Löpare på Sporthoj.com ?

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
CBR 1000 RR -07
På lördag är det dags att springa Göteborgsvarvet :) Finns det några fler löpare här på sporthoj och som kanske rentav ska deltaga på lördag? Vore kul att läsa era uppsatta mål isf. Varvet är lagom uppvärmning inför Stockholm maraton som skall avverkas två veckor efter. Väl mött på halv och helmaran.

/long distance runner

Apropå maidentråden kanske du ska byta signaturen till
"Loneliness Of The Long Distance Runner"? :D

Verkar inte finnas så många som vill löpa...

Last edited:
pitte skrev:
Finns det några fler löpare här på sporthoj...

Näst efter att få en rotfyllning eller se färg som torkar måste löpning vara det värsta och tråkigaste som finns...

...Men ändå vill jag komma igång å springa så jag får lite flås...

HUR FAN kommer man igång? Någon som har ett bra tips på hur man kan lägga upp det så man inte drar rätt in i väggen på en gång och sedan eldar upp de där förbannade skorna..?!

korvgubbe skrev:
HUR FAN kommer man igång? Någon som har ett bra tips på hur man kan lägga upp det så man inte drar rätt in i väggen på en gång och sedan eldar upp de där förbannade skorna..?!

Spring små rundor till en början och öka efterhand. Helt enkelt. :)

Zee skrev:
Spring små rundor till en början och öka efterhand. Helt enkelt. :)

hur långa rundor? hur ofta? Vilket tempo? Jag får ju blodsmak i munnen efter att ha sprungit ut från tomten..

@korvgubbe: Gillar du inte löpning är det ingen idé att tvinga dig igenom det, du lär bara ogilla det mer sen! Finns väl andra former av träning som kan passa dig?

@pitte: Jag ska springa Varvet på lördag, siktar på 1.35 åtminstone.

korvgubbe skrev:
hur långa rundor? hur ofta? Vilket tempo? Jag får ju blodsmak i munnen efter att ha sprungit ut från tomten..

Precis. Spring ut till tomtens gräns o tbax. Nästa gång springer du endå bort till grannen osv. Och vips kan du löpa i 1 timme utan att det känns som man ska trilla ihop i en hög o dö. :)

Annars kan du ut o gå en lång runda i högt tempo ett par ggr för att komma igång med kondisen.

Marcus skrev:
@korvgubbe: Gillar du inte löpning är det ingen idé att tvinga dig igenom det, du lär bara ogilla det mer sen! Finns väl andra former av träning som kan passa dig?

Jag behöver få kondis.. Jag klättrar tå ggr i veckan, styrketränar, spelar innebandy en dag i veckan... men har noll kondis.. hrm.. Cykla i bushen kanske är något..

korvgubbe skrev:
måste löpning vara det värsta och tråkigaste som finns...

Börja med att skaffa rätt attityd..!! :tungan Alltså har man den inställningen att löpning är tråkigt...ja..då blir det såklart tråkigt o jobbigt.

Du ska tänka att det är skönt...du får frisk luft...springer du i "spåret" så är det oftast lite skog o det ger lite fridkänsla. Du kan passa på att rensa hjärnan samtidigt.

Bra skor o schyssta kläder. Ett väldigt soft tempo dom första vändorna. Så att du känner att du bygger upp springet i benen.

När du har sprungit några vändor så kommer du ha skapat ett beroende.

Lycka till!!

//Madsomspringerförattdetärvälgörandeförkropposjäl. :)

Edit: PS: Bästa resultat St Eriksloppet 2,1 mil på 1 timme o 56 min. :banana som i alla fall jag är nöjd med.

Last edited:
korvgubbe skrev:
Näst efter att få en rotfyllning eller se färg som torkar måste löpning vara det värsta och tråkigaste som finns...

Jag håller fan med om det där med tråkigt, fast bara när man är otränad.
Jag lyfter hellre skrot än lufsar omkring.
Fast sedan har jag lyckats åka Öppet Spår (9 mil) så då blev jag tvungen att få igång flåset.
Min rekommendation är att börja träna upp styrka i benen genom motionscykel och lätt styrketräning INNAN du sticker ut och kutar.
Jag upptäckte att tack vare stryketräningen blev jag inte "förstörd" i benen utan det gick förhållande vis lätt att springa, förutom flåset då.
Efter mycket nötande, jag har skitsvårt att få bra kondition, gick det bra att ligga ute lufsa en timme eller mer.

Last edited:
Löpning är bara trist när man har dålig kondition. Om man bestämmer sig för att kuta 2-3 ggr i veckan så har man helt ok kondis efter 3-4 veckor. Då är det dessutom SkÖNT att springa. Man stänger av resten av kroppen och låter den sköta springandet medan huvudet tänker på annat.

korvgubbe skrev:

Kan verka märkligt men jag har faktiskt inte så många tips eftersom att jag gick den hårda vägen. Tyckte inte att det var speciellt kul i början och tog ut mig alldeles för hårt många gånger. Jag kunde nog lika väl ha lagt av direkt. Lyckades ändå på något sätt hålla mig kvar i spring-träsket. Har lite grundkondis sedan fotbollskarriären :) och ett tidigare löpningsryck. Började med 2,5 och 5 km-rundor men tittade för mycket på klockan. Så mitt tips är att skita i både tid och sträcka de allra första gångerna och spring det som passar dig. Något är bättre än inget :) Håll dig till mjuka underlag och köp riktiga skor som är anpassade för DINA fötter, ta hjälp. Lurigt hitta riktigt kunnig personal bara. Läs löpartidningar/böcker och anmäl dig till ett kort lopp några månader fram. Det får dig att inte ge upp.

Fakkverk skrev:
Apropå maidentråden kanske du ska byta signaturen till
"Loneliness Of The Long Distance Runner"? :D

Verkar inte finnas så många som vill löpa...

Jag måste ha missat något :) Har de en låt som heter så? Fan, jag lyssnade på maiden förr i tiden så jag borde veta.

Marcus skrev:

@pitte: Jag ska springa Varvet på lördag, siktar på 1.35 åtminstone.

Då har vi ungerfär samma tidsmål. Kan inte du springa i sporthoj.com-tröja med luva uppfälld så att jag känner igen dig.

Skall springa för andra året. Startade i sista startled förra året så det var kö hela vägen in i mål. 1.40 sprang jag på då.
Vill gärna komma under 1.30 men jag har inte tränat speciellt mycket så det kan bli tufft. Ja ja, gött att starta innan eliten går i mål i alla fall... :D

korvgubbe skrev:

Du skall springa så sakta du bara kan utan att ramla omkull. :tungan Typ 1-2 km några gånger i veckan. Om du känner dig helt död efter ett pass så är det svårare att dra på sig skorna nästa dag. Det är bättre om du känner "Hey, detta var ju inte så jobbigt ändå..." så har du kommit en bra bit på vägen. Och kom ihåg att det är mängdträningen som är viktig. Det är bättre att springa 1,5 km 3 ggr i veckan än 5 km en gång...
Man vill ju vara bra men det är man kanske inte alltid i början. Ta det lugnt till att börja med är mitt tips. :)

pitte skrev:
Då har vi ungerfär samma tidsmål. Kan inte du springa i sporthoj.com-tröja med luva uppfälld så att jag känner igen dig.

Äger ingen sporthojströja. Springer dock i IFK Göteborg-matchtröja, så håll utkik ändå.

pitte skrev:
Jag måste ha missat något :) Har de en låt som heter så? Fan, jag lyssnade på maiden förr i tiden så jag borde veta.

Japp, på "Somewhere In Time" om jag inte minns fel. Bra låt, hem och lyssna!

/ Johan

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...