Löst bromsok efter service

moestberg

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Honda Transalp -02
Lämnade in min maskin på service häromdagen. Jag har tyckt att jag hört nåt ljud på vissa varvtal efter servicen. Igår kollade jag o såg då att bromsoket bak sitter löst! Det glappar o skramlar och jag förstår inte vad det är som är fel, alla skruvar jag kunde se på oket kände jag på och de satt fast. Vad kan det vara och framförallt vågar jag köra 2 mil till stället där jag servade maskinen? Det är en Kymco 250 (scooter).
Jag sa åt dom att även slänga på ett NYTT bakdäck. För säkerhets skull så kollade jag det också igår och såg då att däcket var tillverkat v.24 2001!! Det är väl F-N inte rimligt att jag ska betala nypris för ett däck som är 5 år gammalt!?!?

Tacksam för hjälp o tips!

moestberg skrev:
2256961 Lämnade in min maskin på service häromdagen. Jag har tyckt att jag hört nåt ljud på vissa varvtal efter servicen. Igår kollade jag o såg då att bromsoket bak sitter löst! Det glappar o skramlar och jag förstår inte vad det är som är fel, alla skruvar jag kunde se på oket kände jag på och de satt fast. Vad kan det vara och framförallt vågar jag köra 2 mil till stället där jag servade maskinen? Det är en Kymco 250 (scooter).
Jag sa åt dom att även slänga på ett NYTT bakdäck. För säkerhets skull så kollade jag det också igår och såg då att däcket var tillverkat v.24 2001!! Det är väl F-N inte rimligt att jag ska betala nypris för ett däck som är 5 år gammalt!?!?

Bromsoket är svårt att svara på utan bild, men däcket var ju lite väl gammalt... Det hade jag gått tillbaka med.

Lugn skrev:
2256966 Bromsoket är svårt att svara på utan bild, men däcket var ju lite väl gammalt... Det hade jag gått tillbaka med.

Tror inte det hjälper med en bild. Oket sitter alltså där det ska men det sitter löst, glappar liksom i sidled..

En bra anledning till att göra servicen själv. :tummenupp

Billigare är det också.

H3dlund skrev:
2256971 En bra anledning till att göra servicen själv. :tummenupp

Billigare är det också.

Ja definitivt. De gjorde ventiljustering på den också och det klarar INTE jag av..:)
Jag är inte tillräckligt händig för att serva den själv. Men jag tycker det är förjävligt att man inte ska kunna lämna in nånting o lita på att det blir ordentligt gjort.

moestberg skrev:
2256979 Ja definitivt. De gjorde ventiljustering på den också och det klarar INTE jag av..:)
Jag är inte tillräckligt händig för att serva den själv. Men jag tycker det är förjävligt att man inte ska kunna lämna in nånting o lita på att det blir ordentligt gjort.

Där håller jag med. Kvalitén på verkstäder verkar bli sämre och sämre hela tiden.

Angående bromsoket så ska det kunna röra sig i sidled om det är ett "flytande"ok. Om det bara är en kolv på ena sidan så måste oket kunna röra sig för att greppa lika mycket från båda sidor. Kolven pressar kolvsidans belägg mot skivan, sedan skjuts oket över till andra sidan tills motsatta sidans belägg ligger emot skivan. Kolla om det fortfarande glappar när du håller in bromsen. Det ska det inte göra.

Edit: Bild.
erbj_6_xl.jpg

Last edited:
Lugn skrev:
2257025 Där håller jag med. Kvalitén på verkstäder verkar bli sämre och sämre hela tiden.

Angående bromsoket så ska det kunna röra sig i sidled om det är ett "flytande"ok. Om det bara är en kolv på ena sidan så måste oket kunna röra sig för att greppa lika mycket från båda sidor. Kolven pressar kolvsidans belägg mot skivan, sedan skjuts oket över till andra sidan tills motsatta sidans belägg ligger emot skivan. Kolla om det fortfarande glappar när du håller in bromsen. Det ska det inte göra.

