Löpare: Suunto, Polar eller Garmin?

Många verkar rekommendera Sporttracks framför Garmins egna program som följer med...
http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks/

:tummenupp

Jag är i startgroparna att köpa en forerunner jag med, grymt sugen!

Gruppköp! :yoparty

Vetifan, det är för att man som nybörjare inte ska ta i för hårt eller nåt.

Nja, det har att göra med att kroppen fungerar bäst i olika pulsintervaller.
Tex bränner man mer fett i nåt visst intervall. Har jag för mig.

Last edited:
Nja, det har att göra med att kroppen fungerar bäst i olika pulsintervaller. Tex bränner man mer fett i nåt visst intervall. Har jag för mig.
Ja, och att man mitokondriernas anta växer till som bara den vid vissa intervall osv. Men följde man de pulsintervall som Polar (och för all del även andra) rekomenderade så fick knappt kuta. Mycket lätt joggning på slät mark och promenad när det blev lite uppförsbacke. Annars pep pulsmätaren. Och hur kul är det? Fast i ärlighetens namn skall sägas att jag gick på "börvärden" för maxpulsen. Jag mätte upp min egen vid ett par tillfällen men litade inte på de värdena (låg ca 45 bpm över "börvärdet" i maxpuls, uppmätt med två olika polar).

PM:a mig i så fall, ni som har bestämt er så ser vi om jag inte kan pruta som fan där jag beställde min :)

Men gör det snabbt i så fall. Typ nu!

Edit: äh, min har redan skickats så ni får fixa gruppköpandet själva.

Last edited:
Jag köpte min 305 från USA, fick den igår. 2400 kr inkl tull och frakt. Har inte testat den mer än att jag har 1910 meter från dörren hemma till skrivbordet på jobbet och drygt 70 i puls när jag steker chorizo och kokar färsk pasta samtidigt! :)

610617.jpg

.

Se till at klockan du tjöper går att koppla upp mot datorn och på så sett få ut träningarna med grafer och dyl. Mycket intressant!

Jag köpte min 305 från USA, fick den igår. 2400 kr inkl tull och frakt. Har inte testat den mer än att jag har 1910 meter från dörren hemma till skrivbordet på jobbet och drygt 70 i puls när jag steker chorizo och kokar färsk pasta samtidigt! :)

610617.jpg

.

Coooolt!
Jag kan nog får den för ungefär samma pris här hemma tror jag. Tänkte beställa idag!

Coooolt!
Jag kan nog får den för ungefär samma pris här hemma tror jag. Tänkte beställa idag!

Den är väldigt användarvänlig! Sen kan du ladda hem programvaran SportsTracks som är mycket bättre än Garmins egna. SportsTracks kan samköras med Google Maps så att man får upp på sattelitbild hur man förflyttat sig. Jag ska köra en sväng med enduron ikväll och se hur det blir!

.

Den är väldigt användarvänlig! Sen kan du ladda hem programvaran SportsTracks som är mycket bättre än Garmins egna. SportsTracks kan samköras med Google Maps så att man får upp på sattelitbild hur man förflyttat sig. Jag ska köra en sväng med enduron ikväll och se hur det blir!

.

Glöm inte pulssensorn! Vi vill se grafer! :yoparty

Sådär, nu har jag också beställt!

Last edited:
Vad finns den däringa för bra pris?
Gärna i Sverige

Har sett den in action och det finns roliga och nyttiga funktioner :yoparty

Sen kan du ladda hem programvaran SportsTracks som är mycket bättre än Garmins egna.
Vilken version kör du? Törs man använda 4.0 beta (eller vilket nummer den nu hade...)?

shit va finesser...har en lastgammal polar som endast visar den aktuella pulsen...har inte använt den på länge, för jag tröttnade på att titta på den hela tiden...ingen snittpuls under träningspasset eller nåt...

nån av alla löpare här som ska springa lidingöloppet?

shit va finesser...har en lastgammal polar som endast visar den aktuella pulsen...har inte använt den på länge, för jag tröttnade på att titta på den hela tiden...ingen snittpuls under träningspasset eller nåt...

Nä. Jag vill bara ha fler roliga leksaker. Lidingöloppet är för löpare ;)

610617.jpg

.

:D Om inte detta motiverar kostnaden så vet jag inte vad som gör det:) :)

(ska springa lidingö :gnissla )

En liten tur på Yamahan i skogen, utan pulsband dock:

enduro_1189624242.jpg

:tummenupp

Har du kollat höjdkurvorna? Verkar den regga det som den ska?
Imorrn får du köra samma runda med pulsband.

Jag får inte min förrän på fredag kväll, så jag får sitta här och sukta så länge.

Jag köpte en Polar RS200sd (min andra Polar) som jag varit grymt nöjd med. Men nu när jag kollat på Garmins Forerunner är jag inte nöjd längre. Och det gör mig jävligt förbannad! :mad:

Jag antar att man inte ens behöver en Footpod eller liknande på Forerunnern? :mad: Det stod att det medföljde en 220v laddare. Måste klockan laddas? :lol

Nån som har kikat på iPOD + Nikes samarbete? Dom verkar ha nåt liknande system.

Appropå Polaren så har den blivit ruskigt exakt efter att jag kalibrerade den. Men jag tvivlar på att den är mer exakt än en GPS. Och det e skönt att slippa en Footpod som dessutom behöver batteri (om det nu e så).

Jag har funderat på Lidingloppet men jag tror jag avstår efter att ha sprungit S:t Eriksloppet i år. 3 mil terräng blir fööör mastigt. Eventuellt att man startar i 15 km varianten. Men det känns inte som riktiga Lidingöloppet. Nästa lopp jag e anmäld till e Hässelbyloppet.

Last edited:
Jag fick inte med 220v-kontakten (laddaren är samma, man byter bara "stiftdelen") men det gör ju inget eftersom man laddar den genom usb:n samtidigt som man sitter och kikar på siffrorna i datorn.

Det finns footpod och kadenssensor som tillbehör men jag vet inte riktigt vad man ska med footpoden till? Kaloriberäkning?

Jag ske testa höjdmätningen asap!

.

Det finns footpod och kadenssensor som tillbehör men jag vet inte riktigt vad man ska med footpoden till? Kaloriberäkning?
Njae det är nog för inomhusträning.
Kaloriberäkning behöver du ingen footpod till.

RoLLER skrev:
Det stod att det medföljde en 220v laddare. Måste klockan laddas?
Självklart, en gps-mottagare klarar sig inte jättelänge på ett batteri.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman