Lösa ingångar på förgasaren

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Jag har mekat lite med förgasaren och märkt att ingången för vakum och bensin sitter löst. De är inte gängade. Räcker det verkligen att klämma dit dom eller bör jag limma eller något?
22.1.jpg
 
Är inget proffs på förgasare. Men kan då inte minnas från mina stunder med dessa. Att dom suttit löst. Är det en dellorto förgasare? Har bara pillat lite med dellorto, och då drar man en del i just vakum o bensin slangen, vid eftertanke tror jag nog att dom skall vara fasta
 
Är inget proffs på förgasare. Men kan då inte minnas från mina stunder med dessa. Att dom suttit löst. Är det en dellorto förgasare? Har bara pillat lite med dellorto, och då drar man en del i just vakum o bensin slangen, vid eftertanke tror jag nog att dom skall vara fasta

Ja det är dellorto. Känns ju lite sådär med risk för läckage när de sitter löst? Kladda på lite epoxy kanske är ett alternativ...
 
Det ser exakt ut som det brukar. Gummislangarna ska vara av samma diameter eller precis mindre än rörens diameter. Utbuckningen på rören ser till att de sitter fast samt tätar. Dessutom brukar man klämma dit en slangklämma. Kladda absolut inte på nån epoxy eller något medel alls. Gummi är ju liksom elastiskt och liksom fäster sig av sig självt...
 
Epoxi är ingen bra ide, alla slangar måste bytas så småningom. Dessutom fäster pox bra på metall men dåligt på plast eller gummi. Beroende på vilken typ av slang det är, kan det funka utan slangklämmor. Det finns olika typer av slangklämmor, en del bättre till smala slangar.
 
Det är inte slangarna som sitter lösa utan själva "metall-ingångarna" (inringade) som inte sitter fast ordentligt i förgasaren.
 
Det är inte slangarna som sitter lösa utan själva "metall-ingångarna" (inringade) som inte sitter fast ordentligt i förgasaren.
Jag missförstod helt :dummer
Ja, det var ju värre... sökt i arkivet? Tycker mig minnas nån gammal tråd med liknande problem.
 
Det är inte slangarna som sitter lösa utan själva "metall-ingångarna" (inringade) som inte sitter fast ordentligt i förgasaren.

Har samma funderingar som du. En äldre Yamahas bensinkran där metall bensin in och utgångar går att ta loss, förstår inte hur de monterats och hur de ska bli tätt. Skumt!
 
Har samma funderingar som du. En äldre Yamahas bensinkran där metall bensin in och utgångar går att ta loss, förstår inte hur de monterats och hur de ska bli tätt. Skumt!

Jag funderar på om det duger som de sitter eller om man bör kladda på lite metall-epoxy. Det går inte vad jag har sett att köra dessa ingångar som reservdelar heller. Då gör det kanske inte så mycket om jag aldrig mer får bort dem.
 
Efter lite mer googlande så hittade jag att de pressas dit vid tillverkningen, med värmd förgasare och kyld "ingång". Lossnar det så kan man ha på bensintålig epoxy, bara man är försiktig vart det hamnar såklart :)
 
Efter lite mer googlande så hittade jag att de pressas dit vid tillverkningen, med värmd förgasare och kyld "ingång". Lossnar det så kan man ha på bensintålig epoxy, bara man är försiktig vart det hamnar såklart :)

Tror det kommer funka fin fint, i värsta fall köper du ju bara en ny.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top