Edit: Bild.
erbj_6_xl.jpg

Ok, tack för tipset! Ska kolla det så fort jag får tillfälle!
Jag har för mig att oket dock ser lika ut på framskivan o där är det inte glapp, men ska prova att bromsa o se efter.

moestberg skrev:
2256961 Lämnade in min maskin på service häromdagen. Jag har tyckt att jag hört nåt ljud på vissa varvtal efter servicen. Igår kollade jag o såg då att bromsoket bak sitter löst! Det glappar o skramlar och jag förstår inte vad det är som är fel, alla skruvar jag kunde se på oket kände jag på och de satt fast. Vad kan det vara och framförallt vågar jag köra 2 mil till stället där jag servade maskinen? Det är en Kymco 250 (scooter).

vilken firma gjorde jobbet??

moestberg skrev:
2257093 Motobikers i Borlänge :tummenner

jag gör alltid allt själv, skulle aldrig våga lämna det till någon annan!!
jag gör det lika bra själv!!

tråkigt att höra !! att du inte fått bra service

Lugn skrev:
2257025Kolla om det fortfarande glappar när du håller in bromsen. Det ska det inte göra.
Gör det det så prova att pumpa med bromshandtaget några gånger och se om det blir bättre.

Det kan vara så att de har bytt bromsbeläggen. Då pressar man in kolven så att man ska ha mera utrymme att jobba på när man ska sätta dit det efter bytet. Kommer man då inte ihåg att pumpa ut kolven igen så glappar oket plus att man inte har någon bromsverkan förens att kolven är utpumpad igen.

Nu har jag testat att hålla in bromshandtaget och då glappar inte oket. Det hjälper däremot inte att pumpa med bromsen x antal gånger, det är ända lika glappt o skramligt när jag släpper bromsen.

Jag ska ta ett par bilder på både fram o bakbroms o visa er. Jag tror det är samma sorts bromsar fram och bak. Fram sitter oket helt fast, inget skrammel eller glapp...
Alltså, även om det nu skulle vara ett flytande ok, ska det skramla då???? Det vibrerar så det hörs vid gaspådrag/uppsläpp, kan väl inte vara meningen att det ska vara så? Det lät ju inget före servicen.

Hur lägger man in en bild då......? :va

moestberg skrev:
2257678 Nu har jag testat att hålla in bromshandtaget och då glappar inte oket. Det hjälper däremot inte att pumpa med bromsen x antal gånger, det är ända lika glappt o skramligt när jag släpper bromsen.

Jag ska ta ett par bilder på både fram o bakbroms o visa er. Jag tror det är samma sorts bromsar fram och bak. Fram sitter oket helt fast, inget skrammel eller glapp...
Alltså, även om det nu skulle vara ett flytande ok, ska det skramla då???? Det vibrerar så det hörs vid gaspådrag/uppsläpp, kan väl inte vara meningen att det ska vara så? Det lät ju inget före servicen.

Hur lägger man in en bild då......? :va

Pulserar det i bromshandtaget när du bromsar försiktigt (när du kör) med enbart bakbromsen?
Det skulle ju kunna vara så att skivan är skev, alternativt att oket inte är rätt monterat och att skivan då slår tillbaka kolven/kolvarna i oket.

Kolla även så att bakhjulet inte sitter snett (och därmed även skivan) och så att oket sitter i linje med skivan.

moestberg skrev:
Jag har tyckt att jag hört nåt ljud på vissa varvtal efter servicen. Igår kollade jag o såg då att bromsoket bak sitter löst! Det glappar o skramlar och jag förstår inte vad det är som är fel, alla skruvar jag kunde se på oket kände jag på och de satt fast.
Alltså, vad är det som sitter löst? Är det hela oket som glappar vid infästningen mot svingen eller är det någon/några delar av oket som sitter löst på det?

Annars låter symptomen som när en verkstad monterade fel bromsbelägg på min förra cykel. Det glappade och skramlade...

Det är hela oket som sitter löst. Grejen är att jag inte ens vet om de bytt belägg..!
Jag frågade vad som hade gjorts på servicen men det hade de ingen koll på...

moestberg skrev:
2259641 Det är hela oket som sitter löst. Grejen är att jag inte ens vet om de bytt belägg..!
Jag frågade vad som hade gjorts på servicen men det hade de ingen koll på...

Du är inte den första och defenitivt inte den sista som är missnöjd med den verkstaden, lämnade min förra hoj där på garantirep, det blev bara skit. Slarv och åter slarv är ett signum för den meken...

selin skrev:
2259863 Du är inte den första och defenitivt inte den sista som är missnöjd med den verkstaden, lämnade min förra hoj där på garantirep, det blev bara skit. Slarv och åter slarv är ett signum för den meken...

Låter ju bra... Jag tänker definitivt inte betala det pris jag fick på servicen. Däcket tänker jag inte betala ett öre för om de inte byter ut det mot ett nytt. Bromsoket vet jag ju inte vad som är fel. Jag kommer inte bli förvånad om de säger att "så ska det vara". Grejen är ju att det inte skramlade o lät före servicen...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg