Löda vajernipplar

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har för första gången i mitt liv bromsat av en vajernippel till frambromsen. Det är så att säga en ögonöppnande upplevelse på en rejshoj som inte kan rekommenderas för folk med anlag för klena nerver.

Nu är det dags att löda ihop en ny vajer och fastnade för denna beskrivning av Venhill som borde veta vad de gör

Så nu skall det handlas gryta för lödtenn för att lite snyggt doppa nipplarna. Min kamrat verktygsmakaren är redan satt på att tillverka ett "bird caging tool" som i filmen.

Men då uppkommer frågan vilken komposition skall man ha på lödtennet? Är det 100%tenn eller bly eller någon form av mix av miljövänligt skit som är bäst?

Och gamla tiders lödsyra/flussmedel osv. Vad av det är grejen fortfarande?
 
Vanligt 60/40 tenn/bly brukar rekommenderas. En legering har ju lägre smältpunkt, Mindre risk för påverkan på wirematerialet. Problemet i dag är att få tag på lödtråd utan harts, dvs ej för elektronik. Men när jag läser ditt inlägg noga fattar jag bättre. Du får googla på karosseritenn. Om flussmedel vet jag väldigt lite, brukar köra med att doppa ner wire med nippel en stund i lödsyra. Men jag är inget proffs, men har lagat wire då och då i femtio år, och hittills har det hållit. Tror att det precis som vid elkabellödning är så att tennet inte får krypa in i wiren så att wiren blir stel. Att wireändan ruggas upp är ju nästan alltid bra men funkar inte på nipplar till rundtrottelförgasare (för små).
Överflödigt tenn på utsidan är ju lätt att fila bort. En vanlig orsak till wirebrott på broms- och kopplingshandtag är att nippeln går trögt i handtaget. T.ex engelskt handtag 3/8" i hålet och tysk 10mm nippel.
 
Last edited:
najs!!
själv så "fläjner" jag ut wire ändan med tång innan lödning- men banka till den så som videon visar är ju ännu bättre.
detta ska kommas ihåg!!

//jj
 
Snål som jag är..
Har sen moppetiden lött ett antal wirar.

Se till att wiren är fri från olja/smörjmedel, avfettad asså.
Använd lagom aggresivt flussmedel (finns sånt ens att köpa idag?)

Splittra wiren i änden om det går, vik ut den "svampliknande", så ökar hållfastheten dramatiskt!

Aldrig haft några probs med hemgjorda wirar, de är dessutom alltid av rätt längd..

(Innehade tidigare en stor uppsättning med div wireändar, wirar och höljen men någon annan ansåg sig ha första tjing på detta en mörk natt...:huvet)
 
Intressant och bra klipp i ämnet.
Silverlödning rekommenderas.
Nej, det är inte det Delbollox gör.

 
Visserligen "bara" en gaswire som gick av på årsracet. Klippte av wireändan ock hylsan 3 tum. Tvättade wiren med bromsrengöring. Tog bort nippeln över gasolspisen och rensade bort gammalt lödtenn. Hittade en vänlig man som hade lite urgammalt 60/40 med fluss. Eftersom jag sett Venhills video för länge sen, så blev det ett litet nystan i vajerändan. Går att göra med skruvstycke, avbitare, plattång. hammare och en liten dorn. Mera bromsrengöring och sen gasolspisen igen + lite lödtenn. Klart till tidsträningen i lördags. Stort tack för gåvan av en centimeter lödtenn.
 
Last edited:
Visserligen "bara" en gaswire som gick av på årsracet. Klippte av wireändan ock hylsan 3 tum. Tvättade wiren med bromsrengöring. Tog bort nippeln över gasolspisen och rensade bort gammalt lödtenn. Hittade en vänlig man som hade lite urgammalt 60/40 med fluss. Eftersom jag sett Venhills video för länge sen, så blev det ett litet nystan i vajerändan. Går att göra med skruvstycke, avbitare, plattång. hammare och en liten dorn. Mera bromsrengöring och sen gasolspisen igen + lite lödtenn. Klart till tidsträningen i lördags. Stort tack för gåvan av en centimeter lödtenn.

Jag skulle vara försiktig med att använda bromsrengöring, den kan innehålla ämnen som vid upphettning till drygt 300 grader skapar fosgen som är mycket giftigt. Fosgen användes som stridsgas under första världskriget och är dödligt även i låga doser.

Lödning med lödkolv och lödtenn sker nog vid lägre temperatur eftersom lödtenn smälter vid ca 200 grader men jag har inga temperaturkontrollerade grejer så jag tar inte risken.

Mer info här:

Mvh,
Ingvar
 
Intressant och bra klipp i ämnet.
Silverlödning rekommenderas.
Nej, det är inte det Delbollox gör.

Jag skulle nog vara försiktig med silverlod, då börjar det bli så varmt att det kan påverka vajerns hållfasthet, och suger det upp lod en bit i vajern blir den hård och spröd av det också utöver värmepåverkan.

Jag testade hårdlöda nippeln till kopplingen men den gick av i vajern flera gånger, nu senast verkar det hålla med lödtenn. Borrade lite större hål halvvägs i nippeln där jag fläkte ut änden, droppade i sån där tennspackelpasta man grundar med som innehåller både tenn och flux och det verkar hålla.

Jag använde mässingslod som visserligen är lite varmare än silverlod men jag är rädd för att silverlod kan vara för varmt ändå, det är inte så jäkla lätt värma smågrejer och det kan lätt sticka iväg 100°C mer än man tänkt.
 
Den bromsrengöring jag använder är ganska oförarglig enligt säkerhetsdatabladet.
Man får ha en riktigt biffig lödkolv om man ska löda wajernipplar.
 
Den bromsrengöring jag använder är ganska oförarglig enligt säkerhetsdatabladet.
Man får ha en riktigt biffig lödkolv om man ska löda wajernipplar.
Brukar gå lättare med en liten gasbrännare.
 
Jag köper ny nippel, fläker ut ändarna, drar in nystanet i hålet. Sen kör jag med värmepicka och lödtenn. Alla har hållit bra.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top