Lön?

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Övernattstraktamente vad ska det vara på för att vara värt att bo borta, då 20-50mil från bostaden?

Vad är en skälig lön för en 22åring att ta ut som el-tekniker/elektriker? Då jag inte har firmabil och har egen.

Ge mig lite info vad ni tycker!?

tjohej.jpg

J.Andersson skrev:
2481017
Vad är en skälig lön för en 22åring att ta ut som el-tekniker/elektriker? Då jag inte har firmabil och har egen.

tjohej.jpg

Beror helt på vad du arbetar med och om du är bra på det du gör.

22, då misstänker jag att du inte är "fullbetald"?

Mja, jag va 19 bast, bodde på Irland, hade ingen utbildning, men fan så duktig på det jag sysslade med. Hade väl ut det dubbla efter skatt skulle jag gissa på.

Har man kompetensen kan man kräva

Hoppas du inte blivit inlurad i facket.

Går du ur det så har du genast många sköna tusenlappar extra. :tummenupp

vbg_snake skrev:
2481083 Mja, jag va 19 bast, bodde på Irland, hade ingen utbildning, men fan så duktig på det jag sysslade med. Hade väl ut det dubbla efter skatt skulle jag gissa på.

vad gjorde du då? pimp?

J.Andersson skrev:
2481017 Övernattstraktamente vad ska det vara på för att vara värt att bo borta, då 20-50mil från bostaden?

tjohej.jpg

Det är väl nästan skönt att bara bo borta ett tag, förutsatt att det är på hotell med hotellfrukost. Sen att det blir ett par kronor extra är väl inte helt fel.
Traktamentet ska väl täcka utgifter för mat och bensin i ditt fall, kanske nånting mera?

Strongliquid skrev:
2481599 Det är väl nästan skönt att bara bo borta ett tag, förutsatt att det är på hotell med hotellfrukost. Sen att det blir ett par kronor extra är väl inte helt fel.
Traktamentet ska väl täcka utgifter för mat och bensin i ditt fall, kanske nånting mera?

Det råder väl lite brist på elektriker så lönen kan nog variera efter hur stort behov arbetsgivaren har, dock spelar kompetensen stor betydelse, kan nog tänka mig att den kan variera från 19-25kkr men jag är inte insatt..

Traktamenten är sedan rätt många år ett tråkigt kapitel och om du bor på hotel så dras det av för minst frukost(70+70kr) dvs 70kr skattefritt och 70 skattat, på samma sätt dras lunch och middag, om du som det kallas åtnjuter alla måltider samt har boendet fritt får man ingen ersättning kvar överhuvudtaget, att få traktamente är inget att eftersträva då det innebär att man inte har glädje av de kostnader man ändå har för sitt vanliga boende och inte heller kan göra det man brukar på "fritiden". Jag har jobbat med traktamenten under många år och rekomenderar då ingen att göra det då det inte lönar sig ekonomiskt eller personligt:mad: Numera har jag bara traktamente ett fåtal dagar i månaden men det blir aldrig något över och det är inte kul att bo på hotel samt att man ledsnar på hotelfrukostar rätt snabbt.

Det är staten som reglerat hur företag skall dra av ersättning men naturligtvis förekommer undantag och rena skattebrott från företagens sida för att de anställda skall acceptera att ligga ute på traktamente då det är så kass ersättning för olägenheten

Last edited:
Största fördelen med tjänsteresor är att man slipper handla hem mat under tiden man är borta. :tummenupp

Har aldrig fått traktamente, utan jobbet står istället för allt. Visst, man kanske missar nån krona, men det är rätt gött att själv bestämma när man är värd en snuskigt dyr stek och några öl...

Att man sen har frequent flyer miles för en resa för två till Hawaii nästa år är ju bara att se som en bonus... :yoparty
(otroligt egentligen att inte sossarna fått för sig att dessa ska förmånsbeskattas...?)

Lugn skrev:
2483351

Att man sen har frequent flyer miles för en resa för två till Hawaii nästa år är ju bara att se som en bonus... :yoparty
(otroligt egentligen att inte sossarna fått för sig att dessa ska förmånsbeskattas...?)

Frequent flyer (resor/hotellnätter) är skattepliktigt!

Lugn skrev:
2483351

De är skattepliktiga men man ser mellan fingrarna på skatteverket då tom deras egna anställda får bonuspoäng enda haken är att de inte får välja hotell/flygbolag efter annat än pris för att undvika att man gynnar sig själv.

vbg_snake skrev:
2481083 Mja, jag va 19 bast, bodde på Irland, hade ingen utbildning, men fan så duktig på det jag sysslade med. Hade väl ut det dubbla efter skatt skulle jag gissa på.

Shit, får jag ta på dig eller? Du är ju cool som få :yoparty

Ohls skrev:
2490142 Shit, får jag ta på dig eller? Du är ju cool som få :yoparty

Nej men du kanske borde gå en svenskakurs och lära dig läsa inläggen man skriver.

Man kan kräva den lön man vill ha så länge man har kompetensen. Annars får man nog ställa sig i ledet.

vbg_snake skrev:
2490379
Man kan kräva den lön man vill ha så länge man har kompetensen. Annars får man nog ställa sig i ledet.

1) Hur kan du "ha kompetensen" om du är 19 år? Jag tvivlar på att det finns arbetsgivare som anställer för att du säger att du "har kompetensen"? Var du dokumenterad färdigutbildad elektriker vid 19 år eller vilken kompetens hade du utöver killen efter dig i kön?

2) Menar du alltså att du netto fick ut 54.000 kr som elektriker? Grundlön eller med kvällar och helger? Om det senare, vad var din grundlön isf?

/Nyfiken :)

vbg_snake skrev:
2490379 Nej men du kanske borde gå en svenskakurs och lära dig läsa inläggen man skriver.

Kunde du inte komma på nått bättre än att klaga på min svenska? Som det förövrigt inte är nått fel på.

Får man fråga varför du nu inte jobbar med ditt välbetalda jobb som du får ut 54 000 i månaden längre? Och vad jobbade du med? har svårt att tänka mig att du skulle få ut så mycket vid 19 år om du inte jobbade natt på ett kärnkraftverk som reaktor inspektor.

Lugn skrev:
2483351 Har aldrig fått traktamente, utan jobbet står istället för allt. Visst, man kanske missar nån krona, men det är rätt gött att själv bestämma när man är värd en snuskigt dyr stek och några öl...

Första stycket: Om du reser mycket utomlands så är traktamente att föredra om du inte äter Kobe-biff varje kväll. Det är ganska varierande men sök på skatteverket så får du exakta siffror för varje land.

Andra stycket: Det är av samma anledning det är ganska förmånligt att ha ett American Express (helst Hilton) kort utfärdat i ens eget namn. Då får du hotellet betalt när du är på Hawaii och det brukar vara helt ok att bo på Hiltons hotell.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025