Lönefråga, moral och ansvar....

Vilken utbildning gick du? Jag är grymt sugen på att utbilda mig till byggnadsingenjör då jag redan är i byggsvängen men känner att kroppen inte kommer orka med i 30 år till :(
Om det är sån ingångslön för en nyutbildad med praktik så känns det ju ok, jag vill inte utbilda mig i 2-3 år och gå in på en lön på under 30k direkt :(

Går Byggproduktion och projektledning. vet även att de är i den delen man har bäst betalt, annars kan konstruktionen vara välbetald också dock så är det tråkigt och sitta inne hela dagarna vid datorn och dimensionera byggnadsinstallationer mm...

Vet att projektledare/arbetschef få ungefär 30k per bygge de håller i, och är man duktig så kan man hålla några byggen samtidigt vilket ger bra klirr i kassan, och du har väl bättre bakgrund än mig om du jobbat inom branschen innan och sedan vidareutbildar dig :tummenupp

Ja, det skulle vara någon form av liknande studier jag skulle sikta på i så fall då jag vägrar sitta på kontor och fjanta runt.
Nu måste jag bara inse att jag behöver läsa upp matte, kemi och fysik innan jag går vidare. Och ett högskoleprov på det :(

Vart kan man köpa motivationstabletter?

Ja, det skulle vara någon form av liknande studier jag skulle sikta på i så fall då jag vägrar sitta på kontor och fjanta runt.
Nu måste jag bara inse att jag behöver läsa upp matte, kemi och fysik innan jag går vidare. Och ett högskoleprov på det :(

Vart kan man köpa motivationstabletter?

Genom att tänka på att man får ett roligt, välbetalt och utvecklande jobb, samtidigt som man investerar i en bra utbildning.
Matten som många oroar sig för är nog de enklaste på hela ingenjörsutbildningen enligt mig, är bara och lära sig alla regler som gäller, sedan i alla andra ämnen ska man kunna reglerna + vilken formel som gäller, därav är matten enklare eftersom man bara behöver kunna reglerna :), men lägger man 8 timmar om dagen på studierna så klarar man det galant.
Om du saknar ingenjörsbehörighet så kan jag rekommendera teknisk bastermin eller år, då kan du även prova på om studierna funkar för dig eller om du inte pallar o plugga....
Men jag tror att du inte kommer att ångra dig, hellre att man har provat och tröttnat än att alltid ångra sig att man aldrig provade....

Är byggnadsprojektledning det handlar om ....

byggnadsledare.

Vad är det eg. för tjänst? Titlar i byggbranschen är ju rena djungeln. Vad kommer du göra mao.? Kommer du fungera som arb.led, platschef, projektledare eller något annat? Samt, vilka andra typer av förmåner får du? Tjänstebil, hög reseersättning? 7v semester?

Ska du gå som arb.led så är det en riktigt bra lön, projektledare så är den rätt kass om du inte har en hel kappsäck med förmåner att nyttja.

Vilken utbildning gick du? Jag är grymt sugen på att utbilda mig till byggnadsingenjör då jag redan är i byggsvängen men känner att kroppen inte kommer orka med i 30 år till :(
Om det är sån ingångslön för en nyutbildad med praktik så känns det ju ok, jag vill inte utbilda mig i 2-3 år och gå in på en lön på under 30k direkt :(

Byggnadsingenjör idag ger i bästa fall ett jobb på posten.. Sjukt dåligt med jobb inom det nu enligt brevbärande bekant.

Byggnadsingenjör idag ger i bästa fall ett jobb på posten.. Sjukt dåligt med jobb inom det nu enligt brevbärande bekant.

Ne, raka motsatsen! Branschen bara skriker efter folk. De 5 största bolagen i Sverige har i snitt anställt 1,3 pers/dag & firma sen nyår. Det är värre än under förra högkonjukturen. De största firmorna är så desperata på folk att det t.o.m annonserar i dagspress om praktikanter.
Har han utbildning och inte får jobb så är det något allvarligt fel på CV't om du frågar mig. Skulle han dock ha erfarenhet av tidigare platschefsjobb med bra referenser så är han mer än välkommen att kontakta mig :tummenupp

Last edited:
Vad är det eg. för tjänst? Titlar i byggbranschen är ju rena djungeln. Vad kommer du göra mao.? Kommer du fungera som arb.led, platschef, projektledare eller något annat? Samt, vilka andra typer av förmåner får du? Tjänstebil, hög reseersättning? 7v semester?

Ska du gå som arb.led så är det en riktigt bra lön, projektledare så är den rätt kass om du inte har en hel kappsäck med förmåner att nyttja.

Biträdande platschef, blir uppföljning av projekt samt kontakt med leverantörer samt kvalitetskontroll, ja du vet de där runt om :)

5v. semester, tjänstebil eller 18kr/mil, och vanlig lön för övertid.. Så är det en helt normal lön för nån som är ny.

ok, vilka krav/förväntningar kan man då förvänta sig på den som är ny ? speciellt om man går som biträdande...

Btw, heter du Olbrich i efternamn ?

Last edited:
ok, vilka krav/förväntningar kan man då förvänta sig på den som är ny ? speciellt om man går som biträdande...

Det ska du fråga chefen om :tummenupp Men skulle du börja hos oss så får du väl ett bygge på're att snappa upp allt innan du får stå på egna ben.

Btw, heter du Olbrich i efternamn ?

Nope, dock har han som heter så på FB snott min bild :mad:

Last edited:
Det ska du fråga chefen om :tummenupp Men skulle du börja hos oss så får du väl ett bygge på're att snappa upp allt innan du får stå på egna ben.

Nope, dock har han som heter så på FB snott min bild :mad:

Då har han snott jävligt många bilder av dig :D

Tackar för ett utförligt svar hursomhelst, känner mig helt självsäker nu om man vet att det är där lönen ligger:)

Last edited:
Projektledningsjobb oavsett (privat) sektor ligger mellan 35 000 och 45 000 kr. Du ska absolut inte ha under 30k i ingångslön, det är du minst värd som tar på dig det ansvaret.

Hej bullen.... om jag inte vill skryta rakt ut, kan jag skriva det som en korkad fråga istället? :glömdet

Är 33-34kkr verkligen nåt att skryta om? Fast man kanske inte ska bli förvånad för häromdagen läste jag att svensken tycker man är rik när man äger en miljon. :va Ungefär som att man kan sluta jobba och leva jetsetliv med en miljon på banken?

Enda chansen att få en miljon var dessutom enligt "svensken" att vinna pengarna om man inte hade någon miljonärssläkting att ärva. Att jobba sig rik fanns inte på kartan så här faller väl pusselbitarna på plats lite när 33kkr räknas som en hög månadslön.

Känns som att svenskens ambitioner är ganska lågt ställda och jag gissar att det är alla åren med sossarna vid rodret som tagit från svensken både tro och hopp.

Nej, jag vill inte skryta så jag måste väl även berätta att jag inte har en sån lön, men jag har både tro och hopp kvar.

Är 33-34kkr verkligen nåt att skryta om? Fast man kanske inte ska bli förvånad för häromdagen läste jag att svensken tycker man är rik när man äger en miljon. :va Ungefär som att man kan sluta jobba och leva jetsetliv med en miljon på banken?

Enda chansen att få en miljon var dessutom enligt "svensken" att vinna pengarna om man inte hade någon miljonärssläkting att ärva. Att jobba sig rik fanns inte på kartan så här faller väl pusselbitarna på plats lite när 33kkr räknas som en hög månadslön.

Känns som att svenskens ambitioner är ganska lågt ställda och jag gissar att det är alla åren med sossarna vid rodret som tagit från svensken både tro och hopp.

Nej, jag vill inte skryta så jag måste väl även berätta att jag inte har en sån lön, men jag har både tro och hopp kvar.

Snittlönen i Sverige är väl precis under 20k så för många är det nog en hög lön.

Hahahahahaha - vilket tungt problem...

Ta lönen och skaffa en livscoach eller terapeut för den extra pengen. Du kan behöva bygga upp självförtroendet lite...

Hade jag intervjuat någon med den inställningen ("kommer det ställas höga krav på mig", "måste jag prestera lika mycket som alla andra", och "jag tror inte jag är värd så mycket pengar"), så hade du hamnat i ovala arkivet och endast tagits upp som rövarhistoria på nästa firmafest.

Lycka till.

.

Såg någon liknande artikel och en tjej svarade att hade hon en mille skulle hon leva på räntan och ha det bra. :tummenupp

Visst en koja i Norrland och inga utgifter så går det nog bra :banana

Nja, grejen är att man får ju inte hög lön bara för att, utan de väntar sig en viss prestation utifrån lönen som nämnt ovan, och om man blir fullbetald direkt så känns det som man måste prestera som en som jobbat i branschen under flera år med samma lön vilket jag tror kan vara svårt...

Å andra sidan kanske det är ett sätt att håller en kvar genom att ge full lön direkt då de råder brist på arbetsmarknaden på kvalificerade byggnadsledare.

Ja men snälla igen, ta budet gör ditt bästa o det kommer säkert gå bra.

Den som anställer vet ju att du är ny.

Det där med prestationsnivå du pratar om beror nog bara på din oerfarenhet som nybakad?
Prestationsnivån bestäms av tjänsten du söker, inte lönen.
Mao kommer du ändå få prestera lika mycket fast till en mindre lön.

Plus att du antagligen tvingas byta jobb ganska snart om du skall ha en marknadsmässig lön.

Ne, raka motsatsen! Branschen bara skriker efter folk. De 5 största bolagen i Sverige har i snitt anställt 1,3 pers/dag & firma sen nyår. Det är värre än under förra högkonjukturen. De största firmorna är så desperata på folk att det t.o.m annonserar i dagspress om praktikanter.
Har han utbildning och inte får jobb så är det något allvarligt fel på CV't om du frågar mig. Skulle han dock ha erfarenhet av tidigare platschefsjobb med bra referenser så är han mer än välkommen att kontakta mig :tummenupp

Jag backar.. :)

Tyvärr, så kanske det tom är så illa att min "källa" har det lite svårare pga namn+hudfärg? Är det nån bransch där det spelar roll så är det väl just bygg som är värst?

Eller så är han är en sopa. Jag har inga referenser på honom. Men som person känns han som en jäkligt seriös och smart kille så det känns trist oavsett.

Är 33-34kkr verkligen nåt att skryta om?

Hur är det där egentligen?

Jag tycker nog att ca 35 i storstad och 30+ "i landet" är bra. Inte fenomenalt, men bra.

Sen spelar ålder och erfarenhet nog större roll än vad många i tråden vill kännas vid. Att snittlönen för en X är 35´ betyder inte att det är en rimlig ingångslön. För vissa ekonomer är ingångslönen runt 23´, och 10 år senare 40´+.

Men vad är BRA?

Ska man tjäna 50´, 60´ 100´ för att det ska vara "riktigt bra"!?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT