"Löjlig fråga" R1

Ni som säger att era R1: or går upp på gas på tvåan har antingen trimmat, har mer effekt än genomsnittet eller överdriver!
Har kört R1 -00 en del. På tvåan måste man använda avslag/påslag för att få upp den, att få framhjulet att lätta 2cm på gas är inte att få upp den. Gupp osv räknas inte!
 
R1 wannabe skrev:
Är bara 39 än, och visst :tungan Jag måste få leva lite.
Johan Rehn!!!!!! Se vad taskiga en del är mot mej, får ta igen det på jobbet mot några försvarslösa elever :fatta!

hehehe, ta det lungt i början med hojen iaf, du borde ju ha förstånd som saknas av många 20åringar:-)

Det dröjer iofs ett tag innan du kan åka, alla väntar vi på våren.
 
Swedie skrev:
Jag har fått upp min nuvarande R1a på 6an genom att stå upp, och jucka upp den en gång... detta när jag körde runt 130mph .. hmm.. 220km/h?. Jag slet ju upp min känguru CBR900RR på 6an oxå så.. :D

wheela e kuuuul

Jag får upp min hoj på bakan på de flesta växlar när jag kör låga utväxlingar, utan att jag vill det.... :yoparty Fast har man cirka 35 kilo på framhjulet så... :rolleyes:
 
-PLM- skrev:
Ni som säger att era R1: or går upp på gas på tvåan har antingen trimmat, har mer effekt än genomsnittet eller överdriver!
Har kört R1 -00 en del. På tvåan måste man använda avslag/påslag för att få upp den, att få framhjulet att lätta 2cm på gas är inte att få upp den. Gupp osv räknas inte!
Vad räknas som att få upp den egentligen? Min lyfter MINST en tre-fyra dm på tvåan utan koppling, utan ryck och utan gasavdrag (annat än vid växlingen då)
 
R1 wannabe skrev:
Är bara 39 än, och visst :tungan Jag måste få leva lite.
Johan Rehn!!!!!! Se vad taskiga en del är mot mej, får ta igen det på jobbet mot några försvarslösa elever :fatta!

Visst, det är bara att spöa på oss.

Och åka ifrån oss också tydligen....har ju bara 145 kusar i min. Men den går nog upp på en så där sju-åtta växlar.
 
Last edited:
OlleR6 skrev:
Vad räknas som att få upp den egentligen? Min lyfter MINST en tre-fyra dm på tvåan utan koppling, utan ryck och utan gasavdrag (annat än vid växlingen då)

testa att lägga i tvåan i typ 10 km/h och dra fullt, då kommer den inte att resa sig :mattias
 
Perra skrev:
testa att lägga i tvåan i typ 10 km/h och dra fullt, då kommer den inte att resa sig :mattias
Tack för tipset, ska prova det i sommar! Eller tänkte du att jag ska dra ut den nu? De e ju iofs snö på isen, så det är ju inte så halkigt!!1 :tummenupp :3freak
 
johanrehn80 skrev:
Visst, det är bara att spöa på oss.

Och åka ifrån oss också tydligen....har ju bara 145 kusar i min. Men den går nog upp på en så där sju-åtta växlar.
Du får väl övertala Malm att Turbokonvertera din :lol
Annars är risken stor att det enda ni ser av mej i sommar är :arsele
 
R1 wannabe skrev:
Du får väl övertala Malm att Turbokonvertera din :lol
Annars är risken stor att det enda ni ser av mej i sommar är :arsele


Skulle inte låta nån elektriker peta på min motor.

Men hittills på 750 Manga´n har man ju:
:skrämd
 
Jag tänkte bara komma med ett litet ointressant inlägg om bakhjulsbenägenheten på R1:an. Det är nämligen skillnad på vilken årsmodell man har, 98-99 hade en annan tändkurva som gjorde att man fick mycket mer "punch" omkring 7000 varv där vridkurvan sticker iväg, på -00:an så dämpade man den här knuffen för att göra hojen lite snällare...(läs tråkigare...)
Min -99 som jag hade gick ganska lätt upp på bakhjulet på tvåan, specielllt med lite soppa i tanken. Med slipon och dynojet så blev det en markant ökning av vridet från 6000 varv och då lyfte den lätt på tvåan även med full tank. På trean däremot så fick man jobba lite mer, jag var tvungen att ligga exakt rätt på varvet (ca 160 knutar på trean) Med av och påslag plus en omfördelning av vikten (läs ryck i styret) så kom den snällt upp...
När jag provade -00:an så var den markant tröttare i "knuffområdet" på varvskalan vilket gjorde den mycket svårare att få upp på högre växlar än ettan. Skall man köpa beggad R1 så skall man köpa en -99. -98:an var rassligare i lådan och -00-02 var tristare i motorn...
 
OlleR6 skrev:
Tack för tipset, ska prova det i sommar! Eller tänkte du att jag ska dra ut den nu? De e ju iofs snö på isen, så det är ju inte så halkigt!!1 :tummenupp :3freak
Du får gärna testa nu med men då kommer den inte att resa sig på 1:an heller :D Men när jag menar att en hoj går upp på balhjulet utan att man hjälper till själv... så ska man sitta normalt och bara drar fullt ifrån låga varv på den växeln man vill testa...
 
Perra skrev:
Du får gärna testa nu med men då kommer den inte att resa sig på 1:an heller :D Men när jag menar att en hoj går upp på balhjulet utan att man hjälper till själv... så ska man sitta normalt och bara drar fullt ifrån låga varv på den växeln man vill testa...
Ok ok, man e ju inte så smart :kocko :D
Ska ta å testa i sommar, men vad spelar det för roll egentligen, man tar ju ändå upp den på ettan å fortsätter därifrån ifall man tänkt åka långt :] Iofs var ju frågeställningen så.. :)

Med att sitta normalt menar man 90 grader från tanken då? Eller ligga över tanken i race-stuk? Jag räknar racestuk jag :/
 
Swedie skrev:
inte på absolut ren gas, som det är frågan om. En R1 lyfter på ren gas på 1an, ingen mer växel.

Jag har drevat min 02 R1 -1 +7 och den lyfter på ren gas upp till 3an. efter dit behöver jag endast luta lite bakåt medan jag gasar så lyfter den.


Äh Svidi... du har fått ett måndags ex! :rofl min reser på tvåan, med lite lätt markering med gasen fluger den upp.




...men då har Jag å andra sidan ett arsel av rang spm bänder ner på andra sidan..
 
Niklasinorr skrev:
Jag tänkte bara komma med ett litet ointressant inlägg om bakhjulsbenägenheten på R1:an. Det är nämligen skillnad på vilken årsmodell man har, 98-99 hade en annan tändkurva som gjorde att man fick mycket mer "punch" omkring 7000 varv där vridkurvan sticker iväg, på -00:an så dämpade man den här knuffen för att göra hojen lite snällare...(läs tråkigare...)
Min -99 som jag hade gick ganska lätt upp på bakhjulet på tvåan, specielllt med lite soppa i tanken. Med slipon och dynojet så blev det en markant ökning av vridet från 6000 varv och då lyfte den lätt på tvåan även med full tank. På trean däremot så fick man jobba lite mer, jag var tvungen att ligga exakt rätt på varvet (ca 160 knutar på trean) Med av och påslag plus en omfördelning av vikten (läs ryck i styret) så kom den snällt upp...
När jag provade -00:an så var den markant tröttare i "knuffområdet" på varvskalan vilket gjorde den mycket svårare att få upp på högre växlar än ettan. Skall man köpa beggad R1 så skall man köpa en -99. -98:an var rassligare i lådan och -00-02 var tristare i motorn...


har inte 98 och 99 samma låda? du kan få prova min, den hoppar upp på tvåan, även på trean med lite lekamensarbete.

men det är sant som du säger med soppan. det är en jävuls skillnad mellan full och nästan tom.
 
OlleR6 skrev:
Ok ok, man e ju inte så smart :kocko :D
Ska ta å testa i sommar, men vad spelar det för roll egentligen, man tar ju ändå upp den på ettan å fortsätter därifrån ifall man tänkt åka långt :] Iofs var ju frågeställningen så.. :)

Med att sitta normalt menar man 90 grader från tanken då? Eller ligga över tanken i race-stuk? Jag räknar racestuk jag :/

Ja ska man köra långt så får man göra precis hur man vill... själv föredrar jag att koppla upp den på 2an... Men när vi snackar om hojen reser sig med bara gas så blir det alltid en sån disskution om att vissas hojar reser sig på 5an mm... men för mig så ska det vara full gas från låga varv utan avslag på gasen, plan väg och man ska sitta lättframåtlutad eller i racestuk...
 
Angående min egen hoj som är dynojettad samt har yoshi slipon (poooserrr): Kör själv inte bakhjul pga rädsla för att misslyckas/brist på talang, gillar dock att ge järnet... På ettan klättrat den upp på slangen om man vill, men med tvåan (och trean) måste man hjälpa till. Av och på tekniken fungerar, jag är dock feg och tycker att man ska ha två hjul i backen för att åka säkert.. Kan ha att göra med min halvförsäkring också.

Man får dock se upp med hur man behandlar gasen, det är lätt att dra loss bakhjulet när man minst vill att det ska hända. (Fuktig väderlek, ojämnheter etc).

Något bakhjulsgående monster tycker jag inte att den är. Men när man tror att man vant sig vid hojen och börjar köra lite hårdare så kan det hända en del saker som man inte varit med om förrut om man inte är van vid det relativt snabba chassit i kombination med den hyfsade effekten.

Klassikern är gaspådrag ut från bensinmacken på tvåan. Beundrare följer en med blicken. Sväng ut, komprimerad fjädring, fullt ös och vipps wheelar skiten iväg åt h-e. (Självklart har jag aldrig gjort detta nybörjarmisstag själv..)

Ett annat exempel jag kan nämna är att jag lyckats få upp den på slangen med någon hyfsat hög växel (tror det var 6:an) i runt 180-190 efter hårdacc i uppförsbacke och hjulspinn över en ojämnhet. Kände mig hur cool som helst. Gör det fortfarande. Sen att det finns folk som faktiskt kan hantera den på slangen i de farterna är en annan sak..

Som sagt, det är när du börjar gasa som den kan sparka bakut. Annars är den hur snäll som helst! (Glöm inte styrdämparen, den är ett måste och räddar liv!)
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top