjockt.
Färgen finns på Biltema, Mekonomen, Jula och liknande ställen.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
om du ändå ska linda headerset, varför lacka först?
skit i det å linda med svart bandage istället :)
 

Mac01

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2014
Ort
Järfälla
Hoj
2003 KTM 450 exc
Jag köpte en specialfärg från nån firma för just detta ändamål för några år sedan. Följde instruktionerna som jag fick del av. Blästrade för att rugga upp ytan och lackade. Sedan skulle lacken brännas in i ugn. Gjorde detta också i en industriugn och det såg jättesnyggt ut! Monterade i grenröret och körde iväg. Efter ett par km så öppnade kag huven och såg hur färgen krackelerades.. tror det är svårt att måla färg på något som expanderar när det blir varmt..

Precis, finns ingen "värmebeständig" färg som funkar på grenrör, block går bättre att måla men just grenrör och delar som blir för varma är det inte värt att hålla på att måla på.
 

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Skanör
Hoj
Ducati SS1000 DS
Är ingen expert men kan man inte slipa ner chromet och sen bränna av med linolja. Då blir den lite snyggt blåsvart och det sitter i evighet. Ingen färg som kan trilla av .
Men det är klart, det blir ju inte riktigt täckande mattsvart.
Däremot tror jag det passar skitbra till lindningen !
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
hur varmt ett grenrör blir vet ja inte men jag har iaf lackat en slipon med värmebeständig mattsvart ifrån biltema samt klarlackar över, utan klarlacken så repar man färgen extremt lätt. både lack och färg klarar 600/650 grader.
härdade det hela med värmepicka som enligt biltema blåser 500 grader.

resultatet blev bra och smuts rinner av med lite vatten :)

o du bor i örebro så kan du hämta färg o lack som ja har kvar för en billig peng :) (klarlacken var ja tvungen att beställa på nätet, vilket kostade 175kr med frakt)
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Är ingen expert men kan man inte slipa ner chromet och sen bränna av med linolja. Då blir den lite snyggt blåsvart och det sitter i evighet. Ingen färg som kan trilla av .
Men det är klart, det blir ju inte riktigt täckande mattsvart.
Däremot tror jag det passar skitbra till lindningen !

Det där har jag hört nått om förr, låter lite bekant iaf. Ska testa det, tack för tipset!
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top