Låter från framdelen/gaffeln

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
När jag låser bromsen och komprimerar dämparna och de fjädrar tillbaka så klickar/klonkar det till från något fram på hojen, tycker ljudet låter som om en kåpa vore lös eller att plast "slår" mot plast. Om jag låser bromsen och drar hojen mot mig låter det ännu tydligare, alltså när dämparna "dras ut". Ljudet uppstår också när jag kör på gropig väg. Har kollat att alla skruvar, slangar, kåpor, lampor etc sitter monterade ordentligt. Men är svårt att lokalisera exakt vart ljudet kommer ifrån.

Har varit med om liknande ljud från andra hojar jag haft, men då riktiga gamla as. Nu har jag en hoj jag vill hålla fräsch och i 100% skick och då irriterar detta ljud mig.

Glapp i styrlaget? Eller kanske nitarna i bromskiva?
Det är väl ganska vanliga fel.

Jag tippar på bromsarnas nitar eller bromsslang mot framskärm.

Jag tycker alltid jag hör massa fel på mina hojar. Jag har hittat lösning: Öronproppar.

Bromsslangarna mot framskärm har jag uteslutit, men det låter verkligen som att det skulle kunna vara det. Styrlagret kan jag inte känna något glapp i. Ska rengöra bromsskivorna och försöka få rent runt nitarna också, tack för det tipset!

Sätt dig på knä framför hojen och låt en polare gunga den.

Låter som dåligt styrlager, har du verkligen kontrollerat ordentligt? Lyft upp hojen i gaffelkronan och jucka på gaffelbenen fram/bak/sidled. Glapp = styrlager eller inte åtdraget.

Känner igen problemet, tror jag har samma problem på min r6:a
Hur kollar man skivorna och bromsarna på bästa sätt?

bussningarna i gaffeln?

när min gaffel vibrerade vid broms precis innan hojen stannade eller vad man ska säga, spände jag styrlagret lite försiktigt. Det var dock inget kännbart glapp innan

Tror inte det är någon fara om du inte hittar något direkt uppenbart fel.
Allting låter mer eller mindre. jag var också fixerad av att allt skulle vara
knäpptyst förut. Tänk på rallybilarna:tummenupp

Last edited:
Har städat bromsskivorna med t-röd nu. Samt försökt rengöra runt nitarna med sprayflaska med t-röd och samtidigt vrida runt nitarna med polygrip. Vettifan om det gav så mycket, men trasan blev svart som natten i alla fall.
Är lite nojig och ska köra bana ett par gånger snart. Vill inte ligga i slutet på rakan i 240 och lägga på broms och märka att "oj då, det var visst styrkronan som gick av på mitten" eller att framhjulet låser sig typ.

Bästa sättet att kolla styrlagret enligt mig:
Håll ett finger mot styrstam och övre gaffelkrona (liksom i skarven dem emellan), dra in handbromsen och gunga cykeln bryskt fram och åter. Upprepa med den nedre kronan om du vill bli helt säker.
Underlättas av att ha en kompis med och avslöjar minsta glapp.
Att göra som bilprovningen; dra och släppa gaffelbenen, är för okänsligt med dagens stora, tunga gafflar. Dock funkar metoden för att leta fel i gaffelbussningarna även om det inte är ett särskilt vanligt problem.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...